نتایج سفر انریکه مورا به تهران/ مذاکرات وین به کجا می‌رسد؟

اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از بازگشت معاونش از تهران که گفت «چشم انداز دستیابی به توافق نهایی وجود دارد» بار دیگر امیدها را برای بازشدن بن‌بست پیش آمده در مذاکرات وین زنده کرد.

نتایج سفر انریکه مورا به تهران/ مذاکرات وین به کجا می‌رسد؟

به گزارش زنهار؛  انریکه مورا که سه‌شنبه شب برای دیدار با معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان وارد تهران شده بود، پنجشنبه شب تهران را به مقصد بروکسل، مقر اتحادیه اروپا ترک کرد. صبح رور جمعه اما هماهنگ‌کننده برجام برای همه آن‌هایی که چشم به صفحه توئیتر او دوخته بودند تا خبری از نتیجه مذاکراتش در تهران بدهد، خبری عجیب داشت؛ پاسپورت و موبایل‌های معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دو همکارش در فرودگاه فرانکفورت برای دقایقی ضبط و در نهایت بدون هیچ توضیحی به آن‌ها پس داده شد. 

همچنان این انتظار وجود داشت که انریکه مورا پس از دریافت مجدد مدارکش و در زمان ورود به شهر مقر اتحادیه اروپا، در جمع خبرنگاران یا در توئیت دیگری از نتایج سفر و جزئیات دیدارش با علی باقری بگوید که خبر مهم را جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل اجلاس گروه ۷ در آلمان اعلام کرد و گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود اما از سرگرفته می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که چشم‌انداز دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. 

حسین امیرعبداللهیان نیز ساعتی بعد در خصوص سفر هماهنگ کننده برجام به ایران در حساب توئیتر خود نوشت: در توافق با آقای بوررل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقیمانده مذاکرات وین متمرکز شویم. توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.

در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با سفر مورا به تهران گفت:  توپ در زمین ایران است و این کشور باید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی در وین، تصمیم نهایی را اتخاذ کند. این سخنگو که به نام وی اشاره‌ای نشده است، همچنین تاکید کرد که ایران باید مشخص کند که آیا خواستار دستیابی سریع به توافق در مذاکرات است، یا همچنان تصمیم دارد بر شروط غیرهسته‌ای، اصرار کند.

جن ساکی، سخنگوی مستعفی کاخ سفید نیز در نشست پایانی خود در واکنش به اظهار امیدواری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدعی شد که «تنها مانع، خود ایران است».

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای روز ۲۰ اسفند سال گذشته و پس از اعلام انریکه مورا وارد وقفه شد تا تمامی هیات‌‌های مذاکره کننده پس از ساعتی وین را ترک کنند. در همین راستا نیز هماهنگ کننده برجام برای بار دوم در سال جدید روز سه شنبه به ایران سفر کرد تا «تیر آخر» برای حفظ برجام و خروج مذاکرات از بن بست را با خود به تهران ببرد. جزئیاتی از آنچه روز چهارشنبه و پنجشنبه میان مورا و باقری گذشت در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است تا بدانیم «راه میانه» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چه بود که ایران راضی به از سرگیری مذاکرات شده است.  

با این حال باید دید آیا اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به معنای بازگشت هیات‌های مذاکره کننده به هتل کوبورگ است یا مذاکرات به نحو دیگری از سر گرفته خواهد شد؟/ ایلنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار