سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور مسئولیت صحبت‌های علم‌الهدی را نپذیرفت

سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: شعار همیشه مردمی همیشه انقلابی رویکرد پنج مرداد است؛ بر این اساس نمازهای جمعه مردمی بوده‌اند، مردمی خواهند بود و مردمی ادامه خواهند یافت و انقلابی بوده‌اند، انقلابی خواهند ماند و انقلابی مسیر را رقم خواهند زد.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور مسئولیت صحبت‌های علم‌الهدی را نپذیرفت

به گزارش زنهار، حجت الاسلام علی نوری معاون سازماندهی و سخنگوی شورای  سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در نشست خبری که صبح امروز یک شنبه دوم مرداد، به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از انقلاب برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر گفت: 5 مرداد سالروز تاسیس نماز جمعه در ایران اسلامی و یاد شهدا و امام را گرامی می‌داریم. باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی که مقدمات ثبت این روز را در تقویم فراهم کردند، تشکر کنیم. همچنین از مدیر جدید صدا و سیما و سایر مدیران این مجموعه برای برنامه «نماز جمعه» تشکر می‌کنیم که در روزهای جمعه به مدت دو ساعت از شبکه قرآن پخش می‌شود که در این برنامه با حضور کارشناسان و میهمانان زیبایی‌های نماز جمعه به تصویر کشیده خواهد شد.

وی افزود: شعار همیشه مردمی همیشه انقلابی رویکرد پنج مرداد است؛ بر این اساس نمازهای جمعه مردمی بوده‌اند، مردمی خواهند بود و مردمی ادامه خواهند یافت و انقلابی بوده‌اند، انقلابی خواهند ماند و انقلابی مسیر را رقم خواهند زد.

سخنگوی شورای  سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان داشت: باید از دولت انقلابی و مجلس وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه تشکر کنیم که برای احداث و تکمیل مصلی ها کمک کردند.

وی گفت: لازم می دانیم در سالروز برگزاری اولین نماز جمعه ( 5 مرداد) از اصحاب رسانه برای تلاش هایی که در این ایام دارند، تشکر کنیم. ما در این ایام یک برنامه ویژه داریم و در راس همه برنامه گردهمایی سراسری همه ائمه جمعه خواهد بود که از دوشنبه در حرم امام آغاز می شود و روز چهارشنبه اختتامیه این مراسم است.

سخنگوی شورای  سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تاکید کرد: در این مراسم روسای سه قوه، وزرای اطلاعات، کشور و ارشاد نیز سخنرانی خواهند داشت. اختتامیه این مراسم هم با دیدار رهبری و شنیدن سخنان ایشان همراه خواهد بود.

وی با اشاره به بحث افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، گفت: اولین بخشی که درک عمیقی از این مشکل پیدا کردند، ائمه جمعه بودند و به وفور توصیه به صاحبخانه ها را دستور کار قرار دادند و بعضا نهیب هایی نیز در این مورد زده شد تا جایی که از دولت و مسئولین برای حل مشکل مطالبه شد.

حجت الاسلام نوری افزود: در اصلاح نظام اقتصادی خود را در همراهی با دولت و نگاه های کلانی که داشت ملزم دانستیم ولی در مورد نقد روشی آن نیز مطالبی را بیان کردند.

سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه تریبون نماز جمعه جایگاهی برای مطالبه گری و حمایت از حقوق مردم است، افزود: در کنار فهرست بلند مجاهدت ها و شیرینی ها شاهد حجم تخریب ها در فضای مجازی هستیم که کام جامعه را تلخ می کند. به فضای رسانه ای توصیه می کنیم در موضوعاتی که شبهه در بیانات ائمه جمعه وجود دارد به اصل بیانات مراجعه کنند.

حجت الاسلام نوری تصریح کرد: مصداق اخیر آن افتتاح یک قهوه خانه توسط یک امام جمعه بود در حالی که اصل ماجرا این است که جوانی از مسیر اشتباه خودش بر میگردد و مغازه ای تاسیس می کند و از امام جمعه می خواهد در اولین روز کاری این مغازه شرکت کند که امام جمعه هم قبول می کند و در محل حاضر می شود. هرجمعه خطبه های ائمه جمعه دستخوش تحریف می شود و موجبات تولید شایعه را فراهم می آورد.

سخنگوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: متوسط سنی ورود به عرصه امامت نماز جمعه 40 سال است که باعث جوان سازی و پویایی در امامت جمعه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گردهمایی ائمه جمعه براساس تدبیری که صورت گرفته رسانه ها حضور ندارند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پاسخ به سوالی در مورد هزینه‌ساز بودن برخی اظهارات بعضی ائمه جمعه گفت: حرف غلطی را بعضا به ما نسبت می‌دهند که متنی یکسان برای خطبه‌ها به ائمه جمعه ارائه می‌شود تا قرائت کنند از طرفی این سوال مطرح می‌شود که چرا شورای سیاستگذاری نظارتی بر سخنان ائمه جمعه ندارد؟ بالاخره چه اقدامی باید انجام دهیم؟

نوری افزود: این مسائل نشان‌دهنده این است که ائمه جمعه کاملا اختیار دارند تا در جایگاه خطیب و امام جمعه مسائلی که صلاح می دانند و تحلیل می کنند را ارائه دهند و پاسخگوی مطالبی که عنوان می کنند نیز باید باشند. پس خط دهی مشترک از نقطه ای واحد صورت نمی گیرد شاهد آن هم این مسائلی است که رخ می دهد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه حتی بعضا در خطبه های اول به عنوان مجتهد دینی تحلیل خودشان را از یک فرع فقهی و یا یک مساله اخلاقی ارائه می دهند مثل استادی که در دانشگاه  یا در حوزه تدریس می کند چرا که ائمه جمعه در مقام استادی و فهم دینی هستند. پس اختیار دارند و برداشت های دینی و تحلیل های سیاسی خودشان را ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه ما هیچ خط دهی متمرکز و ملی نداریم، تشریح کرد: ائمه جمعه از هر آن چیزی که در مورد مسائل دینی بیان می کنند باید دفاع کنند که این نکته در بخش سیاسی نیز صادق است، یعنی امام جمعه در بیان مطالبش آزاد است و اختیار دارد ولی گاهی اوقات ضریب دهی‌های رسانه ای و انعکاس ها موجب بروز مسائلی می شود، به عنوان مثال می توان از اشتباه لفظی یا پس و پیش شدن کلمات نام برد. 

نوری ادامه داد: در برخی موارد ائمه جمعه نسبت به موضع اشتباه و آمار غیر دقیقی که دادند، حتی عذرخواهی هم کرده اند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه این شورا بر این مسائل نظارت دارند گفت: قطعا به عنوان مرکز و نقطه ستادی نمی توانیم نسبت به مسائل گفته شده بی‌تفاوت باشیم؛ رصدمان را انجام می دهیم و ارزیابی هایی نیز داریم و در مواقع خاص اگر لازم باشد ورودهایی هم برای بعضی عزیزان رخ خواهد داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار