مجلس وارد استیضاح وزرا می‌شود/ کدام وزیر در اولویت است؟

یک نماینده مجلس گفت: معتقدم خود آقای رئیسی نسبت به جابه‌جایی برخی از وزرا اقدام خواهد کرد ولی اگر این اتفاق نیفتد، از مهر و آبان امسال مجلس وارد دستور کار استیضاح یک یا ۲ نفر از وزرا می‌شود.

مجلس وارد استیضاح وزرا می‌شود/ کدام وزیر در اولویت است؟

به گزارش زنهار؛ حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان اینکه معمولا در ابتدای کار دولت‌ها ۹۰ درصد وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند، اظهار کرد: دولت سیزدهم چون ارتباط بیشتری با نمایندگان داشت، وزرا رای اعتماد بیشتری آوردند اما پیش‌بینی می‌شد بعد از چند ماه برخی نمایندگان منتقد جدی وزرا شوند.

وی با بیان اینکه هم دیدگاه‌های شخصی نمایندگان و هم ناکارآمدی برخی از وزرا در شکل‌گیری این انتقادات نقش دارد، افزود: این روزها به دلیل عملکرد بعضا اشتباه برخی از وزرا نمایندگان با تذکر، طرح سوال‌ و حتی ارائه طرح استیضاح در پی بیان و حل مشکلات هستند.  

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به وضعیت طرح شفافیت اشاره کرد و گفت: در صورت وجود شفافیت بسیاری از فسادها در کشور رخ نخواهد داد؛ لذا طرح شفافیت قوای سه‌گانه در دستور کار قرار گرفت و در نهایت رای آورد و اکنون در حال بحث در مورد جزئیات آن هستیم. طرح شفافیت آرای نمایندگان در کلیات و جزئیات تصویب شده و اکنون در فصول قوای سه‌گانه، شورای نگهبان و خبرگان رهبری در حال بحث هستیم.

نیک‌بین اضافه کرد: تا کنون نحوه واگذاری بودجه‌ به شرکت‌ها توسط دولت شفاف نبوده است. گاهی تشریفات مناقصه و مزایده برای ساخت و سازهای عمرانی کشور بدون شفافیت انجام می‌شود که در لایحه شفافیت بر این موضوعات تاکید شده است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در ادامه به وضعیت برجام اشاره و بیان کرد: در برجام مفادی از گذشته نوشته شده و جزو خطوط قرمزی است که نظام و حاکمیت آن را تنظیم کرده است و مجلس هم تحقق مسائلی مانند گرفتن تضمین‌های لازم و راستی‌آزمایی را دنبال می‌کند. تمام این موارد در پیش‌نویس توافق آمده ولی طرفین مقابل ما آن را قبول نمی‌کنند.

نیک‌بین افزود: تحریم‌ها ربطی به موضوع سپاه ندارد. در برجام موضوع صنایع دفاعی کشور مطرح است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌گویند ما زمانی به اجرای تعهدات برجامی خودمان بازمی‌گردیم که شما از صنایع دفاعی‌تان کوتاه بیایید؛ در صورتی که اگر در حوزه دفاعی کشور کوتاه بیاییم، سرنوشتی مانند اوکراین خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه بر همین اساس لازم است در سه بخش صنایع غذایی، صنایع دفاعی و دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی برسیم، عنوان کرد: در حوزه تامین غذا با کمبود آب مواجهیم. البته اگر طرح انتقال آب خلیج فارس به درستی اجرا شود، مشکل آب در جنوب، مرکز و شرق کشور حل خواهد شد. هرچند زیرساخت‌های لازم در اختیار ماست ولی فکر درست اجرایی نداریم و همچنان با مشکل مدیریتی مواجه هستیم.

منبع: ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار