روسیه مانع توافق ایران و آمریکا؟

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در نشست خبری سه‌شنبه (دوم اوت) گفت روسیه مایل است هر چه زودتر توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

روسیه مانع توافق ایران و آمریکا؟

به گزارش زنهار، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در نشست خبری سه‌شنبه (دوم اوت) گفت روسیه مایل است هر چه زودتر توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

به گزارش خبرگزاری «تاس» سخنگوی کرملین در این خصوص به خبرنگاران گفت روسیه طرفدار احیای سریع توافق هسته‌ای با ایران است، اما باید در نظر داشت که گام‌های غیردوستانه غرب در قبال مسکو ممکن است بر تعدادی از مفاد آن تأثیر غیرمستقیم داشته باشد. وی افزود باید جزئیات آن مشخص شود.

پیش‌تر، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نتیجه‌بخش بودن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران را در گرو پاسخ مثبت آمریکا به درخواست‌های مشروع ایران دانست.

لیجیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکرات از ماه مارس متوقف شده، گفت: آمریکا به عنوان طرفی که این بحران هسته‌ای را رقم زد بایستی کاملاً سیاست اشتباه فشار حداکثری را اصلاح کند و به درخواست‌های مشروع و منطقی ایران پاسخ دهد. این اقدام کمک خواهد کرد مذاکرات در زمان کوتاه، نتیجه بدهند.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند. آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

روسیه در کنار چین می‌ایستد

به گزارش خبرگزاری رویترز، پسکوف در بخش دیگری از سخنانش درباره سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که بحث‌برانگیز شده، به خبرنگاران گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که آیا او به آنجا می‌رود یا خیر، اما همه چیز در مورد این تور و سفر احتمالی به تایوان کاملاً تحریک‌آمیز است.

وی در ادامه با بیان این که «روسیه با چین همبستگی دارد و نگرش حساس آن را نسبت به موضوع تایوان درک می‌کند»، به ایالات متحده هشدار داد که سفر مورد انتظار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، این کشور را در مسیر برخورد با چین قرار می‌دهد و تنش‌هایی را در منطقه ایجاد می‌کند.

چین بارها به پلوسی نسبت به رفتن به تایوان هشدار داده است. پکن می‌گوید سفر پلوسی با اصل چین واحد که واشنگتن متعهد به رعایت آن است، مغایرت دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار