خبر بد ایران برای طالبان

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اظهار کرد: یک سال از فرار طراحی شده نظامیان آمریکایی از افغانستان و حکمرانی طالبان گذشت، فرار طراحی شده به مفهوم این که آمریکا قطعا شکست خورد اما فرارش پایان کار آمریکا، رفتار و سیاست هایش در افغانستان نیست و در حالت ایستایی سیاست‌هایش را دنبال می کند، در واقع نظامیان خارج شدند اما سرویس جاسوسی آمریکا حضور دارد.

خبر بد ایران برای طالبان

به گزارش زنهار، حسن کاظمی قمی در نشستی با موضوع یکسالگی خروج آمریکا از افغانستان اظهار کرد: یک سال از فرار طراحی شده نظامیان آمریکایی از افغانستان و حکمرانی طالبان گذشت، فرار طراحی شده به مفهوم این که آمریکا قطعا شکست خورد اما فرارش پایان کار آمریکا،  رفتار و سیاست هایش در افغانستان نیست و در حالت ایستایی سیاست‌هایش را دنبال می کند، در واقع نظامیان خارج شدند اما سرویس جاسوسی آمریکا حضور دارد.

وی افزود: در این فضا جمهوری اسلامی ایران بر پایه نگاه به حمایت از مردم افغانستان سیاست تعاملی با طالبان را دنبال کرد. اما این تعامل با چند ملاحظه ملی توام شد تا زمانی که دولت فراگیر شکل نگیرد دولتی را به رسمیت نمی شناسد. ما با طالبان تعامل کردیم اما آن‌ها را به رسمیت نشناختیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد:‌ موضوع حقآبه، مسئله امنیت مرزها، مسئله مبارزه با مواد مخدر و اینکه در افغانستان حکومت مشارکتی شکل بگیرد، همچنین مقابله با تروریسم و موضوعات مشابه به آن از جمله مواردی است که در مواجهه با موضوع افغانستان مورد توجه قرار دارد و این جزو ملاحظات جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: تلقی ما این است با گذشت یک سال آنچه در سیاست جمهوری اسلامی ایران اتخاذ و دنبال شد را توانستیم بر بخش قابل توجهی از آن اهداف فائق آییم. نکته دیگر اینکه باید به آن اشاره کنم این است که ایران در ارتباط با مسئله افغانستان با چند پدیده مواجه است؛ پدیده اول اینکه جریانی در افغانستان حاکم شده که به زعم خودش حکمرانی دارد و دنبال یک حکمرانی کامل است در حالی که جمهوری اسلامی ایران بر یک حکومت مشارکتی تأکید دارد. ایران مصلحت مردم افغانستان، امنیت منطقه و کشورمان را در گرو شکل‌گیری حکومتی در افغانستان می‌داند که از همه سلیقه‌ها و قومیت‌ها در آن مشارکت داشته باشند. به رهبران طالبان هم گفتیم این مسئله به معنی مداخله در امور طالبان نیست. اینکه چه نوع حکومتی داشته باشند مسئله داخلی است اما تأکید جمهوری اسلامی ایران بر این است که حکومتی در افغانستان شکل گیرد که از همه اقوام در آن حضور داشته باشند و مطابق خواسته مردم افغانستان باشد.

کاظمی قمی ادامه داد: تأکید ایران بر مشارکت همگان با چند منطق قابل تحلیل است. اینکه تجربه بیش از ۴۲، ۴۳ سال نشان داده هر جریانی که به تنهایی در افغانستان حاکم شد دوام نیاورد. در واقع یک جریان و مجموعه به تنهایی نمی‌تواند از حجم مشکلات، مسائل مبارزه با تروریسم، اشغالگری و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی بکاهد. مسئله دیگر در منطق جمهوری اسلامی ایران تأکید بر مشارکت مردمی است که قومیت‌های دیگر هم در آن حضور داشته باشند. بحث جمهوری اسلامی ایران مداخله‌گری نیست بلکه حمایت از خواسته مردم است. این موضوع گفتمان ما با هیأت حاکمه امروزی افغانستان است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که امروز جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با آن مواجه است سیاست تعامل با رعایت این ملاحظات می‌باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در افغانستان پاسداری و تلاش کرد که وارد این میدان نشود که دشمن به ویژه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که ایران را در باتلاق درگیری‌ها درون افغانستان مشغول کنند. باتلاقی که خودشان در آن هستند. لذا سناریوهایی را طراحی کردند اما ایران طی این یک سال توانست از این طرح‌ها عبور کند و ما مسیر همکاری با افغانستان را به پیش ببریم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اظهار داشت: موضوع دیگر اتخاذ سیاست‌های ایجاد بی‌ثباتی، ناامنی و درگیری‌های داخلی افغانستان توسط آمریکا و متحدین آن‌ها است. آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند، فرار کردند و اکنون در حالت دورایستایی به دنبال این مسئله هستند که افغانستان به سمت امنیت و ثبات نرود. آمریکایی‌ها ۲۰ سال هزینه کردند. بعید است که کنار بکشند و اجازه دهند چین به عنوان رقیب اصلی آن‌ها شروع به سرمایه‌گذاری در این کشور بکند. همچنین پدیده‌هایی مثل داعش و فتنه‌های قومی و مذهبی که طی یک سال با آن‌ها درگیر بودیم اما ایران خنثی کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار