زلنسکی هیئت اوکراینی را در گروه تماس منحل کرد

براساس حکمی که در وبسایت رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر شد، ولودیمیر زلنسکی رسما هیئت اوکراینی را در گروه تماس که به دنبال صلح برای شرق اوکراین بود، منحل کرد.

زلنسکی هیئت اوکراینی را در گروه تماس منحل کرد

به گزارش زنهار، به نقل از خبرگزاری تاس، در این سند آمده است: «حکم شماره ۱۶۷/۲۰۲۰ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین – در رابطه با هیئت اوکراینی که در گروه سه‌جانبه تماس شرکت داشت و به تاریخ ۵ مه ۲۰۲۰ برمی‌گردد – باطل و فاقد اعتبار قانونی اعلام می‌شود.»

به طور کلی، این حکم که روز پنجشنبه در وبسایت رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر شد، شش فرمان ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را درخصوص هیئت اوکراینی در گروه تماس لغو می‌کند.

به لطف گروه تماس – متشکل از نمایندگان روسیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و اوکراین – مذاکرات در سطوح مختلف در قالب گروه نرماندی (روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه) انجام شد. در نتیجه، توافقنامه‌هایی پیرامون صلح و آتش‌بس در دونباس (موسوم به توافق‌نامه مینسک) در سپتامبر ۲۰۱۴ و فوریه ۲۰۱۵ امضا شد.

یکی از شروط مهم توافقنامه‌ها این بود که اوکراین اصلاحاتی را در زمینه تمرکززدایی از جمله قانونی در مورد وضعیت ویژه مناطق خاص در دونتسک و لوهانسک در داخل کشور انجام دهد. با این حال، روند مذاکرات به دلیل اینکه کی‌یف از اجرای شروط سیاسی توافق صلح مینسک خودداری کرد، متوقف شد. کی‌یف مذاکرات در گروه تماس را زمان ریاست پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین طولانی کرد و سپس به شروع ریاست ولودیمیر زلنسکی (۲۰۱۹) رسید. در واقع، کی‌یف تمایلی به ایجاد گفت‌وگویی مستقیم با جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک نشان نداد اما خواستار کنترل بر مرز دونباس با روسیه بود.

سرانجام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه، احکامی را مبنی بر به رسمیت شناختن جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک امضا کرد.

 

 

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار