مجلس منتظر دولت نماند و دست به کار شد

روح الله نجابت با اشاره به اظهارات وزیر کشور در خصوص ارایه لایحه جامع انتخابات به مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد قوانین مربوط به انتخابات سه گانه مشخصا انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی است.

مجلس منتظر دولت نماند و دست به کار شد

به گزارش زنهار، روح الله نجابت با اشاره به اظهارات وزیر کشور در خصوص ارایه لایحه جامع انتخابات به مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد قوانین مربوط به انتخابات سه گانه مشخصا انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: در وهله اول در این مجلس طرح مربوط به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون جمع بندی و به صحن مجلس ارسال شد و مراحل خود را طی کرد. در گام بعدی طرح مربوط به قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها جمع بندی شد و اکنون در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد. موضوع سوم نیز در خصوص عرصه ای است که خود نمایندگان در آن حضور دارند یعنی اصلاح قانون انتخابات مجلس.

وی با بیان اینکه اخیرا وزیر کشور اعلام کرده که لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارسال می کنند، تصریح کرد: یکبار در دولت گذشته لایحه جامع انتخابات به مجلس ارسال شد که از جانب این دولت چند ماه گذشته پس گرفته شد. مجلس نمی تواند فرصت قانون گذاری در این حوزه حائز اهمیت را معطل نگه دارد چه برای دولت قبلی و چه برای دولت فعلی. این نگرانی وجود دارد که در این فراز و نشیب فرصت قانون گذاری در این حوزه از دست برود چراکه مجلس طرح ها و لوایح مهمی را در دستور دارد. مجلس نمی تواند معطل بماند تا دولت در این زمینه به جمع بندی رسیده و تصمیم گیری کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ترجیح ما این بود که دولت در این زمینه لایحه به مجلس ارائه کند. قبول داریم که این حق دولت است که لایحه به مجلس ارائه کند اما تا دولت در این زمینه به جمع بندی برسد و لایحه را ارائه کند فرصت کار کارشناسی و تخصصی از دست می رود.

وی ادامه داد: پیش نویس طرحی در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس آماده شد و در دو هفته گذشته نمایندگان با بررسی یک فوریت این طرح موافقت کردند. بررسی این طرح در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار دارد و در جلسه امروز کمیسیون نیز با حضور نمایندگانی از وزارت کشور،مرکز پژوهش ها و شورای نگهبان بحث های کارشناسی بر روی مواد این طرح انجام شد.

وی افزود: ما نمی توانیم طرحی که در مجلس یک فوریت آن تصویب شده و در حال بررسی کارشناسی در کمیسیون تخصصی است را رها کرده و منتظر لایحه جامع انتخابات از سوی دولت باشیم. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد و تصمیم صحن مجلس برای بررسی یک فوریتی این طرح، ما آن را در کمیسیون تخصصی دنبال می کنیم تا به سرعت به نتیجه برسد و سپس به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

وی گفت: در دیداری که در خرداد ماه با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان نیز مطالبه داشتند که اصلاح قانون انتخابات مجلس به سرعت به نتیجه برسد. ما نیز این موضوع را با جدیت در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها دنبال خواهیم کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار