دانشجویان ایرانی به اوکراین برمی‌گردند؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین طی اطلاعیه‌ای شرایط و ضوابط درخواست انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور به دانشگاه‌های داخل کشور را اعلام کرد.

دانشجویان ایرانی به اوکراین برمی‌گردند؟

به گزارش زنهار از ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

به آگاهی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین می‌رساند به دنبال پیگیری مستمر این سفارت در خصوص موضوع درخواست انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های داخل کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراتب زیر را در پاسخ اعلام کردند:

دانشگاه‌های کشور اوکراین در سال ۲۰۱۰ از فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت خارج شده و سال ۲۰۱۷ صرفا دو دانشگاه کارازین خارکوف و تاراس شکچنکو برای همان سال در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید قرار گرفته است لذا تمام دانشجویان متقاضی انتقال که در این سال تحصیلی و قبل از آن در دو دانشگاه مذکور شروع به تحصیل کرده‌اند در سامانه مربوط به انتقال ارائه درخواست نموده‌اند و با احراز شرایط مربوطه به داخل کشور جهت ادامه تحصیل منتقل شده‌اند و با در مراحل پایانی انتقال می‌باشند.

تمام دانشجویانی که بعد از سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ تحصیل خود را در دانشگاه‌های اوکراین شروع نموده‌اند با آگاهی به عدم امکان انتقال و ارزشیابی مدارک در پایان تحصیلات‌شان در داخل کشور بر اساس ضوابط و پذیرش عواقب آن از جمله عدم امکان بازگشت جهت ارائه خدمات پزشکی در داخل ایران، گزینه دانشگاه‌های مذکور را جهت ادامه تحصیل انتخاب نموده‌اند لذا شرایط جنگی جدید حقی برای ایشان ایجاد نمی‌کند.

براساس مصوبات شورای عالی ارزشیابی افرادی که در دانشگاه های غیرتأیید مشغول به تحصیل می‌باشند به شرط انتقال به دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت متبوع و تحصیل بیش از نیمی از دوره تحصیل و فراغت از تحصیل از دانشگاه تأیید امکان ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور را دارند. لذا صرف نظر از بحران کنونی تنها گزینه موجود برای این دانشجویان جهت ارزشیابی مدارک، تغییر دانشگاه بوده و نظر به اینکه کشور مذکور از سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ فاقد دانشگاه‌های مورد تأیید از نظر وزارت متبوع بوده لذا تنها گزینه این افراد تغییر کشور محل تحصیل بوده است.

بدیهی است در خصوص آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه‌های مورد تأیید مشغول به تحصیل بوده و حائز شرایط انتقال می‌باشند و تاکنون به هر دلیلی متقاضی انتقال نبودند پس از ثبت درخواست طبق ضوابط اقدام خواهد شد. نظر به اینکه عده‌ای از این دانشجویان به دلایلی حائز برخی شرایط انتقال نشده‌اند می‌توانند در صورت کسب نمره حد نصاب قبولی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخل اقدام نمایند.

با توجه به تمایل سایر کشورها به ارائه پذیرش به دانشجویان اوکراین و نظر به ضوابط پیش گفت در خصوص دانشگاه‌های غیرتأیید و شرط مورد تأیید بودن دانشگاه جهت انتقال به داخل کماکان توصیه می‌شود این دانشجویان از فرصت ایجاد شده فعلی استفاده و به دانشگاه‌های مورد تأیید سایر کشورها منتقل شوند تا بتوانند از امکان انتقال و یا ارزشیابی مدارک در پایان تحصیلات خود بهره‌مند شوند. بدیهی است سفارت موضوع را در جهت مساعدت هر چه بیشتر به هم وطنان همچنان پیگیری خواهد کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار