مقصر اصلی جنگ اوکراین از نگاه وزارت امور خارجه ایران!

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر راهبردی بودن روابط میان ایران و روسیه گفت که اجازه نمی‌دهیم که هیچ‌چیز خللی در این روابط ایجاد کند.

مقصر اصلی جنگ اوکراین از نگاه وزارت امور خارجه ایران!

به گزارش زنهار، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تصریح کرد که گسترش ناتو و بی‌اعتنایی غرب به ملاحظات امنیتی روسیه، دلایل وضعیت فعلی اوکراین است و «ناتو باید بداند که مسیر تقابل پایان خوشی ندارد».

خطیب‌زاده با تأکید بر تداوم تلاش ایران برای برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف ادامه داد: «ما فکر می‌کنیم که ریشه تمام چیزهایی که امروز شاهد آن هستیم، گسترش ناتو یا نادیده‌ گرفتن حقایق اروپا، در حقیقت بی‌اعتنایی کشورهای غربی به ملاحظات سیاسی و امنیتی شمار کشورها به ویژه روسیه و توافقاتی است که یکدهه پیش نهایی شده بود».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تلاش ایران برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین گفت: «ایران در صدد است تا دور جدیدی از تلاش‌ها برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین را آغاز کند».

وی همچنین در خصوص روابط میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: «روابط میان تهران و مسکو یک رابطه راهبردی است و اجازه نمی‌دهیم تا هیچ‌چیز در این روابط خلل ایجاد کند».

در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و گفت که قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این عملیات خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده و همپیمانان این کشور با وضع حجم وسیعی از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و تسریع کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف پاسخ دادند و «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده است که تسلیح اوکراین از سوی غرب تهدید مستقیمی برای امنیت اروپا و جهان خواهد بود و وی تصریح کرد که مسکو از حامیان رژیم کی‌یف می‌خواهد که به ترغیب خونریزی پایان دهند و به طور جدی به پیامدهای فعالیت‌های خود در اوکراین بیاندیشند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار