صبر قالیباف در برابر رئیسی به پایان رسید؟

قرن نو نوشت:هرچند که برخی نمایندگان مجلس از جلوگیری هیئت رئیسه برای اعلام وصول استیضاح ها روایت می کنند و برخی دیگر هم معتقد هستند باید به وزرا فرصت داد، اما ظاهرا فرصتی که بهارستان به کابینه ابراهیم رئیسی داده بود، به نفس های اخر خود رسیده است.

صبر قالیباف در برابر رئیسی به پایان رسید؟

به گزارش زنهار، هنوز از نامه نمایندگان مجلس به ابراهیم رئیسی و دعوت از او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و همچنین رای اعتماد قاطعی که بهارستانی ها به وزرای انتخاباتی او دادند، زمان زیادی نمی گذشت که زمزمه هشدارها به کابینه دولت و حرف و حدیث ها برای استیضاح وزرای او بلند شد.

افزایش گرانی ها، انتصابات در وزراتخانه ها، کیفیت خودروها و ... از جمله مسائلی بود که در قالب سوال نمایندگان از وزرای رئیسی مطرح شد و آن ها را به صحن علنی مجلس برای کشاند، با این حال ماجرا به همین جا ختم نشد و پارلمانی که روزی خواهان به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و کابینه او بود، حال با استفاده از حق نظارتی خود دولت را تهدید می کند.

وزرای رئیسی استیضاح می شوند یا خیر؟

«چون دولت وارد اصلاح قیمت خودرو شده مجلس فعلا استیضاح وزیر را مسکوت گذاشته است اما اگر وزارت صمت این آیین نامه را به درستی اجرایی نکند و خواسته‌های مردم تامین نشود، استیضاح وزیر صمت را دوباره به اجرا در می آوریم.»، « بالاخره گام اول برداشته شد و واردات خودرو آزاد شد، در تنظیم آئین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ ۱_سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار! ۲_حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی! اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.»، « چون ابتدای دولت است، دولت باید پاسخ خیلی زیادی به نمایندگان و مردم درخصوص عملکرد خود بدهد، نظر من این است که خود دولت تغییراتی را ایجاد کند و به سمتی نرود که مجلس ورود پیدا کند؛ ولی مسلماً اگر دولت خودش تغییری ایجاد نکند به نظر می‌رسد مجلس باید سریع دست به کار شود و استیضاح را دنبال کند. الان هم فکر می‌کنم که ۵-۶ نفر از وزرا استیضاح‌شان مطرح است و استیضاح برای ۲ نفر جدی‌تر از سایر وزرا است، یکی بحث وزارت صمت و دیگری وزارت کار.» و ....

این جملات برخی از هشدارهای نمایندگان به دولت برای استیضاح وزرا است.

 

تهدید به استیضاح هایی که گاهی به مرحله جمع آوری امضا نیز رسیده است اما، طبق گفته نمایندگان مجلس هئیت رئیسه از اعلام وصول آن جلوگیری می کرد. آنچنان که لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین که به رویداد۲۴ گفته بود:« مطمئنم تعدادی از وزرا مثل وزرای اقتصادی که استیضاحشان در مجلس مطرح است اگر کارشان به مجلس بیفتد، بدون وزرات از بهارستان برخواهند گشت، با این حال هیات رییسه همچنان اجازه نمی‌دهد طرح را در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»

احمد امیرآبادی، عضو هیات رییسه مجلس نیز گفته بود:« به نظرم لازم است سه چهار وزیر، یک معاون و چند استاندار تغییر کنند، چون حدود یک سال زمان برای نشان دادن عملکرد کافی بوده است. هیئت رئیسه مجلس از نمایندگان خواست برای استیضاح صبر کنند شاید رئیس جمهور بخواهد خودش کابینه را ترمیم کند. الان نمایندگان، روی عملکرد وزیر ارتباطات حرف دارند. این دولت با دولت قبلی قابل مقایسه نیست ولی انتظار ما هم زیادتر است.»

به دولت باید فرصت داد

در میان نارضایتی برخی از پارلمانی ها از عملکرد وزرا و هشدارهایشان به دولت، نمایندگانی هم هستند که معتقدند باید به دولت فرصت داد. به طور مثال، فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون به قرن نو گفت:« نمی‌شود که ما در چند ماه گذشته به وزرا رأی بالایی داده و حال آنها را استیضاح کنیم. باید به وزرا فرصت داد و مدام به کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف نخواهند پاسخ بدهند. باید اجازه بدهیم دولت قوام پیدا کرده و کشور را اداره کند؛ یعنی من به درک اینکه الآن فرصت استیضاح وزراست، نرسیدم. باید به آنان زمان داد تا وزرا مشکلات را حل کنند و مشکلات کشور زیاد است و نباید دولت تفکیک شود تا به وظایف خودش عمل کند. نمایندگان مجلس نیز اینگونه فکر می‌کنند که تاکنون بحث استیضاح وزرا مطرح نشده و ربطی به آقای قالیباف ندارد.»

 

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی گفت: تاکید هیئت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی آن است که برای استیضاح وزرا زود است و باید به آنان فرصت دهیم تا برنامه‌های خود را عملیاتی و ایراداتی را که به عملکردشان وارد شده است، مرتفع کنند و در صورتی که تغییر مثبتی در عملکردشان مشاهده نشد، نمایندگان می‌توانند سراغ استیضاح وزرای ناکارآمد بروند.

 

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی هم با اشاره به استیضاح وزرا گفت: «وقتی نمایندگان طرح استیضاح را امضا می‌کنند و آن را به هیئت رئیسه می‌دهند بررسی می‌شود و در برنامه صحن قرار می گیرد این طرح استیضاح هم در بررسی هیئت رئیسه نظر شخصی من این است که باید به دولت فرصت بیشتری داده شود به هر حال شرایط اقتصادی کشور هر چند عمده این تحریم ها را می تواند در داخل حل کرد نمایندگان بیشتر بحثشان بحث مردم است و توجهشان به مردم است به هر حال کابینه آمد و وزرا از برنامه هایشان دفاع کردند و رئیس جمهور هم از آن ها دفاع کرد و نماینده ها هم رای قاطع دادند.»

 

قالیباف اولتیماتوم داد

هرچند که برخی نمایندگان مجلس از جلوگیری هیئت رئیسه برای اعلام وصول استیضاح ها روایت می کنند و برخی دیگر هم معتقد هستند باید به وزرا فرصت داد، اما ظاهرا فرصتی که بهارستان به کابینه ابراهیم رئیسی داده بود، به نفس های اخر خود رسیده است.

 

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس که روزی با پادرمیانی برای وزیر کار به نمایندگان مجلس گفته بود:« ما باید حدود ۵ ،۶ ماه به دولت فرصت دهیم تا برنامه های خود را برای ایجاد اشتغال دنبال و عملیاتی کند.»، در هفته گذشته و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، خطاب به وزارت اقتصاد گفت:« مسئولان مربوطه در وزارت اقتصاد توجه داشته باشند که درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه مسائل فنی و کنترلی اشکالاتی دارد که باید رفع شود تا بهانه از دستگاههای دیگر گرفته شود. ۴ کار باید در درگاه ملی مجوزها انجام شود که شامل صدور، تمدید، استعلامات و توسعه است که فعلا در مرحله صدور هستیم. باید حتما سه کار دیگر انجام شود و دستگاهها به درگاه ملی مجوز بپیوندند تا این مجموعه کارها کامل انجام شود.»

 

وی همچنین ادامه داد:« در آبان ما در جلسه ای در مجلس به این گزارشات رسیدگی می کنیم اگر اقدامی بر زمین مانده باشد مجلس از همه ابزارهای خود همچون ارجاع تخلفات به قوه قضاییه تا استیضاح استفاده می کند تا برای یک بار روند اشتغال در کشور جمع شود. آبان ماه دیگر روز تعیین تکلیف و نه تذکر دادن است.»

 

به نظر می رسد صبر مجلس در مقابل دولت کم کم رو به اتمام است و بعید به نظر نمی رسد فاز جدیدی از رابطه بین دو قوه با به جریان افتادن چند طرح استیضاح را شاهد باشیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار