اعلام آمادگی ایران برای جلوگیری از فقر در جهان

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی و تعمیقِ مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان از جمله اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

اعلام آمادگی ایران برای جلوگیری از فقر در جهان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در بیستمین نشست شورای وزیران سازمان دی ٨ در  بنگلادش که به صورت وبینار برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

متن کامل سخنرانی وزیر خارجه در این نشست بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیزم جناب آقای ابوالکلام عبدالمومن،

وزیر محترم امور خارجه جمهوری خلق بنگلادش

خرسندم در بیستمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه ( دی۸) در کشور دوست و برادر بنگلادش شرکت می نمایم. از میزبانی عالی این نشست تشکر می کنم. همچنین از سرکار خانم شیخ حسینه نخست وزیر محترم جمهوری خلق بنگلادش بابتِ سخنرانی افتتاحیه و نظرات سازنده ایشان قدردانی می کنم.

ازِ دبیرکل محترم و همکارانشان در دبیرخانه سازمان دی ۸ به جهت آماده سازی این اجلاس سپاسگزارم. همچنین اجازه می خواهم بیست و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان دی ۸ را تبریک عرض کنم. امیدوارم سازمان دی ۸ با قوت و سرعت به پیشرفت خود ادامه دهد.

جناب آقای رئیس، جناب آقای دبیرکل،

خانمها و آقایان،

دیپلماسی اقتصادی و تعمیقِ مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان از جمله اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین، تقویتِ سازوکارهای چندجانبه همچون سازمان دی ۸ برای دولت من از اهمیت بالایی برخوردار است. ما همواره از تلاش های جمعی کشورهای در حال توسعه برای تحقق یک نظام اقتصادیِ بین المللیِ کارآمد و در کنار آن، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزشها و فرهنگهای ملی و کسب جایگاهِ مناسب در مناسبات بین المللی حمایت نموده ایم.   

به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال گروه بندیهای بین المللی و منطقه ای اقتصادی  ازجمله سازمان دی ۸ می باشد. در حوزه همگرایی اقتصادی و تبادل تجاری نیز در حال ایجاد بنیانهای تجارت آزاد هستیم و بزودی موافقتنامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا را  نهایی خواهیم کرد.

حضار محترم،

عالیجنابان،

سازمان دی ۸ علیرغم گسستگی جغرافیایی، از ظرفیت ها و نعمتهای فراوان طبیعی و انسانی، ذخایر انرژی، اقتصادهای مکمل و بخش خصوصیِ علاقمند برخورداراست. بحران کرونا محاسبات و طراحیهای اقتصادی و توسعه ای کشورها را برهم زد و جامعه جهانی را با یک نوع عدم قطعیت مواجه ساخت. براین باوریم که کشورهای عضو دی ۸ باید علاوه بر سیاستها و جهت گیریهای ملی خود، گزینه های همکاریِ جمعی در دوران پساکرونا را مدنظر داشته باشند. علاوه برکرونا، کشورهای عضو با  بحران ناامنی غذایی و امنیت انرژی مواجه هستند.

در این برهه حساس، جمهوری اسلامی ایران کماکان آماده است همه ظرفیتها و توانمندیهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در خدمت رشدِ اقتصادی و توسعه و رفاه و پیشرفت ارزشهای مشترک قرار دهد. یادآور می شوم با وجودِ اقداماتِ غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف دست یافته است.

ما آمادگی خود را برای کمک به جامعه جهانی برای خروج از بحران جاری انرژی و مقابله با تهدیدات مربوط به ناامنی غذائی اعلام نموده ایم. موقعیت ممتاز مواصلاتی و ترانزیتی ما در خدمتِ بازارهای مصرف می باشد. همچنین به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی، آماده ایم به تلاشها برای تضمین امنیت عرضه انرژی کمک نماییم. جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ابتکار " گاز در خدمتِ بازسازی اقتصاد جهانی در دوره پساکرونا" را به نشست سران کشورهای صادر کننده گاز ارائه نمودند. آماده ایم گفتگو بین تولیدکنندگان با مصرف کنندگان را در چارچوب ابتکار فوق آغاز نماییم.      

حضار محترم،

خانم ها و آقایان،

 سازمان دی ۸ در طول ۲۵ سال عمر خود به تدریج به یک بسترِ ارزشمند برای تقویت همکاریهای اقتصادیِ موثر در بین کشورهای عضو تبدیل شده است. اما با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارتِ درون-سازمانیِ دی ۸ کماکان زیر۱۰ درصد است. بنابراین لازم است سازوکارهایی برای تسهیل و توسعه تجارت میان اعضا ایجاد شود.

معتقدیم بخشهای خصوصی نیز باید در حوزه های تجارت، انرژی، سرمایه‌گذاری، صنعت، کشاورزی، تعاملات اجتماعی و گردشگری نقش ایفا نمایند. ما به عنوان دولتهایِ کشورهای عضو باید حمایتهای لازم از بخشهای خصوصی را بعمل آوریم.

علاوه بر آن، باید از ظرفیتِ پارلمانهای کشورهای عضو نیز در توسعه و پیشبرد همکاریها بهره ببریم. پیشنهاد می کنم دبیرخانه دی ۸ امکانِ برگزاری نشستهای مشترک مجالس ۸ کشور و حتی ایجاد "بین المجالس دی ۸" را بررسی نماید. آماده ایم به این مهم کمک نماییم.   

توجه به حوزه آموزش و فن‌آوری از جمله  موضوعات کلیدی برای توفیق سازمان  دی ۸ است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس سازمان، علاقه خود به این دو حوزه را از طریق تاسیس "دانشگاه بین المللی دی ۸" در همدان و " شبکه انتقال و تبادل فناوری دی ۸" در پارک فنآوری پردیس نشان داده است. دبیرکل محترم در سفر اخیر خود به ایران از هر دو نهاد بازدید بعمل آوردند.

گسترش سازمان دی ۸ به سایر کشورها و پذیرش اعضای جدید نیز می تواند به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سازمان مدنظر باشد. از اظهارِ علاقه و آمادگی کشور دوست و همسایه ما جمهوری آذربایجان جهت پیوستن به سازمان دی ۸ استقبال می کنیم. سازمان دی ۸ باید پذیرش اعضای جدید را تسریع نماید.

جناب آقای رئیس،

دوستانِ عزیز،

امروز سازمانها و ابتکارات منطقه ای نقش برجسته ای در هدایت سیاست و اقتصاد بین الملل ایفا می نمایند. رویکرد فعالانه و سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با سازمانها و ابتکارات منطقه ای و بین المللی مختلف موجب شده است تا از کشورهای من برای حضور در نشست ها و ابتکارات مختلف دعوت بعمل آید. تهران در این نشست ها تلاش می نماید تا توجه کشورهای مخلتف را به نقش برجسته همکاریهای منطقه ای در صلح، ثبات و توسعه ملی کشورها جلب نماید. همکاران محترم من اطلاعات کافی از پیچیدگی های تحولات در آسیای غربی و جنوبی دارند. جمهوری اسلامی ایران تلاش می نماید در همکاری با همسایگان و دیگرکشورهای منطقه از طریق همکاریهای منطقه ای صلح، ثبات و توسعه ملی و منطقه ای را تحکیم بخشد.

در پایان، مطمئن هستم این نشست گامی دیگر در راستای دستیابی به اهداف بلندِ سازمان و بنیانگذاران آن و نیز ارتقاء جایگاه و منزلت سازمان دی ۸ در مناسباتِ منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.  

از توجه همگی سپاسگزارم

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار