نماینده مردم سیستان و بلوچستان: 4 رئیس جمهور کلنگ این بیمارستان را زدند اما افتتاح نشد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مردم در مناطق محروم عمل دولت به وعده‌های خود و توجه به مناطق محروم است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان: 4 رئیس جمهور کلنگ این بیمارستان را زدند اما افتتاح نشد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مردم در مناطق محروم عمل دولت به وعده‌های خود و توجه به مناطق محروم می‌باشد.

به گزارش ایسنا، معین‌الدین سعیدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در راستای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع حوزه سلامت در مناطق محروم بیان کرد: نظام ما در طول ۴۳ سال گذشته کارهای پرباری در حوزه سلامت انجام داده است اما این نکته حائز اهمیت است که یکی از شاخص‌های ویژه انقلاب ما بحث عدالت و توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در کشور است. سوال بنده این است که دلیل فاصله نجومی در حوزه توزیع شاخص های سلامت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار چیست؟ در سیاست‌های بالادستی ما توجه به عدالت در حوزه بهداشت و درمان تاکید شده است، اما در عمل این موضوع محقق نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: روسای دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی و تیم وزیر بهداشت انصافا تلاش خوبی را در حوزه بهداشت و درمان کشور داشته است، اما یکی از شاخصه‌های دولت آقای رئیسی مردمی بودن است. وزیر بهداشت و معاونین ایشان تاکنون به این اصل آنطور که باید توجه نداشته و در بین مردم حاضر نشده‌اند.

نماینده چابهار گفت: گفته می‌شود که در مناطق ما ۱۰۰ درصد نسخه الکترونیکی تحقق یافته است. سوال ما این است که در مناطقی که حتی اینترنت وجود ندارد چگونه کامپیوتری وجود دارد که نسخه الکترونیکی ثبت کند؟ گاهی با شنیدن برخی گزارشات برخی مسئولان از خود می‌پرسیم که آیا این آمار مربوط به مناطق ما است یا مسئولان از کشوری دیگر سخن می‌گویند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنده آقای عین‌اللهی را ظرفیتی برای کشور و دولت می‌دانم و امیدوارم با اجرایی شدن طرح عدالت و تعالی نظام سلامت شاهد برقراری عدالت در این حوزه باشیم. ۵۰ سفری که آقای وزیر اشاره داشتند صورت گرفته متاسفانه هیچ‌ کدام در سواحل مکران و جنوب سیستان نبوده است. براساس نگاه ما به شاخص‌های حوزه سلامت باید بگویم که میانگین تخت بیمارستانی دو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است در حالی که این شاخص در شهرهای مرکزی به چهار رسیده اما در سواحل مکران حتی کمتر از نیم می‌باشد.

سعیدی در ادامه گفت: شاخص پزشک نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۶ پزشک می‌باشد که در سواحل مکران این عدد کمتر از ۱.۹ است. این فاصله نجومی در توزیع خدمات و منابع حوزه بهداشت و درمان قابل قبول نبوده و ما انتظار داریم تا برنامه عملیاتی وزارت بهداشت در این حوزه روشن گردد. با چه زبانی بگویم که در سال گذشته ۱۶ مادر در زایشگاه زاهدان جان خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: یک بیمارستان در منطقه ما در سال ۶۹ در دولت آقای هاشمی کلنگ خورد. در دولت خاتمی نیز یکبار دیگر کلنگ خورد و در دولت آقای احمدی‌نژاد دوبار کلنگ خورد و در دولت آقای روحانی نیز یکبار کلنگ خورد، در سفری که رئیس جمهور به استان ما داشتند بنده به ایشان گفتم که شما هم یک کلنگ بزنید شاید برای ما بیمارستان نشد اما برای شما یک چاه نفت درآمد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری که آقای رئیسی داشتند این بیمارستان اکنون ماده ۲۳ گرفته و در حال برداشتن گام‌هایی برای ساخت است. انتظار می‌رود در طرح عدالت و تعالی سلامت به فاصله مناطق محروم از مراکز استان‌ها نیز توجه شود. مثلا شهر کرج نیز در شاخص‌های بهداشتی و درمانی وضعیت مناسبی ندارد اما فاصله آن با مرکز استان بسیار اندک است. در مناطق ما یک شهر محروم بعضا ۱۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد. انتظار مردم مناطق محروم از وزیر بهداشت و رئیس جمهور عمل به وعده است رئیس جمهور در سفر به چابهار قول تصویب دانشگاه علوم پزشکی چابهار را دادند ما نیز انتظار تحقق این وعده را داریم.

وی اضافه کرد: در بودجه سال جاری مصوب شد که یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص یابد اما براساس آماری که بنده گرفتم میزان تخصیص آن تاکنون صفر درصد بوده است چه طور انتظار داریم که با چنین وضعیتی شاهد توسعه نظام سلامت کشور باشیم. آنچه که در حوزه سلامت در استان‌هایی نظیر ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان می‌گذرد غم‌انگیز است. اکنون بیش از ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در اختیار سه استان کشور است با چنین روش بودجه‌ریزی ما به جایی نمی‌رسیم.

سعیدی در پایان بیان کرد: بنده با لباس مشکی معمولا به وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنم و از بنده می‌پرسند که چه اتفاقی افتاده است؟ من هم در پاسخ می‌گویم ما روزی فرزندی را بر اثر افتادن در هوتک از دست می‌دهیم و روزی فرزندی به خاطر فاصله با مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهد. ما انتظار توجه وزارت بهداشت به مناطق محروم را داریم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار