اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره نقض حقوق بشر کشورهای غربی

خداییان تصریح کرد: حمایت از حقوق شهروندان فقط اختصاص به دو کشور ما ندارد و همکاری مشترک دو کشور ایران و ترکیه می تواند در تامین حقوق شهروندان کشورهای اسلامی در سایر کشورها موثر باشد. این همکاری ها در گسترش حقوق بشر اسلامی در جهان تاثیر گذار است.

اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره نقض حقوق بشر کشورهای غربی

به گزارش زنهار، ذبیح الله خداییان در همایش سراسری با هدف تبادل بهترین تجربیات سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران و آمبودزمان جمهوری ترکیه که با عنوان "شیوه‌های نوین نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی" در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت:  بحث از آمبودزمان در سال‌های اخیر به یکی از بحث‌های پرطرفدار تبدیل شده است. در طی این سال‌ها در زمینه فعالیت آمبودزمانی هر روز گام های  رو به جلوتری برداشته شده است‌.

وی افزود:  هر دو کشور ایران و ترکیه از کشورهای فعال آمبودزمان عضو سازمان کشورهای اسلامی هستند و موقعیت ممتاز این دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی، اجتماعی و ..‌. فرصت استثنایی برای انتقال تجربیات است.  امیدوارم این دو کشور در رابطه با صیانت از حقوق شهروندی گام های موثری بردارند.

وی گفت: حق شنیده شدن شکایات مردم، حق پاسخ دادن در کمترین زمان، حق پاسخ گرفتن در کمترین زمان، حق داشتن اطلاعات در کوتاهترین زمان و برخورداری از حمایت در سریعترین زمان ممکن،  ۵ دسته حقوق شهروندان است.

خداییان ادامه داد: آمبودزمان‌ها برای اینکه بتوانند این حقوق ۵ گانه را تامین کنند، یا باید  مجبور به تلاش برای تغییر ساختارها باشند  و یا گاه باید ساختارها را اصلاح کنند و یا مجاری ارتباطی جدید با دولت ها را ایجاد کنند و سرانجام بکوشند تا از رسانه ها استفاده مناسبی در این خصوص داشته باشند.  موفقیت این امبودزمان در تامین حقوق یاد شده یک امبودزمان موثر را خواهد ساخت.

وی افزود: آمبودزمان‌های فعال  حکمرانی را آسان  و ظرفیت های مردم را فعال کرده و مشارکت عمومی را تشویق می کند.  رسالت ما حرکت به سمت آمبودزمان خوب است.

خداییان تصریح کرد: حمایت از حقوق شهروندان فقط اختصاص به دو کشور ما ندارد و همکاری مشترک دو کشور ایران و ترکیه  می تواند در تامین حقوق شهروندان کشورهای اسلامی در سایر کشورها موثر باشد. این همکاری ها در گسترش حقوق  بشر اسلامی در جهان تاثیر گذار است.

خداییان افزود: متاسفانه امروزه در جهان حقوق بشری که کشورهای غربی از آن دم میزنند، حقوقی است که صرفا منافع آنها را تامین می کند و کشورهای غربی فقط اتباع خود را بشر تلقی می کنند و برای سایر اتباع کشورها بخصوص کشورهای اسلامی حقی قایل نیستند و ما شاهد فجایع زیادی توسط انها در کشورهای اسلامی هستیم. ما باید با همگرایی که بین آمبودزمان های اسلامی ایجاد می کنیم، با نقض حقوق بشر کشورهای غربی که ادعای حقوق بشری دارند مبارزه کنیم؛ لذا همکاری دو کشور ایران و ترکیه در این زمینه می تواند همکاری سایر کشورهای اسلامی را فراهم کند.

امضای برنامه اقدام مشترک میان سازمان بازرسی و آمبودزمان ترکیه می‌تواند الگو باشد

شریف مالکوچ رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه با اشاره به دوستی دوجانبه ایران و ترکیه گفت: یکی از دلایل اصلی دوستی بین ایران و ترکیه، مرز مشترک بین دو کشور است که بیش از 400 سال بدون تغییر باقی مانده است. در طی این 400 سال، هرج‌ومرج‌ها و جنگ‌های مختلفی در منطقه رخ داده است ولی مرز مشترک دو کشور پابرجا بوده که نمونه دیگری در دنیا وجود ندارد.

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه با اشاره به اشتراکات دو کشور گفت: دو کشور ترکیه و ایران مشترکات زیادی در زمینه اجتماعی، فرهنگی و حتی زبانی دارند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دنیا نیازمند صلح و آرامش است، تصریح کرد: روابط دو کشور باعث برقراری آرامش در منطقه و حتی دنیا خواهد بود.

مالکوچ تأکید کرد: جنگ‌ها باعث تضعیف حقوق اولیه انسان‌ها است. در جایی که جنگ است، خیلی سخت است که از حقوق بشر سخن بگوییم. بنابراین نیاز است در کشورها صلح و آرامش برقرار شود.

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه با اشاره به تأسیس انجمن آمبودزمان کشورهای اسلامی با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول گفت: در حال حاضر ترکیه ریاست دوره‌ای انجمن آمبودزمان کشورهای اسلامی را بر عهده دارد و درعین‌حال همکاری مستقیمی با سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با تشکر از حمایت‌های دکتر خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از توسعه روابط این سازمان با آمبودزمان ترکیه خاطرنشان کرد: امضاء برنامه اقدام مشترک بین آمبودزمان ترکیه و سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند نمونه و الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد. این امضای برنامه اقدام مشترک می‌تواند زمینه‌ساز مرحله جدیدی از روابط دو کشور باشد.

مالکوچ با اشاره به مفاد برنامه اقدام مشترک اجرای یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان بازرسی کل کشور و آمبودزمان جمهوری ترکیه گفت: طبق این برنامه اقدام مشترک، فعالیت‌های آموزشی و تبادل تجربیات بین دو کشور توسعه خواهد یافت.

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های آمبودزمانی ترکیه در دنیا گفت: آمبودزمان جمهوری ترکیه عضو 8 سازمان بین‌المللی است و روابط منحصربه‌فردی را با کشورهای دیگر دارد.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم فعالیت‌های آمبودزمانی خود را در اروپا تقویت کنیم چراکه شاهد موج جدیدی از اسلام هراسی و نژادپرستی در اروپا هستیم.

شریف مالکوچ با بیان اینکه افزایش کیفیت خدمات آموزشی  یکی از وظایف ما به شمار می رود، گفت: همچنین برقراری عدالت و برقراری قانون نیز از دیگر موارد اصلی در حوزه وظایف ما تلقی می شود.

وی با بیان اینکه جامعه کنونی دنیا نیازمند قانون و حقانیت است، تصریح کرد:  مساله حقوق بشر بین انسان ها مشترک است و امیدواریم این تفاهم نامه بتواند مایه خیر و برکت باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار