عراق مانع مذاکرات ایران و عربستان است؟

پایگاه خبری العربی الجدید نوشت که بحران سیاسی عراق باعث شد که دور ششم مذاکرات ایران و عربستان که قرار بود در بغداد برگزار شود، به تعویق بیفتد.

عراق مانع مذاکرات ایران و عربستان است؟

به گزارش زنهار، پایگاه خبری العربی الجدید نوشت که بحران سیاسی عراق باعث شد که دور ششم مذاکرات ایران و عربستان که قرار بود در بغداد برگزار شود، به تعویق بیفتد.

در پی تلاش های دولت عراق، مذاکرات ایران و عربستان در آوریل 2021 آغاز شد و دو کشور تا به امروز پنج دور مذاکرات را برگزار کردند.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه عراق در گفت وگو با العربی الجدید تاکید کرد: قرار بود دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در اواخر جولای برگزار شود و بغداد تمام تدارکات و آمادگی ها برای برگزاری این نشست که قرار بود با مشارکت مسئولان عالی رتبه دو کشور باشد را انجام داده بود اما تحولات سیاسی در عراق و هجوم طرفداران جریان صدر به منطقه خضرا منجر به تعویق این دور از مذاکرات شد.

این منبع خاطرنشان کرد: تعویق دور ششم مذاکرات تهران و ریاض از سوی بغداد نبود بلکه به درخواست خود آن‌ها بود، دو کشور ایران و عربستان تاکید کردند که اوضاع سیاسی موجود در عراق مناسب برگزاری چنین مذاکراتی در سطح وزیران نیست.

در این گزارش آمده است که درگیری ها میان طرف های سیاسی عراقی اخیرا افزایش یافت و طرفداران جریان صدر در منطقه خضرا و در نزدیکی اماکنی که معمولا مذاکرات ایران و عربستان در آن ها برگزار می شد، تحصن کردند.

این منبع وزارت خارجه عراق در ادامه گفت: دولت عراق به تهران و ریاض تاکید کرد که منطقه خضرا امن بوده و آماده برگزاری دور ششم مذاکرات است و تحصن صدری ها و بحران سیاسی عراق تاثیری بر مذاکرات دو کشور نمی گذارد اما دو طرف ایرانی و سعودی ترجیح دادند که مذاکرات به تعویق بیفتد.

این منبع همچنین تاکید کرد که دولت الکاظمی همچنان تلاش می کند که دور جدید مذاکرات ایران و عربستان برگزار شود به خصوص اینکه ممکن است بحران سیاسی عراق طولانی شود و نباید مذاکرات را به این بحران ربط داد.

به گزارش ایسنا، پیش از این محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت وگو با روزنامه الرای درخصوص برگزاری دور جدید مذاکرات تهران و ریاض گفت: قرار بود دور ششم مذاکرات میان ایران و عربستان ماه گذشته برگزار شود و قرار بود به محض پایان این مذاکرات حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان با همدیگر دیدار کنند.

وی گفت که با توجه به تحولات اخیر در عراق طبیعی است که باید منتظر بمانیم تا کشور میزبان آماده میزبانی مذاکرات شود.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: موضوع از سرگیری مذاکرات و برگزاری دور ششم مورد اتفاق نظر است اما ما منتظر فراهم شدن زمینه مناسب برای مذاکرات در عراق هستیم. کمیسیون‌های ایرانی و سعودی آماده از سرگیری مذاکرات هستند.

ایرانی گفت: مسئولان ایرانی نسبت به روند مذاکرات بسیار خوشبین هستند، ما باید منتظر دعوت بغداد از دو طرف برای ازسرگیری مذاکرات بعد از پایان اتفاقات موجود در عراق باشیم.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد مذاکرات ایران و عربستان و نتایج پنچ دور مذاکراتی که بین دو کشور انجام شده است، گفت: خوشبختانه به دلیل درک مشترکی که هم در تهران و هم در ریاض شکل گرفته است دو طرف به این اتفاق نظر رسیده‌اند که گفتگوهای دوجانبه را انجام دهند. با نقش بسیار سازنده ای که دولت دوست و برادر عراق به عنوان کشور میزبان ایفا کرده است، پنج دور از گفتگوهای مشترک ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شد، ماحصل این گفتگوها مثبت بوده است؛ به‌ عبارتی این انگیزه و ادراک مشترک را ایجاد کرده است که ما نیازمند تداوم این مسیر برای ایجاد فهم مشترک و برداشتن گام اجرایی برای از سرگیری روابط دو کشور هستیم، و خوشبختانه در دو پایتخت این انگیزه و اراده سیاسی وجود دارد. دولت عراق هم همچنان به نقش سازنده و مثبت خود ادامه داده است.

او با بیان این که رایزنی های که اخیرا دولت عراق با دولت عربستان سعودی انجام داده و گفتگوهای مستمری که بین مقام های عراقی با مقامات جمهوری اسلامی انجام شده، فضای مناسبی ایجاد کرده است که در آینده نزدیک دور بعدی گفتگوها برگزار شود، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از ادامه گفتگوها استقبال می کند و امیدوار است که گفتگوها به نتایج ملموس و عملی در ارتقا مناسبات دو کشور منجر شود و جمهوری اسلامی ایران از هر گام عملی که از سوی دولت عربستان سعودی به سمت بهبود مناسبات برداشته شود، با جدیت و با گام‌های بیشتری پاسخ خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دور بعدی این مذاکرات مشخص شده است، اظهار کرد: در قالب رایزنی‌های مشترکی که از طریق برادران عراقی در حال انجام است، به طور عمومی توافق شده است که در آینده نزدیک دور جدید مذاکرات را برگزار کنیم اما زمان را هنوز را به تاریخ دقیقی نرسیده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال این مذاکرات در چه سطحی برگزار می شود، گفت: مذاکرات در سطحی بود که تصمیم‌گیرنده هستند و می‌توانند دو کشور را به طور کامل نمایندگی کنند و صلاحیت داشته باشند مواضع و دیدگاه‌ها را به طور دقیق و جدی منتقل کنند و براساس نتیجه مذاکرات بتوانند در دو پایتخت نتیجه‌گیری کنند، بنابراین سطح بسیار عالی و مناسبی است که ما را به نتایج مطلوبی برساند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار