پاسخ داغ ایران به درخواست شاهزاده عربستانی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

پاسخ داغ ایران به درخواست شاهزاده عربستانی

به گزارش زنهار، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه درباره احیای برجام گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزند. رویکرد دیگر این است که ایران به روند مذاکرات جدی پایبند است و این روند را تا دستیابی به توافق خوب و پایدار ادامه خواهد داد.

او افزود: ایران هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرد. فارغ از مواضع رسانه‌ای که مقامات آمریکا در خصوص روند مذاکرات مطرح می‌کنند و انتظاراتی که مطالبه می‌کنند، ایران در این زمینه نه احساسی و نه شتاب زده عمل می‌کند و منافع ملت را قربانی نمی‌کند. روند گفت وگوها در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با آقای مورا و هم در سطح وزیر محترم امور خارجه با آقای بورل در حال انجام است. برخی کشورهای دیگر هم در سطوح مختلف برای مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیکی مطرح کردند. در منطقه خودمان نیز برخی کشورهای دوست تلاش‌هایی را انجام دادند، هر کدام دارند به سهم خودشان تلاش می‌کنند. ما به سهم خود در مذاکرات جدی هستیم و انعطاف زیادی هم داشتیم. اگر آمریکایی‌ها حسن نیت انجام دهند و اگر به تعهدات خود پایبند باشند می‌توان گفت که توافق پیشرفت خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اختلافات موجود در پرونده برجام بیان داشت: مذاکرات روند خودش را طی می‌کند و موضوعات اختلافی هم قابل توضیح نیستند و باید منتظر ادامه روند گفت وگوها بود.

بیشترین بازدید مقامات آژانس از مراکز هسته‌ای مربوط به ایران بوده است

وی نسبت به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و عضو معاهده ان‌پی‌تی است. ایران با نگاه سازنده و پایان دهنده به سوءتفاهمات اجازه داد بازرسان آژانس به دفعات متوالی از مراکز مورد نظر بازدید کنند. بیشترین بازدید مقامات آژانس از مراکز هسته‌ای مربوط به ایران بوده است. خب این اقدام سازنده ایران متاسفانه با واکنش سازنده آژانس مواجه نشد. آقای گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران رویکرد غیرحرفه‌ای اتخاذ کرد و دیدگاه ایشان سازنده نیست. ما معتقدیم که در مقابل همکاری سازنده ایران با آژانس حتما لازم است رویکرد تعاملی داشته باشیم. ما گفته‌های ایشان را حرفه‌ای نمی‌دانیم و او را به اصل بی طرفی دعوت می‌کنیم. این شائبه وجود دارد که برخی از گفته‌های ایشان همان‌هایی است که مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند. ما این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و ایشان بهتر است به همکاری سازنده ایران توجه کند. همچنین به برنامه غیر صلح آمیز رژیم صهیونیستی توجه کند. برنامه رژیم صهیونیستی برای منطقه خطرناک است.

بیشتر بخوانید

گروسی باز هم خارج از مأموریت فنی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها نسخه پیچید

ارتباط مستمر ایران با طرفین درگیری در اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحران اوکراین اظهار داشت: موضع ایران در ارتباط با جنگ اوکراین روشن است و بارها در سطح عالی مقامات ایران بیان شده است. همچنین با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در مورد هر کشوری مخالف است. اختلافات لازم است از موضع سیاسی حل شود. ارتباط مستمر با طرفین وجود دارد و راهکار مورد توصیه ما راهکار سیاسی است و ایران در مقابل هیچ یک از طرفین قرار نخواهد گرفت.

ابراز تمایل بن‌سلمان برای برگزاری گفتگوهای سیاسی و رسمی بین ایران و عربستان

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان با میزبانی دولت عراق انجام شده است و نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. بعد از نشست جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس داشتند. آقای فواد حسین در این گفت وگو اشاره کردند که بن سلمان در حاشیه نشست جده اظهار تمایل کرده که گفت وگوی سیاسی و رسمی بین ایران و عربستان در عراق برگزار شود. این زمینه فراهم است که ما نشست بعدی را در سطح سیاسی و رسمی داشته باشیم. ما از نقش مثبت دولت عراق هم تشکر می‌کنیم.

گفت وگوها با دولت بلژیک برقرار است

وی در خصوص حکم آقای اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی اظهار داشت: گفت وگوهای ما با دولت بلژیک برقرار است و موضع ما تغییری نداشته است. ما معتقد به بی گناهی ایشان هستیم و خواستار آزادی بی قید و شرط وی هستیم و تاکید داریم که آزادی ایشان برای ما دارای اهمیت است. ما امید داریم که در پرتو گفت وگوها شاهد آزادی دیپلمات ایرانی باشیم.

کنعانی درباره فراخواندن سفیر ایران از سوئد اظهار داشت: ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم. ما سفیر خود را به تهران برای پاره‌ای از مشورت‌ها فراخواندیم و هیچ برنامه‌ای برای کاهش همکاری سیاسی با سوئد نداریم. گفت وگوهای ما در سطوح سیاسی ادامه دارد و ما تاکید کردیم که دیدگاه یک سازمان تروریستی نباید مبنای بازداشت یک شهروند بی‌گناه ایرانی قرار بگیرد. اتفاقی که افتاد از نظر ما ناخوشایند است و ما در حال متقاعد کردن مقامات سوئدی هستیم تا شهروند ما را آزاد کنند.

تحولات کشور سریلانکا

کنعانی درباره تحولات کشور سریلانکا گفت: ما رابطه خوبی با کشور سریلانکا داریم و تحولات سیاسی و اجتماعی رخ داده در این کشور را با نگرانی دنبال کردیم. در روند تحولات سیاسی ما شاهد بازگشت نسبی ثبات در این کشور هستیم. شاهد هستیم که پارلمان این کشور نخست وزیر را تعیین کرده و کابینه تشکیل شده است. ما به رئیس جمهور این کشور که توسط پارلمان انتخاب شدند تبریک عرض می‌کنیم.

سفرای جدید ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفرای جدید اعلام شده گفت: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت خارجه است و بر اساس دوره‌ای صورت می‌گیرد. خوشبختتانه موافقت‌ها حاصل شده و طبق برنامه ریزی در محل نمایندگی‌های مورد ماموریت مستقر می‌شوند.

ایران گسترش مناسبات را با تمام همسایگان مد نظر دارد

وی اظهار داشت: ایران بر مبنای سیاست منطقه گرایی و شرق محوری خودش، گسترش مناسبات را با تمام همسایگان مد نظر دارد. تاکید ایران بر سیاست خارجی متوازن و پویا است و به سمت تشکیل بلوک بندی‌های سیاسی حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران با روسیه مناسبات متکثری است و موافقتنامه‌های بلندمدت داشتیم و روی پیش نویس در حال مذاکره هستیم. با کشور چین سند همکاری 25 ساله امضا کردیم و همچنین با ترکیه هم ما تفاهمنامه همکاری بلندمدت را امضا کردیم. ما خارج از منطقه هم نگاه ما، نگاه توسعه روابط است. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روابط متوازن حرکت می‌کند و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد بر اساس منافع مشترک همکاری کنیم، ما آماده روابط هستیم.

تلاش‌ها برای ورود رژیم صهیونیستی در مناسبات منطقه‌ای کاملا خطرناک است

کنعانی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی روشن است. رژیمی که از زمان شکل گیری منبع بی ثباتی و جنگ در منطقه بوده و ما شاهد بی توجهی جهان نسبت به رفتارهای این رژیم هستیم. ما معتقد هستیم که تلاش‌ها برای ورود این رژیم در مناسبات منطقه‌ای کاملا خطرناک است.

وی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی هم گفت: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه هشدار داده است. شمشیر در دست دیوانه‌ای است که با کمک برخی کشورها مانند آمریکا فعالیت می‌کند. بحث تهدیدات فعالیت رژیم صهیونیستی بدور از نظارت بین‌المللی در موضوع محیط زیست و بهداشت، گزارش‌های عدیده‌ای وجود دارد. علاوه بر تهدید زرادخانه این رژیم، موضوعات پادمانی و دفع غیر اصولی زباله‌های هسته‌ای در اراضی اشغالی، کاملا خطرناک است. در منطقه ما شاهد غفلت کشورهای منطقه در این موضوعات هستیم. تهدیدات این رژیم برای منطقه کاملا خطرناک است و باید مجامع بین‌المللی و کشورهای منطقه برای جلوگیری از تهدیدات این رژیم اقداماتی را انجام دهند.

اجلاس تهران موفق بود و تاثیرات خودش را گذاشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحران سوریه و اجلاس تهران گفت: اجلاس تهران بسیار موفق بود و مواضع کشورها بر همدیگر منطبق است. ما این دیدگاه را در بیانیه پایانی سه کشور هم مشاهده کردیم. تاکید بر ثبات، آرامش، وحدت و راه حل سیاسی جزو بیانیه سه کشور بود. ما یک الگوی موفقی را شاهد بودیم که همکاری چند جانبه می‌تواند در مشکلات منطقه‌ای موثر باشد. ما معتقد هستیم که حل مشکل و اختلاف نظر در شمال سوریه ضروری است در سایه همکاری مشترک دو کشور ترکیه و سوریه انجام شود. از نظر ما اجلاس تهران موفق بود و تاثیرات خودش را گذاشت.

در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت در تهران هستیم

وی درباره تعیین سفیر کویت گفت: روابط ما با کویت مثبت است و سفیر این کشور هم تعیین شده و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت در تهران هستیم.

تروریسم یک خطر جدی برای ایران، عراق و ترکیه است

کنعانی نسبت به حملات ترکیه به عراق اظهار داشت: امنیت عراق برای ما حائز اهمیت است. ما کشوری هستیم که برای حفظ تمامیت ارضی عراق در کنار آنها با تمام وجود ایستاده‌ایم. ما امنیت عراق را امنیت خود تلقی کرده و در کمک به برادران عراقی خود برای تامین امنیت و ثبات در این کشور تلاش خواهیم کرد. تحولات اقلیم کردستان قدری پیچیده شده است. تروریسم یک خطر جدی برای ما، عراق و ترکیه است و همدردی خود را از آنچه که در آن منطقه رخ داده با خانوادگان ابراز کردیم.

حذف روادید برخی کشورها برای ایرانیان

کنعانی درباره خبر تسنیم مبنی بر حذف روادید برخی کشورها برای ایرانیان گفت: در خصوص آسیای مرکزی مشخصا جمهوری قزاقستان بود که شهروندان ایران می‌توانند بدون روادید سفر کنند. شهروندان هم می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت خانه نسبت به اطلاعات درباره سفر خود بدانند. درباره کشورهای آفریقایی اطلاعات دقیقی ندارم و در آینده عرض خواهم کرد.

ماکرون دیدگاه‌هایی درباره روند مذاکرات دارند که می‌تواند در روند مذاکرات مثبت باشد

وی درباره گفتگوی رئیس جمهور کشورمان با همتای فرانسوی خود اظهار داشت: در گفت وگوی تلفنی آقای رئیسی با ماکرون این نکته به وزیر خارجه منتقل شده که ماکرون دیدگاه‌هایی درباره روند مذاکرات دارند که می‌تواند در روند مذاکرات مثبت باشد. گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور به عبارتی مکمل گفتگوی دو وزیر خارجه درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. کشورهای مختلفی آمادگی دارند با ابتکاراتی دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک کنند. برداشت ما این است که در کنار گفت‌وگوهای صورت گرفته و در کنار تماس‌ها بین وزیر خارجه ما با مسئول سیاست خارجی اروپا، این نیت‌های مثبت می‌تواند در نزدیکی دیدگاه مثبت باشد. دولت فرانسه هم مایل است که نقش مثبتی را ایفا کند و ما از طرفی که آمادگی داشته باشد نقش فعالی ایفا کند، استقبال می‌کنیم.

روابط ایران و روسیه مبتنی بر منافع مشترک است

سخنگو نسبت به تبادلات اقتصادی با روسیه گفت: می‌توانم تاکید کنم که روابط ایران و روسیه مبتنی بر منافع مشترک است و می‌تواند این روابط بیش از پیش توسعه پیدا کند و بر اساس ارز ملی دو کشور انجام شود. اراده سیاسی بین دو کشور وجود دارد تا از حداکثر توان برای برقراری روابط بر اساس منافع مشترک بتوان استفاده کرد.

مصمم هستیم با همکاری‌های کشورهای منطقه امنیت را به افغانستان بازگردانیم

کنعانی در ادامه گفت: موضوع افغانستان مهم است، کشوری که 900 ‌کیلومتر با ما مرز مشترک دارد. ما نسبت به تحولات این کشور و ثبات آن حساس هستیم. متاسفانه اشغال نظامی آمریکا در این کشور و همچنین خروج غیرمسئولانه آن خسارت‌های جبران ناپذیری را برای این کشور فراهم کرده است. ما مصمم هستیم با همکاری‌های کشورهای منطقه امنیت را به این کشور بازگردانیم. سه نشست در پاکستان، چین و ایران با فرمت وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شده است. علاوه بر این، نشستی جدید که در چند روز آینده در تاشکند برگزار خواهد شد، بر اساس بازگردان ثبات به این کشور است.

وی درباره حقوق زنان در افغانستان افزود: ارزش‌های حقوقی و انسانی به ویژه در مورد زنان، ارزش‌هایی است که هم در مبانی دینی ما گفته شده و هم توسط جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است.

تحرکات آمریکا در منطقه

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحرکات آمریکا در منطقه اظهار داشت: اساسا طرح موضوعاتی از این دست را ما انحرافی می‌دانیم. این موضوعات برای استفاده سیاسی ایجاد شده و به صلح و ثبات در منطقه کمک نخواهد کرد. این تلاش‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه و تلاش برای بلوک سازی در منطقه انجام می‌شود. ما به عنوان کشوری که با همسایگان خود در امنیت شریک هستیم معتقد به گفتگوهای دو و چند جانبه هستیم و با حسن نیت به دنبال رفع سو تفاهم‌ها هستیم.

نقش ایران در منطقه کاملا ثبات آفرین بوده است

وی درباره اظهارات مقامات اردنی گفت: ما قطعا از نگاه‌های مثبت استقبال می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی آن‌ها هستیم. سیاست اصولی ایران حتما بر این است که روابط را با کشورهای عربی و اسلامی گسترش دهد. کشور اردن هم همانند دیگر کشورها است. گفتگو در خصوص اختلاف نظرها در پشت تریبون‌ها صحیح نیست.ما انتظار داریم تا این اختلافات از راهکار سیاسی حل و فصل شود. ما کاملا دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را رد می‌کنیم و نقش ایران در منطقه کاملا ثبات آفرین بوده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار