اظهارات متفاوت سخنگوی شورای نگهبان درباره سینما

سخنگوی شورای نگهبان گفت: من در حوزه سینما درس پس می‌دهم اما می‌دانم که سینما یکی از مهمترین‌ نمادهای فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود. این یک واقعیت است که سینمای قبل از انقلاب اسلامی وضعیت خوبی از نظر محتوای دینی نداشت.

اظهارات متفاوت سخنگوی شورای نگهبان درباره سینما

به گزارش زنهار از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، روز دوم برگزاری مراسم «سینما تکیه» که به جلسه تقدیر از سال‌ها تلاش جمال شورجه و امیرحسین شریفی در سینمای دینی و انقلابی تعلق داشت که عصر نهم مردادماه با حضو سید مهدی جوادی مدیر عامل سینمایی فارابی، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، جمال شورجه کارگردان فیلم سینمایی «شب دهم»، امیر حسین شریفی تهیه کننده این اثر، سید جواد هاشمی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده، ابراهیم اصغری تهیه‌کننده، سید سعید سیدزاده تهیه‌کننده سینما، سید احمد میر اعلایی تهیه‌کننده و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

شورجه هنرمند انقلابی آتش به اختیار است

سخنگوی شورای نگهبان به عنوان اولین سخنران این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و ماه محرم، با تقدیر از سال‌ها فعالیت سینمایی و مجاهدانه جمال شورجه در این عرصه فرهنگی گفت: من در حوزه سینما درس پس می‌دهم اما می‌دانم که سینما یکی از مهمترین‌ نمادهای فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود. این یک واقعیت است که سینمای قبل از انقلاب اسلامی وضعیت خوبی از نظر محتوای دینی نداشت و به غیر از سینمای روشنفکری و موج نو، مابقی سینما در جهت تعالی جامعه حرکت نمی‌کرد تا جایی که پیش از انقلاب پای در راه انحراف و انحطاط گذاشته بود.

هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه سینما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، افزود: به همین دلیل است که امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا در ۱۲روز بهمن ۱۳۵۷ به موضوع سینما ورود می‌کنند و می‌فرمایند که ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم؛ سینما از فیلم‌هایی که تبلیغ فحشا می‌کنند جداست. به‌واقع امام بزگوار نگران سینما و موضوعات فرهنگی در ایران عزیز بودند.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در قانون اساسی نهادهای فرهنگی جزء اولین نهادهایی هستند که قانون به آن‌ها اشاره دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است، بنابراین نهادهای حکومتی و دولتی باید در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی باشند و در راه رسیدن به این هدف والا از تمامی اندیشه‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت موظف است همه امکانات را در راستای آگاهی‌سازی عمومی از طریق مطبوعات و رسانه‌های گروهی انجام دهد تا بتوانیم از این طریق اهداف جمهوری اسلامی را گسترش دهیم. انقلاب اسلامی بر اساس اصول و دین اسلام شکل گرفته است و باید بتوانیم از طریق هنر این اصول را به مردم کشور خودمان و دیگر کشورها بشناسانیم.

طحان‌ نظیف حرکت سینمای پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را رو به جلو خواند و در این‌باره گفت: این حرکت را مدیون دو علت مهم هستیم، یکی سینمای دفاع مقدس و دیگری سینماگران مسلمان و دغدغه‌مند که در این هنر فعالیت داشته‌اند. مقام معظم رهبری بارها خطاب به عرصه فعالان هنر فرمودند فیلمسازی و کار هنری درباره جهادگران و شهدای دفاع مقدس، خود یک نوع جهاد است.

او ضمن تقدیر از سینماگران عرصه دین و انقلاب گفت: در این راه افرادی بودند که نگذاشتند سینما با مفاهیم دینی خداحافظی کند، به همین خاطر نمی‌توانیم از کنار اسامی آنان به راحتی عبور کنیم. سید مرتضی آوینی، فرج الله سلحشور، نادر طالب زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا، جمال شورجه و دیگر سینماگران متعهد افرادی هستند که نگذاشته‌اند مفاهیم دینی و الهی در سینمای ایران از بین برود. جمال شورجه نمونه بارز یک هنرمند انقلابی است که با دست خالی و مجاهدانه در این عرصه قدم گذاشته و فیلم‌های او باعث راهگشایی و ترسیم این راه شده است. او نه تنها مصداق بارز یک هنرمند انقلابی‌ آتش به اختیار، که یک مخلص و ایثارگر جبهه فرهنگ است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار