ادعای معاون رئیسی؛ مجلس با دولت همراه است

معاون رئیس جمهور گفت: همه ما مدیون خون این عزیزان هستیم و این دو شهید بزرگوار الگو و اسوه همه کارگزاران نظام اسلامی در اخلاص، فداکاری، خدمت به مردم، دفاع از کشور و در حفظ ارزش‌های اسلامی هستند و این مسیر تداوم خواهد داشت.

ادعای معاون رئیسی؛ مجلس با دولت همراه است

سید محمد حسینی، معاون رئیس جمهور گفت: همه ما مدیون خون این عزیزان هستیم و این دو شهید بزرگوار الگو و اسوه همه کارگزاران نظام اسلامی در اخلاص، فداکاری، خدمت به مردم، دفاع از کشور و در حفظ ارزش‌های اسلامی هستند و این مسیر تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به ماموریت‌ها و وظایف معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، گفت: این معاونت جایگاه خاصی در مسیر تعامل دو قوه دارد و  پیوند بین دولت و مجلس از این طریق انجام می‌شود البته هر وزارتخانه هم معاون امور مجلس دارد ولی انتظاراتی که از معاون رئیس‌جمهور در تحکیم روابط دو قوه وجود دارد بیش از دیگران است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در یکسال گذشته با وجود تاکید بر حفظ استقلال دو قوه، تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس برقرار بوده است، افزود: متاسفانه در دوره گذشته شادابی، سرزندگی ، فعالیت و پویایی کمتری بین دو قوه مشاهده می‌شد به ویژه در دو سال آخر، کرونا هم مزید بر علت شده و ارتباط دولت و مجلس خیلی محدودتر شده بود و حتی رئیس‌جمهور وقت حاضر نمی‌شد برای تقدیم بودجه از اتاق خود در سعدآباد خارج شده و در مجلس حاضر شود. با توجه به چنین شرایطی، در یکسال گذشته تلاش کردیم دسترسی نمایندگان به وزرا و رئیس‌جمهور بیش از گذشته باشد.

حسینی گفت: اگرچه وقتی دولت سیزدهم نیز کار خود را شروع کرد، کرونا شدیدتر هم شده بود و هر روز بیش از ۷۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند اما با این وجود سعی کردیم ارتباط نزدیک و مفیدی بین دو قوه ایجاد شود و در این راستا جلسات مجمع نمایندگان با رئیس‌جمهور را برنامه‌ریزی و شروع کردیم و قبل از اینکه یک سال تمام شود، همه نمایندگان موفق شدند با رئیس جمهور دیدار و دیدگاه‌ها و مطالبات خود را بیان کنند و برای سال دوم نیز تدام این دیدارها با شکل جدید و در قالب دیدار اعضای کمیسیون و فراکسیون‌ها و حتی ملاقات‌های انفرادی طراحی شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور مقایسه آمار دیدار نمایندگان با رئیس جمهور در دوره گذشته با دوره جدید را برای نشان دادن اهتمام دولت‌ها به این موضوع حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: دولت قبل در ۸ سال فقط با ۲۱ مجمع نمایندگان دیدار داشت این در حالی است که آیت‌الله رئیسی فقط در یکسال با همه ۳۱ مجمع نمایندگان دیدار داشته است و در کنار آن معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور نیز دیدارهای جداگانه متعددی با مجامع نمایندگان داشته‌اند ضمن اینکه در جریان سفرهای استانی از حضور و نظرات نمایندگان شهرستان‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در شرایط سخت و دشوار دولت را تحویل گرفت، خاطرنشان کرد: بدهی فراوان، تورم بالا و رکود سنگینی بر بخش‌های مختلف اقتصادی حاکم بود و حتی برای پرداخت حقوق کارکنان منابع کافی وجود نداشت. بسیاری از پروژه‌های عمرانی سال‌ها معطل مانده بود، اغلب مراکز تولیدی تعطیل شده بود و امروز نمایندگان با مشاهده دولت مردمی، پرتحرک و بانشاط ، انتظار دارند دولت همه کم کاری‌ها و کمبودهای انباشته شده را بلافاصله برطرف کند اگر چه با انگیزه جهادی رفع این مشکلات با رعایت اولویت‌ها ناممکن نیست، از این رو سوال و تذکر نمایندگان عزیز که دغدغه رفع مشکلات مردم را دارند، بیشتر از این باب است، یعنی تسریع در خدمتگزاری ، اختصاص بودجه و رفع مشکلات انباشته حوزه انتخابیه.

معاون رئیس جمهور گفت: به رغم همه این شرایط، نمایندگان با درک توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دولت و انبوه مشکلات تلنبار شده،‌ همراهی خوبی با دولت دارند و در این مدت فقط یک استیضاح اعلام وصول شده است که آن هم پس گرفته شد در حالی که در دولت قبل در همان سال اول، چهار مورد استیضاح انجام شد.

حسینی با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری قوای سه گانه اظهارداشت: ساختار نظام جمهوری اسلامی بگونه‌ای نیست که دولت و یا مجلس اختیارات مطلق داشته باشند لذا باید با تعامل و همکاری امور را پیش ببرند و نکته‌ای که رهبر فرزانه انقلاب آنرا گوشزد کردند این بود که دخالت در اجرا نباشد و دولت نیز بر آن تاکید دارد ضمن اینکه این مسئله در درجه اول به نفع نماینده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مجلس وظیفه نظارتی خود را اعمال می‌کند و دولت نیز آنرا مفید می داند ضمن اینکه از نظرات مشورتی نمایندگان در بخش‌های مختلف از جمله انتصابات استقبال می‌کند اما اینکه نماینده‌ای بر اجرا و اعمال نظر مشورتی خود اصرار داشته باشد اساسا به نفع خود نماینده نیست و شان نظارتی نماینده را تضعیف می کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که دولت با آن مواجه بود،‌گفت: در بخش‌های مختلف از جمله سلامت،معیشت، پرداخت حقوق، رابطه با کشورها، محیط زیست، تعطیلی اغلب مراکز تولیدی با مشکلات جدی مواجه بودیم ولی دولت با انگیزه و امید کار را شروع کرد و خداوند نیز عنایت کرد که خیلی از موارد حل شد.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت سابق در روزهای آخر، مواردی را تصویب و لوایحی مثل رتبه بندی معلمان را ارایه کرده بود اما علی رغم اینکه بار مالی سنگینی داشت دولت جدید همه این موارد را تایید و اجرایی کرد و در کنار آن از سال گذشته هر ماه، ۱۲ هزار میلیارد تومان تسویه حساب بدهی ‌ای گذشته را انجام داده است و در چهار سال آینده این پرداخت‌ها باید ادامه داشته باشد البته شخص رئیس‌جمهور قصد ندارند به بازگویی اینگونه مشکلات بپردازند و با عزم راسخ بدنبال اجرای امور هستند تا مردم آثار آنرا مشاهده کنند اما بالاخره باید مقایسه‌ای داشته باشیم تا تبیین شود که شرایط کشور عادی نبوده و ضمن اینکه بانیان وضع موجود نتوانند کم کاری خود را کتمان کرده و بعدها طلبکاری داشته باشند.

حسینی گفت: دور دوم سفرهای استانی با تاکید بر اینکه مصوبات دور اول اجرا و به حدی قابل قبولی برسد، آغاز خواهد شد و از فعالان سیاسی و نمایندگان برای چگونگی برگزاری آن نظرخواهی انجام می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به آثار و برکات سفرهای استانی گفت: در جریان این سفرها فعالان، مدیران، نخبگان و صاحب نظران واساتید استان‌های مختلف در جلساتی با حضور رئیس جمهور راهکار برون‌رفت از مشکلات را مطرح می‌کنند و بی‌تردید با تضارب آرا و اندیشه می‌توان اشکالات را برطرف کرد و در این سفرها از نیازمندی های مردم مناطق گوناگون، برداشت‌های واقعی و ملموسی انجام می‌شود.

حسینی افزود: اگر فقط در تهران بنشینیم و به گزارش‌ها بسنده کنیم چه بسا مسئولین ارشد اطلاعات کافی از تغییر وضعیت مناطق مختلف نسبت به گذشته نداشته‌ باشند. امروز خشکسالی در کنار معطل ماندن بسیاری از پروژه‌های عمرانی، باعث شده که مردم با مشکلات جدیدی مواجه باشند و بسیاری از طرح ها فرسوده شده است لذا نیاز هست که با بررسی میدانی و اطلاع دقیق از واقعیت‌ها نسبت به رفع مشکلات تصمیم‌گیری و اقدام کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  درباره مهمترین دستاورد دولت در یکسال گذشته خاطرنشان کرد: مسئله اول سلامت و صیانت از جان مردم است واقعا شرایط خوبی در این زمینه وجود نداشت و در کنار نبود تخت بیمارستانی و گرفتاری‌های مردم در این بخش ، عدم مقابله موثر با بیماری کرونا، روی کسب و کار و مشاغل مردم از گردشگری تا مشاغل جزء اثر منفی گذاشته بود و در چنین شرایطی برخی استدلال می کردند که بخاطر تحریم‌ها و نپذیرفتن «اف ای تی اف» نمی‌توان واکسن وارد کرد و در فضای مجازی نیز یک عده از سلبریتی‌ها و اقشار مختلف داد و فریاد می زدند که چرا واکسن وارد نمی‌کنید، درمقابل غربی‌ها کوتاه بیایید تا جان مردم حفظ شود و از این حرفها با انحاء مختلف بیان می شد.

حسینی گفت: آیت‌الله رئیسی بلافاصله بعد از انتخابات، تماس‌هایی با روسای جمهور برخی کشورها برقرار کردند و از محل  اموال بلوکه شده حدود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد شد و شرایط تا حدود زیادی تغییر کرد و مقرر گردید از واکسن تولید داخل حمایت جدی انجام شود لذا موفقیتی که در بحث سلامت داشتیم در کنار بیمه گسترده و تسهیلاتی که در این حوزه انجام شد حائز اهمیت است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: معیشت و تلاش برای حمایت از اقشار ضعیف و کم برخوردار از دیگر اقدامات برجسته دولت در این مدت بوده است. سیاست خارجی فعال و اتخاذ دیپلماسی اقتصادی و سیاست منطقه‌ای و همسایه گی نیز نتیجه بخش بوده و حجم روابط کشورمان تا حدود زیادی ارتقاء یافته است و صادرات نفتی و غیرنفتی افزایش داشته است متاسفانه  یک رکود و رخوتی در بازارچه‌های مرزی ایجاد شده بود و طبیعی است اگر مرزنشین، منبع درآمدی داشته باشد قطعا به کوله بری روی نمی‌آورد لذا دولت اهتمام ویژه‌ای برای بازگشایی این بازارچه‌ها دارد.

وی با اشاره به بهبود روابط با کشورهای همسایه گفت: تقویت ارتباط با همسایگان از برنامه‌های اصلی دولت است، به عنوان مثال یکی از این موارد توسعه روابط با تاجیکستان است که مشترکات فرهنگی فراوانی با هم داریم اما به خاطر کم‌توجهی‌ها، موضع مثبتی نسبت به ایران نداشتند و حتی با عضویت ایران در سازمان شانگهای مخالفت می‌کردند ولی با سفر آیت‌الله رئیسی روابط گرم و صمیمی شد و با سایر کشورها نیز شاهد همین وضعیت هستیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: دشمن بدنبال منزوی کردن ایران بود اما اقدامات دولت در برقراری ارتباط با سازمان شانگهای، اکو و اتحادیه اوراسیا و تقویت بخش ترانزیت و تقویت روابط با کشورهای همسایه، کمک کرده تا گشایش‌هایی انجام شود و تولیدات و محصولات کشورمان به سایر کشورها صادر شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت نشان داده که اگر اراده و جدیت باشد می‌توان کارهای  بزرگی انجام داد. آزادسازی سواحل و حریم رودخانه‌ها، همیشه در دوره‌های قبل  مطرح می‌شد و بعضا دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مانع اجرای آن می شدند اما وقتی اراده جدی اعمال شد کار بخوبی به سرانجام رسید.

حسینی با اشاره به موضوع مردمی شدن یارانه‌ها، گفت: در این حوزه مشکلاتی برای مردم در کوتاه‌مدت ایجاد شد و دولت تلاش کرده در بخش تنظیم بازار اقدامات موثری انجام دهد و همزمان مبلغ یارانه‌ها و حقوق کارگران و بازنشستگان و معلمان را افزایش داده است تا شرایط نسبتا بهتری داشته باشند ولی دولت نمی‌تواند همه منابع خودش را صرف هزینه‌های روزمره کند و اقدامات عمرانی و فعال کردن مراکز تولیدی و صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است و اینها می‌تواند تاثیرات مثبتی در ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اقتصادی داشته باشد. برای اینکه صادرات بیشتری داشته باشیم باید سرمایه گذاری‌های گسترده و متنوعی در بخش‌های مختلف داشته باشیم و دولت خود را مصمم می‌داند در این راستا حرکت کند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز دولت خود را مقید می‌داند که در چارچوب ضوابط حرکت کند و اگر مجلس مصوبه‌ای دارد، دولت در مقابل آن ایستادگی نمی‌کند و سعی کرده است در مواردی که خلاء قانونی وجود دارد لایحه ارایه دهد و در همین مدت ۴۰ لایحه جدید داشته است و از ۱۴۰ لایحه‌ای که از گذشته بوده است ۱۱۳ مورد را با وجود اینکه بار مالی سنگینی داشت، تایید کرد.

معاون رئیس‌جمهور در پایان بر تداوم روحیه جهادی برای رفع مشکلات تاکید کرد و گفت: اینکه رئیس‌جمهور یا اعضای دولت به تنهایی بار سنگینی را بر دوش بکشند، خیلی دشوار است و باید یک نوع همگرایی و انسجام در کل کشور و قوای سه گانه ایجاد شود و همه باید احساس مسئولیت کرده و با روحیه جهادی و انقلابی برای رفع مشکلات و بهبود شرایط همکاری کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار