افشای جزئیات گفتگوی جلیلی با اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره برجام

نامه نیوز نوشت:تحلیلگر مسائل سیاسی گفت : دولت سیزدهم بر این باور است که غربی ها برای ملت، نظام و کشور ما کاری نخواهند کرد و اگر هم توافقی با ما انجام دهند در نهایت زیر آن توافق می زنند و به تعهدات شان عمل نمی کنند.

افشای جزئیات گفتگوی جلیلی با اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره برجام

به گزارش زنهار، مذاکرات برجامی وارد پیچ و خم های مه‌آلودی شده است که سرانجام آن مشخص نیست. برخی تحلیلگران معتقدند دولت سیدابراهیم رئیسی از ابتدا قصدی برای احیای برجام نداشت و تیم مذاکره کننده او نیز توسط سعید جلیلی مدیریت می شوند.

سیدحسین نقوی حسینی درباره نگاه دولت سیدابراهیم رئیسی به مذاکرات برجامی گفت: برداشت من از صحبت های آقای رئیسی درباره برجام این است که او اندازه مذاکرات هسته‌ای را خیلی کوچک کرد چون معتقد است این مذاکرات بخش کوچکی از دیپلماسی ایران را تشکیل می دهد بنابراین امور داخلی کشور را نباید به برجام و مذاکرات گره زد.

وی افزود: بر اساس باور آقای رئیسی، ایران راه های دیگری همچون نگاه به شرق برای برون‌رفت از این شرایط دارد، او این نگاه را خیلی تقویت کرد و روی آن سرمایه گذاری انجام داد. از این رو دولت سیزدهم در حوزه ارتباط و همکاری بلندمدت با روسیه و چین گام برداشت. آقای رئیسی معتقد است «اگر وقت کشور را صرف گفتگو و مذاکره با غربی ها کنیم، فرصت‌سوزی کردیم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: دولت سیزدهم بر این باور است که غربی ها برای ملت، نظام و کشور ما کاری نخواهند کرد و اگر هم توافقی با ما انجام دهند در نهایت زیر آن توافق می زنند و به تعهدات شان عمل نمی کنند. نمونه بارز و آشکار برای این استدلال هم برجام است چون قبل از خروج آمریکا از برجام نیز اتفاق خاصی در حوزه گشایش های اقتصادی برای ایران نیفتاد.

وی ادامه داد: بعد خروج ترامپ از برجام نیز، اروپایی ها ما را سر کار گذاشتند چون راه های مختلفی را برای همکاری پیشنهاد دادند اما هیچ کدام عملیاتی نشد. امروز چه توافق بشود و چه نشود مسیری را دولت سیزدهم انتخاب کرده که به این مسیر ادامه خواهد داد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نقش سعید جلیلی در خط دهی به تیم مذاکره کننده دولت سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: بعید به نظرم می رسد که آقای جلیلی پشت پرده مذاکرات را مدیریت می کند چون او هیچ گاه دیدگاه خودش را درباره برجام پنهان نکرد. او همواره بر این باور بوده است که «ما نباید توافق کنیم مگر آنکه این توافق عزتمندانه باشد و ایران بیشترین امتیاز را بگیرد و کمترین امتیاز را بدهد»، به همین جهت وقتی او مسئول تیم مذاکره کننده ایران بود خیلی روند گفتگوها طولانی می شد.

وی افزود: بعد از امضای برجام نیز وقتی آقای جلیلی در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کرد، آنجا خیلی صریح و روشن گفت «اگر بنا به چنین توافقی بود در زمان کوتاه تری می توانستم آن را با گرفتن امتیازات بیشتر انجام بدهم اما ما هیچ گاه خواهان چنین توافقی نبودیم».

نقوی بیان کرد: شاید تیم مذاکره کننده ایران از آقای جلیلی مشورت بگیرد چون تجربه آقای جلیلی و بودن او در متن کل مذاکرات یک ظرفیت برای تیم دیپلماسی است ولی بعید به نظرم می رسد که او پشت پرده مذاکرات را مدیریت می کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار