دستور جنجالی دبیرکل حزب موتلفه به رئیسی

خبرآنلاین نوشت: وزیر صمت متاسفانه نتوانسته وظایفش را خوب انجام دهد و به نظرم می آید که اگر ایشان هم جای خودش را به فردی آگاه تر بدهد ، بهتر است .فقط ادم خوب بودن کافی نیست ،یک وزیر باید کارشناس ، قوی و تجربه آموخته باشد و بتواند ببُرد.

دستور جنجالی دبیرکل حزب موتلفه به رئیسی

به گزارش زنهار، از ابتدای کار دولت آقای رئیسی نقد هایی به وزیر رفاه کابینه ایشان وارد بود ،از بحث انتصابات گرفته تا کمک میلیاردی غیرقانونی به یک برنامه تلوزیونی که خود ، پیش از وزارت ، از داوران همان برنامه بود. اخراج گسترده مدیران ارشد وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و انتصاب افراد ناکارشناس و سیاستگذاری ها و تصمیمات جنجال برانگیز درباره افزایش مزد سالانه کارگران و حقوق بازنشستگان که برخلاف ارقام جذاب ، پشت سد واقعیت های اجرایی ماند و بخشی از ذینفعان را به خیابان ها کشاند و اعتراضات خیابانی به راه انداخت ، دلایلی بود که ادامه کار او را نه فقط برای مجلس بلکه برای دولت هم ، ناحوشایند و ناممکن کرد و سرانجام وزیر جوان که با وعده ها و شعارهای باور نکردنی مانند ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان بر مسند یکی از مهم ترین وزارتخانه های کشور تکیه زده بود . ناچار به استعفا شد و در حالی که دیشب ، خبر استعفای خود را «شایعه» اعلام کرده بود ، امروز ، متن استعفای خود را رسانه ای کرد.

 

اکنون ، پس از وداع گریزناپذیر عبدالملکی با پاستورنشینان ، سوال اصلی افکارعمومی و کارشناسان این است که آیا اصلاح کابینه ، با رفتن وزیر کار متوقف می شود یا این رخداد ، حلقه اول از زنجیره کنار گذاشتن وزرای ناکارآمد بویژه در تیم اقتصادی رئیسی است ؟

این سوالی بود که خبر آنلاین در گفت و گو با اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی مطرح کرد:

 

امروز خبر استعفای وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی رسانه ای شد،با اینکه هنوز یکسال از عمر دولت سیزدهم نمی گذرد آیا زمان این استعفا را مناسب می دانید؟

استعفای یک وزیر ، تصمیم شخصی خود اوست و ما نمی توانیم بگوییم چرا استعفا داده یا نداده است ، شخصی وزرات را می پذیرد که کاری انجام دهد و بعد به این نتیجه می رسد که یا نمی تواند یا نمی شود و یا از همراهی لازم برخوردار نیست. اگر وزیر ، واقع بین باشد در چنین مواقعی، وقت را تلف نمی کند .من آقای عبدالملکی را فرد متدینی می دانم و بنظرم این اقدامی که انجام داده ، لابد بر اساس وظیفه تشخیص داده است .

طبعا اگر این استعفا بر اساس وظیفه بوده باشد نزد خدا ، ماجور است همچنان که پذیرش وزارت هم چنانچه بر اساس وظیفه بوده است نزد خدا ، ماجور است .امیدواریم کس دیگری هم در اجرای مسئولیت خود ، احساس می کند اگر کنار برودند، فرد لایق تری جای او خواهد آمد این کار را انجام دهد و راه را برای شایسته ترها ، باز کند.

سال ۱۳۵۹ وقتی با مرحوم آیت الله شهید بهشتی ، شرح وظایف حزب را می نوشتیم وقتی به بحث وظایف عضو و مسوولین رسید آقای بهشتی فرمودند شما این را در شرح وظایف جمهوری اسلامی اضافه کنید که در این حزب هر مسئولی وقتی احساس کرد ، فردی ، بهتر از او می تواند این مسوولیت که مربوط به همه جامعه است را انجام بدهد ، صمیمانه کنار برود و از اصلح ، دعوت می کند که بیاید و مسئولیت کار را برعهده بگیرد و خودش هم صمیمانه با او همراهی می کند.اگر آقای عبدالملکی هم با این مبانی و نگرش ، استعفا داده باید از ایشان متشکریم.

مساله دوم ارزیابی کار ایشان است ، ارزیابی کار ایشان طبعا بستگی به کسانی دارد که روی آن کار کردند , اما آن چیزی که مجموعا به دست آمد ایشان آن بُرد لازم را نداشت و پذیرش استعفاء ایشان از طرف ریاست محترم جمهوری اقدام بسیار شایسته و بدون رودرواسی است .غیر از مسئله باند گرایی و نظیر آن یکی از مشکلاتی که این سالها داشتیم همین مساله رودرواسی ها بوده است و لذا پذیرش استعفاء ایشان نیز کار صحیحی است . مهم تر از استعفا ایشان ، مسئله انتخاب و انتصاب جانشین شایسته اوست و امیدوارم انشالله کسی جایگزین وی شود به مسائل کار ،کارفرما ، کارگر، شرایط روز ،مسایل معیشت جامعه کارگری ، مسئله تولید و صادرات و پیشرفت مسلط و قوی باشد و بتواند با قدرت پیش رود. امیدواریم که آقای آیت الله رییسی بعد از این تجربه ای که بدست آوردند این بار انتخاب بعدی ایشان یک فرد کاربر و قوی و کارامد و آگاه و آشنا باشد.

 

روز گذشته شایعه استعفا وجود داشت و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به ضرس قاطع آن را تکذیب کرد ،سخنگوی دولت هم همینطور و در نهایت آقای عبدالملکی هم در اینستا گرام آن را کذب خواندند .نکته اینکه در حالی این تکذیب ها صورت گرفت که آقای بهادری جهرمی امروز گفتند این استغفا دیروز مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفته است .این نحوه اطلاع رسانی را صحیح می دانید،آیا این بازی با افکار عمومی نیست؟

چرا فقط همین ابعاد منفی را می بینید،یک کسی تا دیشب کار می کرده و نمی خواسته کنار برود، دیشب نماز شب خوانده و در نماز شب به این نتیجه رسیده که یک نفر بهتر از او می تواند وزارتخانه را اداره کند و صبح آمده واستعفا داده است ،آیا این اشکال دارد .

 

امروز وزیر صمت هم اولین کارت زرد دولت سیزدهم را از مجلس گرفت و در مجموع نیز تعداد وزرای مورد انتقاد بهارستان نشینان ، بویژه در تیم اقتصادی ، افزایش جهشی داشته است . بانوجه به روند موجود آیا احتمال استعفا ، برکناری یا استیضاح وزیر دیگری وجود دارد؟

بله قطعا من معتقدم که وزیر محترم صمت با احترامی که خدمت ایشان دارم اما نتوانسته در مسایل حوزه ماموریت خود ، اعم از معادن ، بازرگانی ، صنایع ، خودرو و ... عملکرد خوبی داشته باشد . به عنوان نمونه ، اگر کیفیت خودرو پایین است وزیر بعد از انتصاب باید سعی کند کیفیت را بالا ببرد. در مساله گرانی ها نیز طبعا وزیر صمت نباید اجازه دهد که گرانی های بی مورد ، مردم را تحت فشار قرار دهد . لذا بنده معتقدم که وزیر صمت متاسفانه نتوانسته وظایفش را خوب انجام دهد و به نظرم می آید که اگر ایشان هم جای خودش را به فردی آگاه تر بدهد ، بهتر است .فقط آدم خوب بودن کافی نیست ،یک وزیر باید کارشناس ، قوی و تجربه آموخته باشد و بتواند ببُرد ،مخصوصا با شبکه هایی که هم از نظر نفوذ خارجی برای تضعیف دولت برقرار است و هم از نظر رقبا داخلی دولت . بعضی ها هم در دولت خیلی خوب کار کردند و همانطور که آقا فرمودند باید قدر شناسی کرد. به نظر من از جناب آقا ی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی باید قدردانی شود و ما هم تقدیر می کنیم که ۷۰۰ نفر فوتی کرونا را به صفر نفر رساند و اوضاع را عادی کرد ،باید ما قدرشناس این خدمات باشیم .دولت آقای رییسی در بخش های گوناگون موفق عمل کرده است .

 

در بحث گرانی های اخیر و نارضایتی مردم دولت باید چه اقدامی انجام دهد ؟

در بخش اقتصاد و گرانی ها معتقدم که آقای رئیسی باید بانیان این مشکلات تغییر دهد ولو اینکه خیلی هم آدمهای خوبی باشند .

 

نظرتان در مورد عملکرد وزیر اقتصاد چیست؟

بنظر من اقای خاندوزی توانسته وزرات اقتصاد را اداره کند. اتفاقا ایشان به نظر من جزو کسانی است که با تجربیاتی که به دست آورده و با نیروهای خوبی که برگزیده، می تواند مسائل اقتصاد کلان را به خوبی حل کند.البته نکته مهم مسئله مالیات هاست که اگر ایشان بتواند یک سیستم صحیح مالیاتی را در کشور برقرار کند که جلوی فرار های مالیاتی گرفته شود ، قطعا ، وزیر بسیار خوب و موفقی خواهند بود .

چندی پیش آقای ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از تشکیل یک کمیته جهت بررسی عملکرد وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خبر داده بود ،نقش این کمیته را در این استعفا چگونه می بینید؟

من از تشکیل این کمیته اطلاعی ندارم ،اما در حال فعال کردن فراکسیون موتلفه هستیم. در این دوسال ما سعی کردیم یک مقدار فراکسیون را آرام بگذرانیم .

چرا ؟

بخاطر مسائل گوناگون و تشکیل دولت جدید و مجلس .در بحثی که این هفته داشتیم من در مجموع هیات رئیسه فراکسیون عرض کردم که یکی از کارهای واجب شما این است که نظارت و ارزیابی کنید ،دنبال آسیب شناسی نباشید.

 

چرا مگر آسیب شناسی ایرادی دارد ؟ بعد از آسیب شناسی می توان راهکار جهت مرتفع کردن مشکلات ارایه کرد ...

آسیب شناسی خیلی خوب است اما وقتی آدم نگاه آسیب شناسایی را دنبال می کند طبعا فقط نکات منفی آن آسیب را می بیند ،ارزیابی این است که نقاط قوت و ضعف یک وزیر را بررسی کنیم .در ایران در مجموعه وزرایی که هستند خیلی نقاط منفی نداریم (نمی گویم اصلا نداریم چرا که بعضی ها در گذشته داشته اند )اما اینکه واقعا نخواهند کار کنند بعید است و شاید هم توان مدیریت زیر مجموعه خود را نداشته اند ، بهتر است بعنوان نمایندگان ملت در این زمینه بررسی کنند و وزرایی که نقاط قوت دارند را تشویق کنند کار کنند و آنهایی که نیازمند کمک هستند به کمک شان برویم و اگر نقاط ضعف دارند با آنها صحبت شود که اگر نتوانسته اید این کار را خوب انجام دهید گناه نکرده اید ،نشده است وگرنه هر وزیری با هر سلیقه دوست دارد که در مدیریت وزارت خود موفق باشد .نمایندگان مجلس باید اینکار را کنند اما اینکه الان چکار کرده اند من خبری ندارم.

 

اخیرا شمار نمایندگان منتقد دولت در مجلس زیاد تر شده است ،علت چیست؟

اینها همگی آیت الله رئیسی را قبول دارند ،کسی در کشور نیست که سلامت ،فعالیت ، دلسوزی و پُرکاری ایشان را انصافا قبول نداشته باشد .طبعا نمایندگان نظراتشان را می گویند و ما از اینکه کسی با حفظ احترام نظرش را بگویدنگرانی نداریم .الان وقتی من در مورد وزیر صمت صحبت کردم قصدم جسارت به ایشان نیست و با احترام می گویم وی نتوانسته موفق باشد ولی وزیر بهداشت که او هم وزیر همین دولت است را می گویم موفق بوده است . بنابراین ، معنای انتقاد از عملکرد یک وزیر ، ناهمراهی با رئیس جمهور محترم نیست .

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار