گله‌مندی رئیس بنیاد شهید درباره قوانین اجرا نشده برای حمایت از خانواده شهدا

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از این موضوع که عدم پرداخت ها باعث شده بنیاد شهید ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه ها و دانشگاه‌ها بدهکار باشد، خبر داد.

به گزارش زنهار، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما قوانین زیادی در حمایت از خانواده های ایثارگر و شهدا داریم که عمده این قوانین به صورت کامل محقق نشده است. تاکنون تنها ۱۹ درصد از قوانینی که بار مالی دارد اجرا شده است. سایر قوانین یا اصلا اجرا نشده یا به صورت ناقص به اجرا درآمده است. یعنی در سال هایی انجام شده و در سال هایی انجام نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال پرداخت هزینه بخشی از بلیط هواپیما و قطار ایثارگران در سال هایی انجام می‌شد، اما حدود ۱۰ سال است که دیگر در این زمینه پرداختی نداشته‌ایم. این عدم پرداخت ها باعث شده که بنیاد شهید ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه ها و دانشگاه‌ها بدهکار باشد، لذا بین آنچه که مصوب و عمل شده تفاوت است. در حوزه استخدامی متوسط سهمیه استخدامی ایثارگران۳۰ درصد بوده است، در حالی که وقتی تعداد کارکنان ایثارگر دستگاه را می‌گیریم، حدود زیر ۱۰ درصد است.

وی ادامه داد: ما بنای خود را بر این گذاشتیم که قوانین به خوبی اجرا شود.  بودجه بنیاد شهید در سال گذشته چیزی در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بود، اما امروز به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به آخرین اقدامات بنیاد شهید در حوزه معیشت ایثارگران، گفت: ما حداقل حقوق والدین شهدا را به حداقل حقوق کارگری رساندیم. این اقدام با حمایت دولت و مجلس انقلابی انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات بنیاد شهید در حوزه معیشت ایثارگران تصریح کرد: ما حداقل حقوق والدین شهدا را به حداقل حقوق کارگری رساندیم. این اقدام با حمایت دولت و مجلس انقلابی انجام شده است. مصوبه دیگری که برای بنیاد شهید داشتیم این بود که حداقل حقوق معیشت بگیران ما یعنی آنهایی که فاقد هر نوع شغلی هستند از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ششصد هزار تومان در دهک‌های پایین رسید. مصوبه سومی که در حال پیگیری آن هستیم حق پرستاری ایثارگران است. حق پرستاری آن دسته از ایثارگرانی که واجد پرستاری هستند به چهار میلیون و دویست هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این عدد در سال گذشته چیزی در حدود زیر ۳ میلیون تومان بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: برای تامین افراد فاقد مسکن در میان ایثارگران، مصوب شده است که در طرح جهش ملی مسکن هرکجا پروژه ساختمانی وزارت مسکن تعریف شده است پنج درصد آن به افراد فاقد مسکن ایثارگر تخصیص پیدا کند. وامی که قرار است وزارت مسکن به ایثارگران در حوزه تامین مسکن بدهد سود کمتری نسبت به سایرین دارد. بسیاری از ایثارگران هستند که از تسهیلات مسکن استفاده کردند اما این تسهیلات منجر به خانه‌داری شدنشان نشده است. حُسن طرح جهش ملی مسکن این است که خانه تولید می‌کند.

وی با اشاره به  رفع مشکلات اشتغال ایثارگران خاطرنشان کرد: ما برای حل این مشکل، ایثارگران را در سبد طرح اشتغال دولت گذاشتیم. هرکجا شغلی از سوی شورای عالی کار وزارت تعاون تولید می‌شود باید ۱۰ درصد آن به ایثارگران تعلق یابد.

وی درباره خدمات درمانی ایثارگران نیز گفت: ما مراکز درمانی داریم اما عمده خدماتمان از طریق بیمه‌های تکمیلی بود. بیمه‌های تکمیلی توان پرداخت خدمات درمانی به ایثارگران را نداشتند چرا که منابع آن‌ها از مصارف‌شان کمتر بود. به عنوان مثال در سال۱۴۰۰ مصارف این بیمه‌ها ۵ هزار میلیارد تومان بود، اما بودجه در نظر گرفته شده برای آنها، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: وقتی بیمه‌های تکمیلی نمی‌توانستند هزینه‌های خود را پرداخت کنند از خدمات درمانی به ایثارگران کم می‌گذاشتند و این باعث نارضایتی جامعه ایثارگر شده بود. با لطفی که دولت و مجلس انجام دادند سرانه هر ایثارگر برای بیمه‌های تکمیلی از ۱۶۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ اضافه شده است؛ البته این ۳۵۰ هزار تومان نمی‌تواند تمام هزینه‌ها را پوشش دهد به خصوص اگر یارانه دارو به ما داده نشود. ما انتظار داریم از محل آزادسازی یارانه دارو مبلغی به ما پرداخت شود.

وی تاکید کرد: سرانه ۳۵۰ هزار تومان برای هر ایثارگر با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومان بود. برای حل این مشکلات تمامی مصوباتی که بار مالی دارند مثل تعرفه‌های پزشکی و حداقل حقوق کارگری باید قبل از تصویب بودجه سالانه به مجلس اعلام شود تا دستگاه‌ها بتوانند قانون را به درستی اجرا کنند. با تمامی افزایش بودجه بنیاد شهید که در قانون پیش‌بینی شده است، ما برای اینکه بتوانیم تکالیف قانونی را انجام دهیم همچنان ۱۰هزار میلیارد تومان کسری داریم.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان  خبرهایی مبنی بر قطع حقوق جانبازان زیر ۲۵ درصد را تکذیب کرد و تصریح کرد: این خبر درست نیست.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار