نظر متفاوت عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مرحوم دعایی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم دعایی ارتباطات وثیقی با اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین سیاسیون کشور داشت و با همه جناح ها، گروه ها و شخصیت ها ارتباط دوستانه و برادرانه ای داشت و تلاش می کرد تا وحدت و انسجام حاصل شود.

نظر متفاوت عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مرحوم دعایی

به گزارش زنهار، حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره مرحوم سیّد محمود دعایی گفت: آقای دعایی مجموعه‌ای از فضیلت‌های بزرگ و فراموش شده در جامعه بود. آقای دعایی انسان خود ساخته‌ای بود و کمتر در جامعه ظهور و بروز داشت. به همین دلیل کمتر او را می‌شناسند.

وی ادامه داد: او از انقلابیون واقعی، اصیل و جزو اولین گروه از انقلابیون و یاران امام بود. آقای دعایی از همان ابتدای جوانی در سر عشق و شور امام و انقلاب را داشت. پس از شروع انقلاب در سال ۴٢ در مبارزات حضور فعالانه داشت و امام را همراهی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فعالیت‌های مرحوم حجت الاسلام دعایی گفت: مرحوم دعایی پس از تبعید امام به عراق خود را به ایشان رساند و همواره در رکاب امام بود. او در آن دوران خفقان پیشگام انجام کار‌های بسیار خطرناک و مهمی بود که یکی از آن‌ها تاسیس رادیو روحانیت یا صدای ایران در بغداد بود. او به تنهایی برای این رادیو نویسندگی، گویندگی و تهیه کنندگی می کرد و هر روز با وسایل نقلیه از نجف به بغداد می رفت و برنامه اجرا می کرد.

وی افزود: دعایی در کمال زهد در نجف زندگی می کرد و در عین حال از هیچ کمکی به امام و پیشبرد اهداف انقلاب دریغ نمی کرد. ساماندهی سفرها، ارتباطات، انتقال نوارها و اعلامیه های امام به ایران نیز جزو سایر فعالیت های او در کمک به امام و انقلاب بود. در یک کلام باید گفت که او یک عاشق بیقرار در خدمت امام و نهضت بود.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به فعالیت های حجت الاسلام دعایی بیان داشت: او پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بود. آقای دعایی به شدت مورد وثوق امام بود و به همین دلیل هم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مسئولیت های بسیاری را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به او واگذار کردند. او چندین دوره نماینده مردم تهران در مجلس بود و به توصیه حضرت امام (ره) در سفرهای خارجی آیت الله خامنه ای در دوران ریاست جمهوری و آیت الله هاشمی آن ها را همراهی می کرد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام دعایی خدمات بسیاری را در روزنامه اطلاعات انجام داد و این مجموعه را با انتشار مطبوعات مختلف به یک موسسه فرهنگی کارآمد تبدیل کرد. در حوزه فرهنگ و رسانه جزو پیشگامان و موفق ترین افراد بود.

انصاری درباره ویژگی های اخلاقی حجت‌‍ الاسلام دعایی گفت: او به لحاظ مشی اخلاقی فوق العاده انسان خلیق و خدومی بودند. همه از او خاطره خوش، رفاقت، تواضع و فروتنی دارند. به هیچ وجه منیت نداشت و به محض اطلاع از مشکلات مردم در جهت حل آن ها اقدام می کرد. 

وی افزود: مرحوم دعایی ارتباطات وثیقی با اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین سیاسیون کشور داشت و با همه جناح ها، گروه ها و شخصیت ها ارتباط دوستانه و برادرانه ای داشت و تلاش می کرد تا وحدت و انسجام حاصل شود. از طرفی هم از افراط و تفریط در عرصه سیاسی همیشه پرهیز داشت و به همین سبب مورد احترام همه جریانات بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مرحوم دعایی پس از ارتحال حضرت امام (ره) نیز تا امروز مورد وثوق رهبر انقلاب اسلامی بود، خاطر نشان کرد: ماموریت هایی که امام به او واگذار کرده بود نیز توسط رهبر انقلاب در موسسه اطلاعت به او عنایت داشتند. در یک جمله می توانم بگویم که حجت الاسلام دعایی اسوه اخلاق حسنه و خودسازی بود. در دوران نمایندگی مجلس نیز از هیچ کدام از امتیازات نمایندگی استفاده نکرد و زندگی ساده ای داشت. تا آخر هم بر این ساده زیستی پافشاری می کرد. 

وی ادامه داد: او هیچ گاه اهل خودنمایی نبود و از دیده شدن پرهیز داشت. برخی اوقات افرادی که در حد فرزند او و یا کمتر از آن بودند خم می شد و دست آن ها را می بوسید. در واقع، نسبت به همه اقشار متواضع و فروتن بود. آقای دعایی برای من همواره یک معلم اخلاق بوده و هست و خواهد بود. 

انصاری، حجت الاسلام دعایی را یک انسان انقلابی به تمام معنا دانست و تصریح کرد: احساس می کنم انقلاب یکی از بهترین و صادق ترین یاران خود را از دست داد. او از دوستان صمیمی و بسیار نزدیک حاج قاسم سلیمانی بود و حاج قاسم احترام ویژه ای نسبت به او قائل بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار