هشدار تند مدیر حوزه‌های علمیه درباره نظام اخلاقی نیروهای مسلح

مدیر حوزه‌های علمیه در همایش ملی تربیت در نیروهای مسلح بر لزوم بازشناسی دوگانه‌های موجود در نظام اخلاقی تربیتی نیروهای مسلح انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: شهید قاسم سلیمانی بزرگ مردی بود که شجاعت و مهرورزی، فرماندهی و دوستی، فرماندهی و تواضع، فرمانبری و اطاعت از یک سو و نقادی و پیشنهاد دادن از سویی دیگر و همچنین سلسله مراتب و اخوت را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار می‌داد.

هشدار تند مدیر حوزه‌های علمیه درباره نظام اخلاقی نیروهای مسلح

به گزارش زنهار از سپاه نیوز؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز ( یکشنه) در همایش ملی تربیت در نیروهای مسلح که در دانشکده شهید محلاتی برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه، فقه و اخلاق هر کدام به‌عنوان پایه‌های دفاعی اسلام بر اساس منابع دینی قابل بررسی است، اظهار کرد: نیروهای مسلح باید در این سه حوزه ورود کرده و مباحث مرتبط با خود را استخراج کنند.


وی اضافه کرد: در حوزه اخلاق و نظام ارزشی تربیت در عرصه دفاع و جنگ از منظر اسلام نیازمند مطالعات گسترده‌تری هستیم و نیروهای مسلح انقلاب اسلامی باید نسبت به این موضوع ورود کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: منابع و متون اولیه دینی اسلام در حوزه اخلاق عمومی آموزه‌های مشخصی را ارائه کرده است و بزرگان دینی نیز در این حوزه آثار و کتاب‌های مشخصی را پدید آورده‌اند اما در روزگار معاصر اخلاق متفاوتی مطرح شده که از منظر اسلامی می‌توانیم به آن بپردازیم، اخلاقی که از آن به عنوان اخلاق حرفه‌ای یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای برش تخصصی بر اخلاق عمومی است، عنوان کرد: اخلاق حرفه‌ای این است که در محدوده شغل‌ها، رسالت‌ها و مأموریت‌ها ویژگی‌های اخلاقی مورد نیاز را بررسی و دنبال کنیم.

اعرافی از اخلاق پزشکی به‌عنوان یکی از اخلاق‌های حرفه‌ای یاد کرد و گفت: هر چند که این نام جدید است اما مضمون آن در تاریخ اسلام وجود دارد و در تاریخ اسلام آداب تعلیم و تعلم در حوزه‌های مختلف قابل استخراج است.

وی اخلاق را مرتبط با قواعد دیگرسازی و تربیت را معطوف به خودسازی دانست و تصریح کرد: در حوزه اخلاق و تربیت حرفه‌ای ما باید به صورت مستمر به دنبال تعالی و ارتقا باشیم.

اعرافی عنوان کرد: برخی از عناوینی که در اخلاق عمومی وجود دارد در اخلاق حرفه‌ای مورد تاکید قرار می‌گیرد یا تضعیف می‌شود، شجاعت یک موضوع عمومی است اما در اخلاق حرفه‌ای نیروهای مسلح از یک جایگاه ویژه برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که می خواهند نظام تربیتی اخلاقی نیروهای مسلح را استخراج و تدوین کنند باید بدانند که هم باید نظام عام اخلاقی اسلام را مورد پژوهش قرار دهند و هم باید به نظام‌های تخصصی‌تر نیز ورود کنند.

امام جمعه قم گفت: در نظام دفاعی اسلام، یک نظامی اولیه است که اهداف مقدماتی را می‌بیند و نظام‌های والاتری داریم که اوج آن این است که یک نظام دفاعی حاکمیت ارزش‌های الهی بر جامعه و جهان می‌داند، نیروی نظامی اسلام گاهی در یک سطح نازل تنظیم می‌شود که دفاع از جان و مال افراد است اما گاهی این نیرو با عشق به حاکمیت ارزش‌های الهی در همه نظام‌های سیاسی اجتماعی جهان تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه عنصر کلیدی که به همه اجزا جان می‌دهد فرماندهی است، عنوان کرد: ویژگی نیروهای مسلح نظام اسلامی این است که از نظر تئوریک بر پایه فلسفه، فقه و اخلاق اسلامی تشکیل شده است و محور آن فرماندهی الهی است.

اعرافی بر لزوم شناخت درست از غرب و تمدن غربی توسط نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: دستاوردهایی در تمدن غربی در زندگی مادی بشر وجود داشته است اما معتقد به آن هستیم که در منظومه فکری غرب انحراف‌های فکری وجود دارد که برای بشر آینده متعالی را رقم نمی‌زند و اینکه امروز شاهد جنگ ترکیبی بسیار پیچیده علیه انقلاب اسلامی هستیم طبیعی است چراکه ریشه در نگرش به تاریخ، جهان و بشریت دارد.

وی از دیدار اخیر خود با پاپ فرانسیس یاد کرد و گفت: 10 چالش در دنیای معاصر را با این شخصیت مطرح کردم و به منشأهای آسیب‌های موجود امروز در دنیای غرب اشاره کردم.

اعرافی با بیان اینکه شناخت از ابعاد عمیق انقلاب اسلامی اولویت دیگری برای نیروهای مسلح است، گفت: در اخلاق حرفه‌ای نیروهای مسلح باید به دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه مراجعه کنیم که منظومه‌ای از تفکر دفاعی اسلام در آنجا مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه منطق خداخواهی، اخلاص و فراموشی دنیا در روحانیت و نیروهای مسلح باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: امام زین‌العابدین(ع) از خداوند متعال می‌خواهند که نیروهای مسلح به قله‌ای از معنویت برسند که همه دنیا را فراموش کنند.

اعرافی نظم، صبر، شجاعت، آرامش و توکل را به‌عنوان نکات کلیدی نظام اخلاقی نیروهای مسلح مورد اشاره قرار داد و گفت: در تربیت نظامی دوگانه‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت شود؛ نظم، مقاومت، شجاعت، ایثار، فرماندهی و سلسله مراتب کلید واژه‌های مهم است اما در منطق اسلام این ضوابط لازم، یک تبعاتی دارد و به دوگانه‌هایی باید توجه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انسان‌های بزرگ در نظام دفاعی اسلام افرادی هستند که بتوانند دوگانه‌ها را بررسی و مورد توجه قرار دهند که از جمله این دوگانه‌ها می‌توان به شجاعت و مهرورزی، فرماندهی و دوستی، فرماندهی و تواضع، فرمانبری و اطاعت از یک سو و نقادی و پیشنهاد دادن از سویی دیگر و همچنین سلسله مراتب و اخوت اشاره کرد که حاج قاسم سلیمانی شخصیتی بود که این دوگانه‌ها را مورد توجه قرار داده بود.

اعرافی با بیان اینکه تدوین کنندگان نظام تربیتی نیروهای مسلح فلسفه، فقه و اخلاق اسلام را باید بدانند و بر آن آگاه باشند، عنوان کرد: این نظام باید به اخلاق حرفه‌ای توجه کند و بتواند دوگانه‌های تربیت نظامی را بازشناسی و به آن‌ها بپردازد.

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار