مرندی: ایران صبور خواهد بود/ زمستان نزدیک است و اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین تاکید کرد: ایران ابهامات یا خلأهای متن (پیش‌نویس توافق) را نمی‌پذیرد.

مرندی: ایران صبور خواهد بود/ زمستان نزدیک است و اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است

به گزارش زنهار، محمد مرندی در توییتی نوشت: ایران صبور خواهد بود. ایالات متحده در زمان اوباما به طور سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ/بایدن حداکثر فشار را علیه شهروندان بی گناه اعمال کرد. از این رو، ایران ابهامات یا خلأهای متن را نمی پذیرد. زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است.

وزارت امورخارجه ایران بامداد روز جمعه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این مطلب تصریح کرد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنج‌شنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

نشریه پولتیکو نیز گزارش داد که یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در حال بررسی پاسخ تهران است، مدعی شده که نتیجه دل‌گرم کننده نیست.

به نوشته این نشریه آمریکایی، کنگره می‌تواند نقش مهمی در بازنگری هر نقشه راهی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایفا کند، توافقی که تحریم‌های آمریکا و سایر تحریم‌ها علیه ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور لغو کرد. قانونگذاران آمریکا ممکن است از طریق "قطعنامه عدم تایید" برای توقف احیای توافق هسته‌ای تلاش کنند اما این اقدام نیز ممکن است با یک فیلیباستر یا وتوی ریاست جمهوری مواجه شود.

پولتیکو افزود: بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا به شدت با هر گونه توافق با ایران مخالفند و باتوجه به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در پاییز سال جاری ممکن است دموکرات‌ها بخواهند از بحث طولانی درباره ایران اجتناب کنند.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین پیش از این نیز در توییتی به واکنش مقام آمریکایی که مدعی شده بود پاسخ ایران به آن‌ها «سازنده» نبوده است، انتقاد کرد.

محمد مرندی، روز جمعه در توییتی نوشت: ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت دار  است. اگر آمریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به این بهانه که توافق هسته‌ای بسیار ضعیف است، به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. جمهوری اسلامی نیز در پاسخ بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر گرفت و ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار