ادعای عجیب یک اصلاح‌طلب درباره قیام امام حسین (ع)

چهره اصلاح طلب گفت: در تلقی عمومی این طور تصور می شود که نهضت امام حسین(ع) یک درگیری بین دولت اسلامی و دولت کفر بوده در حالی که یک امر درون جامعه اسلامی است. یعنی حکومتی که به نام اسلام و جانشین پیامبر(ص) حکمرانی می کرده و امام حسین(ع) به عنوان یک شهروند علیه نظام حاکم به تعبیر خودشان خروج می کنند و می فرمایند «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی». در واقع برای اصلاح طلبی و اصلاح در امت جدّشان خروج کردند. خروج به معنای اعتراض علیه نظام حاکم است.

ادعای عجیب یک اصلاح‌طلب درباره قیام امام حسین (ع)

به گزارش زنهار، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس گفت: در تلقی عمومی این طور تصور می شود که نهضت امام حسین(ع) یک درگیری بین دولت اسلامی و دولت کفر بوده در حالی که یک امر درون جامعه اسلامی است. یعنی حکومتی که به نام اسلام و جانشین پیامبر(ص) حکمرانی می کرده و امام حسین(ع) به عنوان یک شهروند علیه نظام حاکم به تعبیر خودشان خروج می کنند و می فرمایند «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی». در واقع برای اصلاح طلبی و اصلاح در امت جدّشان خروج کردند. خروج به معنای اعتراض علیه نظام حاکم است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بارزترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر قیام علیه فساد سیاسی و نظام فاسد است. چون اگر نظام فاسد باشد به  تبع آن همه چیز فاسد می شود. ما در تحریر الوسیله امام خمینی(س) این مسأله را می بینیم و ابتکار امام بود که باب امر به معروف و نهی از منکر را در رساله خودشان آوردند که عمدتا منکرهای بنیادین و اساسی در جامعه را مطرح کردند. آنجا امام شرایط امر به معروف و نهی از منکر را هم می گویند از جمله اینکه احتمال اثربخشی داشته باشد. در دوره طاغوت به این بخش از رساله امام خمینی(س) حساس بودند و شاید به دلیل وجود این قسمت بود که داشتن آن جرم تلقی می شد.

وی افزود: به هر حال همه وجوه امر به معروف و نهی از منکر باید مدنظر باشد اما مهم شیوه آن است. اگر از شیوه های درستی استفاده نکنیم همه کارهای ما به ضد خودش تبدیل می شود. در مسأله حجاب هم که این روزها مطرح است، ما به عنوان افراد متدیّن به اسلام و معتقد به احکام دینی هستیم، اما به نظر می آید که هنجارهای هر حکومتی باید به شیوه هایی ترویج شود که امکان درونی سازی آن هنجارها به وجود بیاید.

صادقی یادآور شد: وقتی که مردم ببینند خود حاکمان به هنجارهای قانونی التزامی ندارند و متأسفانه سوء استفاده از قدرت، نابرابری، فقر، تبعیض و بی قانونی هست، طبیعتا رغبتی به پذیرش آن هنجارها پیدا نمی کنند. ما در دوره پیامبر(ص) هم این را می بینیم. پیامبر(ص) فرمودند چه بسا امت هایی که دچار تباهی شدند به خاطر اینکه فرد ضعیفی که سرقتی کرده را محاکمه می کنند اما فرد دیگری که وصل به حکومت است گناه خیلی بزرگترش نادیده گرفته می شود. در واقع این باعث تباهی آن جامعه می شود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) هم فرمودند یکی از راه های تباهی امت ها این بود که اصول و بنیان ها را فراموش می کردند و فروع را بر اصول تقدیم می داشتند و همچنین انسان های شایسته را کنار می گذاشتند و انسان های ناشایست را مقدم می کردند. اگر جامعه چنین وضعیتی را ببیند طبیعی است که خودش را وفادار و ملتزم به هیچ کدام از هنجارهای مورد نظر حاکمیت نمی بیند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در پاسخ به سؤالی در خصوص مهمترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز ما، گفت: به نظر من مهمترین مصادیقش مقابله با فساد دردستگاه های مختلف و سیستم سیاسی، اقتصاد رفاقتی و توزیع نابرابر امکانات است. در واقع مقابله با این نوع ظلم و ستم های رایج مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر هستند./ جماران

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار