طرح عجیب وزیر میراث فرهنگی برای جنگل‌ها؛ زمین‌ها را به مردم بدهیم کشاورزی کنند

وزیر میراث فرهنگی بر این نکته که ما باید با رعایت تمامی قوانین میراث، توجه به مشکلات مردم را بکنیم، تاکید کرد.

طرح عجیب وزیر میراث فرهنگی برای جنگل‌ها؛ زمین‌ها را به مردم بدهیم کشاورزی کنند

به گزارش زنهار، عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال گزارشی که از سفر دیروز از شهرهای شمالی کشور به ویژه کلاردشت دادم آقای رئیس‌جمهوری دستوراتی صادر کردند که متاسفانه به علت کمبود اعتبارات تپه‌های باستانی که باید بعداً با اعتبارات مناسب مورد اکتشاف قرار گیرد اما الان سالیان دراز است که مانده‌اند و مردم در زمینه عرصه آن منطقه تاریخی و حریم آن مشکل جدی دارند و اجازه فعالیت عادی خود را در آن مناطق که زمین خودشان است، ندارند و به لحاظ قوانین میراث باید از آن مناطق حفاظت شود.

وی افزود: دیروز مردم آنجا تجمعی داشتند و من هم با آن‌ها صحبت کردم و قرار شد که مطالبات آنان را به دولت منتقل کنم. در دولت هم تا حد زیادی تصویب شد که اگر قرار است آن منطقه در اختیار وزارت میراث باشد، ما اگر نمی‌توانیم زمین‌های مردم را بخریم، حداقل از زمین‌های مجاور که عمدتا در اختیار جنگل‌ها و مراتع است زمین معوض به مردم بدهیم که بروند کشاورزی و زندگی کنند و آنقدر به مردم ظلم نشود.

ضرغامی یادآور شد: الان من وزیر میراث فرهنگی به درستی برای حفظ میراث فرهنگی در جاهایی به مردم ظلم می‌کنم. این ظلم سالیان دراز است که انجام می‌شود و باید راه‌حل‌هایی برای آن پیدا شود.

وی یادآور شد: ما باید با رعایت تمامی قوانین میراث، توجه به مشکلات مردم بکنیم. هرچند که تعابیر نادرستی از آن می‌شود و مثلاً در مورد پاسارگاد ما گفتیم که اصولاً بنای بر چاه‌زدن در آنجا نداریم. این چاه‌ها از قدیم آنجا بوده است و کسی اعتراض هم نکرده است. ما آن چاه‌های موتور گازوئیلی را برقی می‌کنیم و وقتی این اتفاق افتاد محاسبه‌های لازم انجام می‌شود و هرکس به اندازه سهم خود از آب برداشت می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: این کار هم برای میراث و هم برای کشاورزان خوب است. داریم با وزارت نیرو هماهنگ می‌کنیم که این اتفاق بیفتد. در این مورد هم سال‌هاست به مردم ظلم می‌شود و جنگل‌ها و مراتع زمین خداست و می‌تواند زمین معوض برای کشاورزان شود. من نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌توانند زیر میز بزنند. قوانین را کنار بگذارید. زمین خدا آنجا هست و  کشاورز هم پای کار است و سالیان دراز است او حسرت زمینش را می‌خورد چون میراث فرهنگی می‌گوید باید اکتشاف شود اما پول هم ندارد و الان کار مطالعاتی انجام می‌دهد و ممکن است ده سال بعد آنجا اکتشاف کند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری از این طرح حمایت کرد، افزود: وزیر کشاورزی هم همراه بود و از نظر ما مسئله حل شده است و گروهی کارشناسی آن را پیگیری می‌کند. با همکاری نهادهای مربوطه زمین‌های معوض به آنان داده می‌شود تا هم کشاورزی انجام شود و هم میراث به امور خود برسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وزارت میراث برای آماده‌سازی جزایر کیش و قشم در راستای جام‌جهانی فوتبال در قطر، اظهار کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری مسابقات جام جهانی در دستور کار دولت است. وظایف همه روشن است و وظیفه ما هم روشن است. ما با کمیته‌ای که تشکیل داده‌ایم سعی می‌کنیم وظایف خود را پیگیری کنیم تا گردشگری خود را ارتقاء دهیم.

ضرغامی تاکید کرد: توریسم دریایی ما در جمهوری اسلامی صفر بوده است، اما الان با همت صورت گرفته، وضعیت این امر دارد بهبود پیدا می‌کند و مصوبه‌ی اخیر دولت برای یارانه‌ای کردن سوخت شناورهای تفریحی به خصوص کشتی‌های تفریحی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و امیدوارم به گردشگری رونق بخشد که مسابقات جام‌جهانی موقعیت خوبی برای این امر است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار