تاریخ امضای برجام از تقویم حذف می‌شود؟

پس از گذشت 7 سال از امضای برجام و در پی آن بدعهدی آمریکا و غرب در این توافق، بسیج دانشجویی دانشگاه علامه در نامه‌ای از رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته تا روزی که در تقویم کشور بعد امضای برجام نام گذاری شده را پاک کند.

تاریخ امضای برجام از تقویم حذف می‌شود؟

به گزارش زنهار، سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ( ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۱۵) بود که برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان یک توافق بین المللی بین کشور‌های گروه ۱+۵ ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و ایران و در شهر وین اتریش رقم خورد. البته با اینکه توافق اولیه موسوم به برجام در ماه ژوئیه به نتیجه رسید اما مذاکرات ادامه یافت تا سرانجام در آوریل ۲۰۱۵ به «تفاهم لوزان» به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند. توافقی که قرار بود براساس آن ایران یکسری اقدامات را انجام دهد و در قبال آن تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران برداشته شود. اتفاقی که تا به امروز به عقیده مردم و کارشناسان تنها از سوی ایران انجام شده و طرف غربی با بدعهدی و بدقولی و با بهانه سازی های مختلف به تعداتش عمل نکرده است.

در روزهای ابتدایی پس از امضای برجام بسیاری از مسئولان دولت سابق و حامیان دولت وقت معتقد بودند از پس بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و از امضای توافق به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد می کردند. بر همین اساس هم در آن زمان با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن را حسن روحانی برعهده داشت مقرر شد؛ ۲۳ تیر که مصادف با تصویب برجام است، روز « گفتگو و تعامل سازنده با جهان» نام گذاری شود.

امروز پس از گذشت 7 سال از روز امضای برجام و بی نتیجه بودن این توافق برای ایران، بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در نامه ای از آیت الله رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته تا این روز یعنی روز « گفتگو و تعامل سازنده با جهان» را از تقویم کشور پاک کند.

این تشکل دانشجویی در ابتدای این نامه آورده است: همزمان با فرا رسیدن ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ و یادآوری خاطره تأسف‌بار ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۴ که موسم انعقاد « قرارداد ضعیف و غیرحرفه‌ای برجام» در تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی توسط دولت تدبیر و امید بود، بر همین اساس بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) مطالبه‌ای از رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌کند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه در ادامه نامه خود تاکید کرده است : متاسفانه با ره‌گیری مسیر تنش‌زدایی با غرب و انعقاد این قرارداد، مسیری برای ملت ایران طی شد که نه تنها منافع واقعیِ ملی-اقتصادی و دیپلماتیک برای کشور به بار ننشست، بلکه منجر به رقم خوردن «خسارتی فاجعه‌بار» در عرصه‌های مختلف گشت که بارز‌ترین‌ آن‌ها «صنعت هسته‌ای» بود.

در بخش دیگری از این نامه با تاکید بر اینکه مرسوم نیست دولت‌های جهان در تقویم ملی خود، فجایع و اشتباهات تاریخ دیپلماسی‌شان را یادآور شوند ، آمده است: با این حال اما در تقویم ایران اسلامی روز ۲۳ تیرماه به عنوان «روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان» نام‌گذاری شده است. این امر با پیگیری رئیس سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور محقق گردید. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا با وجود سهل‌انگاری عمدی و غیرعمدی ناشی از توهم غرب‌زدگی که دولت گذشته دچار آن بود و منافع ملی را به استهزاء گرفت و با چالش تاریخی روبه‌رو کرد، هم‌چنان روز ۲۳ تیر باید سالروز انعقاد این قرارداد خسارت‌بار به عنوان «مهم‌ترین واقعه دیپلماسی این مرزو بوم» هنوز در تقویم برجای باقی بماند؟

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه ادامه داده است: سؤال اصلی این است که دلیل اصرار بر باقی ماندن این روز در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان نقطه تاریک و ننگین دیپلماسی کشور از سوی شورای انقلاب فرهنگی چیست؟ مگر نه اینکه مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنرانی‌های خود از عدم اعتماد و بدعهدی آمریکا و کشور‌های اروپایی سخن گفتند و این قرارداد را مصداق بارز «خسارت محض» قلمداد نمودند؟

در پایان این نامه خطاب به آیت الله رئیسی تاکید شده است: امید است جنابعالی به عنوان ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با هم‌اندیشی اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حذف این رویداد از تاریخ تقویم جمهوری اسلامی اقدام عاجل بفرمایید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار