بحث FATF و خروج از NPT در دولت مطرح نیست/ شائبه سازگاری مجلس با دولت صحت ندارد

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه ایران قصد خروج از NPT را دارد یا خیر، اظهار کرد: در حال حاضر خروج از NPT جزو بحث‌های مطرح در دولت نیست.

بحث FATF و خروج از NPT در دولت مطرح نیست/ شائبه سازگاری مجلس با دولت صحت ندارد

 

به گزارش زنهار؛ سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان در پاسخ به اینکه دولت این عزم را دارد که عضویت در FATF را بپذیرد، گفت: در جلسات دولت بحثی درباره FATF مطرح نشده است، این بحث‌ها معمولاً در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود، در آنجا کمیته خاصی تدوین شده که مسائل هسته‌ای را پیگیری می‌کند، قاعدتاً این مباحث نیز در کمیته مذکور مطرح می‌شود. در مجموع در دولت به آن صورت تاکنون، صحبتی در مورد FATF نشده است.

او در واکنش به اینکه در شرایط فعلی لازم است که دولت FATF را بپذیرد، افزود: اساس سیاست خارجی دولت بر اساس همان کلید واژه‌های «عزت، حکمت و مصلحت» است، که رهبری فرمودند. لذا سیاست خارجی باید از موضع عزت باشد، نه اینکه فکر کنند ما در موضع ضعف هستیم و می‌خواهیم به این صورت مشکل خودمان را حل کنیم. نکته دیگر این است که همیشه باید بر اساس مصلحت کشور تصمیم گرفته شود. در میان این سه واژه مطرح شده، خود این حکمت می‌تواند پلی بین عزت و مصلحت باشد، یعنی هر جا لازم است بر اساس تدبیر، درایت و حکمتی که وجود دارد، تصمیم گرفته شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر بحث روز دولت FATF نیست. دولت با جدیت برنامه‌هایش را دنبال می‌کند و در عین حال بحث مذاکرات برجام را هم تعقیب می‌کند، از جهت کارشناسی هم به نتایجی رسیده‌اند اما تصمیمات نهایی را که باید آمریکایی‌ها بگیرند، متأسفانه خوب عمل نکردند. مشاهده کردیم در حین مذاکره شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد، در حالی که ما بیشترین همکاری را با آژانس داشتیم و ناظران آنها دائماً در ایران مستقر بودند. در حقیقت به اندازه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روی ایران متمرکز است، نسبت به هیچ کشوری اینقدر حساسیت ندارد. 

حسینی با اشاره به دست‌های پشت پرده جهت تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام اظهار کرد: بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام علیه ایران، معلوم شد که واقعاً‌ حرکت آنها یک حرکت سیاسی است و اصلاً جنبه فنی و حقوقی ندارد چرا که مدیرکل آژانس باید در شورای حکام درباره سفری که به رژیم صهیونیستی داشته، هم یک کلمه صحبت می‌کرد، آنجا که آشکارا کلاهک هسته‌ای دارند و این مسائل وجود دارد. هیچ نکته‌ای درباره دیگران نمی‌گویند اما به جای اینکه از ایران به دلیل این حجم از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تقدیر و تشکر کنند، اقداماتش را هم محکوم می‌کنند که این مسئله بیانگر این است آنها نمی‌خواهند منافع ملت ایران را در نظر بگیرند، لذا ما هم باید طراحی خودمان را دنبال کنیم و معطل این مسائل نباشیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه ایران قصد خروج از NPT را دارد یا خیر، اظهار کرد: در حال حاضر خروج از NPT جزو بحث‌های مطرح در دولت نیست. البته از طرف برخی از اهالی سیاست، اندیشمندان و افراد مختلف پیشنهاداتی شده اما در دولت چنین بحثی مطرح نشده است. راجع این بحث‌ها در یک کمیته خاص صحبت می‌شود و دولت بیشتر به مسائل روز جامعه و مسائل اقتصادی متمرکز است.

او در واکنش به اینکه بسیاری مجلس را به سازگاری با دولت محکوم می‌کنند، چنین انتقادی تا چه اندازه به رابطه دولت و مجلس وارد است؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجلس وظیفه خودش را انجام می‌دهد. حتی تعداد تذکرها و سؤال‌ها بیش از دوره‌های قبل است. اگر این حرف درست بود، باید تعداد سوالات کمتر باشد ولی الان تعداد سؤال‌ها و تذکرها بسیار زیاد است. البته ما هم از سوالات و تذکرات، استقبال می‌کنیم و دولت هم پاسخ می‌دهد. لذا در حین اینکه همگرایی و همراهی میان دولت و مجلس وجود دارد اما مجلس وظیفه نظارتی‌اش را هم، انجام می‌دهد و ما در این زمینه از ناحیه نمایندگان کوتاهی مشاهده نکردیم.

حسینی در پایان یادآور شد: گاهی اوقات بحث ما این است که این انبوه سؤالات وقت دولت را بسیار می‌گیرد و تا آنجا که میسر است طرح سؤال به صحن علنی کشیده نشود بلکه سؤال‌ها در همان کمیسیون‌ها مطرح شود و نمایندگان پاسخ خودشان را بگیرند. در مجموع می‌خواهم بگویم این شائبه سازگاری مجلس با دولت اصلاً وجود ندارد. نمایندگان در عین اینکه با دولت همکاری دارند اما بحث تفکیک قوا و استقلالی که هر قوه برای خودش دارد کاملاً رعایت می‌شود. به عنوان مثال هفته گذشته دولت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرد اما نمایندگان تصویب نکردند. مجلس می‌گوید حمایت ما این است که همه موارد را نپذیریم. در یک جاهایی مخالفت کنیم و در برخی موارد تذکر دهیم که دولت هم این قاعده را قبول دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار