اعلام برادت ایران از ترور سلمان رشدی؟/ فقط ایرانی‌ها از او متنفر نیستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همانطور که مطلع هستید تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در این مذاکرات با انگیزه جدی و در راستای دستیابی به توافق خوب، جدی و پایدار و قوی شرکت کرد تا بتواند منافع اساسی ایران را تامین کند و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران برطرف شود.

اعلام برادت ایران از ترور سلمان رشدی؟/ فقط ایرانی‌ها از او متنفر نیستند

به گزارش زنهار، ناصر کنعانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با دور اخیر مذاکرات وین و نگاه ایران به طرح ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا و جمع بندی که انریکه مورا دیپلمات ارشد مذاکره کننده اروپایی در این دور از مذاکرات ارائه داد، گفت: همانطور که مطلع هستید تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در این مذاکرات با انگیزه جدی و در راستای دستیابی به توافق خوب، جدی و پایدار و قوی شرکت کرد تا بتواند منافع اساسی ایران را تامین کند و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران برطرف شود.

وی ادامه داد: این دور از گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای سنگین و حساسی بود، به صورت عام پیشرفت نسبی و قابل توجهی داشتیم، حرکت به سمت جلو بود. در برخی از زمینه‌های مورد مطالبه ما پیشرفت‌های نسبی حاصل شد و بخش‌هایی از انتظارات ما تامین شد.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده به صورت جدی و با حداکثر تلاش ظاهر شد و در این مسیر حرکت کرد که توقعات، انتظارات و مطالبات ایران را منتقل کند. همانطور که گفتم پیشرفت‌های نسبی حاصل شده اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانون ایران نیست. ما انتظارات دیگری از طرف مقابل داریم که معتقدیم باید تامین شود.

وی با بیان اینکه از ماحصل این گفت‌وگوها مذاکره کننده‌های اروپایی یک جمع بندی به طرف‌های مذاکره کننده حاضر ارائه کرد که برای بررسی بیشتر و انجام مشورت‌های لازم تیم‌های مذاکره کننده به پایتخت‌هایشان برگشتند، گفت: تیم‌ها به پایتخت‌هایشان برگشتند تا در مورد این جمع بندی و مطالب مطرح شده بررسی‌ها انجام شود و نظرات تکمیلی ارائه شود. مشورت‌های جدی در عالیترین سطوح در این زمینه در کشور انجام شده و در حال انجام است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ما به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک شدیم و این دور از گفت‌وگوها به توافق منتهی می‌شود معطوف به برآورده شدن انتظارات ایران است، حتما زمینه برای توافق است مشروط به اینکه خطوط قرمز ما رعایت شود. منافع اساسی ایران که بر آن تاکید داریم محقق و تامین شود و در صورت تحقق چنین موضوعی حتما زمینه برای انجام توافق در آینده نزدیک وجود دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سایه واقع بینی که انتظار داریم در طرف مقابل شکل بگیرد این رخداد به زودی تحقق پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اخیر در عراق و نگاه ایران به این تحولات تصریح کرد: مسائل عراق برای ما مهم است. ما تحولات این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم و در پرتو داشتن ارتباطات مثبت و سازنده با جریان‌های مختلف سیاسی عراق تلاش داریم که دیدگاه‌های این گروه‌ها به هم نزدیک شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم، گفت: به همه گروه‌های سیاسی در عراق توصیه می‌کنیم که به قانون اساسی این کشور به عنوان منشور ملی احترام بگذارند. به نهادهای قانونی احترام بگذارند و بر این موضوع تاکید داریم که ثبات و آرامش در این کشور از طریق همفکری بین جریانات مختلف داخلی عراق به دست می‌آید.

کنعانی با تاکید بر اینکه باید در این عرصه منافع ملی بر منافع جناحی و گروهی ارجحیت داشته باشد، ادامه داد: توجه به منافع ملی می‌تواند باعث شود که ثبات و استقرار به عراق بازگردد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات عراق و ارتباط ایران با گروه‌های مختلف عراقی تصریح کرد: ارتباط ما با گروه‌های مختلف عراقی مستمر است و این ارتباط از طریق سفارت ایران و تبادل هیات‌ها انجام می‌شود و در واقع ارتباطات سازنده و مثبتی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما در ماجرای حمله‌ به سلمان رشدی، هیچ کس غیر از او و حامیانش را  شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم.

کنعانی ادامه داد : سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم و غصب مردمی قرار داد نه تنها مسلمانان بلکه پیروان دیگر ادیان الهی .

وی تاکید کرد: خشم و غضبی که نسبت به این اقدام ایجاد شد محدود به ایران نبود و میلیون ها نفر  در کشورهای مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از این اهانت و توهین خشمگین شدند.

 کنعانی  در بخش دیگری از صحبت های خود در این ارتباط گفت: ما در ارتباط با ضارب که این کار را انجام داده غیر از آن چیزی که از رسانه های آمریکا شنیدیم ، اطلاعی نداریم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار