این کشور میانجی صلح ایران و آمریکا می‌شود؟

یک رسانه عربی در گزارشی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع امیر قطر به تهران نوشت که جنگ روسیه و اوکراین و بالا رفتن قیمت نفت و گاز می تواند فرصتی برای موفقیت میانجیگری‌های دوحه میان تهران و غرب باشد و مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.

این کشور میانجی صلح ایران و آمریکا می‌شود؟

به گزارش زنهار، روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی نوشت: کشور قطر جنگ اوکراین و روسیه و پیامدهای این جنگ بر بازار نفت را فرصتی برای موفقیت میانجیگری خود در خصوص توافق هسته‌ای ایران می‌داند؛ توافقی که به دلیل تداوم اختلافات میان تهران و غرب با مشکل مواجه شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به ایران و برخی کشورهای اروپایی تلاشی در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات و رسیدن به توافق جدید میان دو طرف است.

این کارشناسان تاکید کردند که شیخ تمیم در ابتدا اظهارات مسئولان ایرانی را خواهد شنید و بعد از آن رویکرد آن ها را به اروپایی ها منتقل خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از این کارشناسان می نویسد: اوضاع کنونی جهان فرصتی را ایجاد می کند که باعث می شود کار دوحه در قانع کردن اروپایی ها بر لزوم رسیدن به توافق آسان تر شود، دستیابی غربی‌ها به نفت و گاز ایران از طریق توافق هسته‌ای بهتر و راحت‌تر از دستیابی آن ها به نفت و گاز روسیه در شرایط جنگ با یک دشمن قوی است.

در بخشی از این گزارش آمده است: جنگ روسیه و اوکراین منجر به بالا رفتن قیمت نفت شد و آمریکا و اروپایی ها تلاش کردند تا بر کشورهای امارات و عربستان فشار بیاورند تا تولید نفت خود را افزایش دهند و قیمت نفت کاهش یابد اما این فشارها نتیجه نداد و با مخالفت ابوظبی و ریاض مواجه شد. عربستان و امارات و همچنین اسرائیل نسبت به عدم وجود تضمین در توافق هسته ای در خصوص تهدیدات امنیتی ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده اند.

تحرکات قطر در حالی است که اخیرا گزارش هایی مبنی بر توافق امنیتی در منطقه منتشر شده است؛ توافقی که آمریکا برای امضای آن میان تمام طرف های منطقه با هدف ایجاد فضای آرام و رفع نگرانی کشورهای عربی خلیج(فارس) تلاش می کند و بر نقش قطر در قانع کردن کشورهای خلیج (فارس) و ایران حساب باز کرده است.

یک منبع آگاه روز یکشنبه اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد در سفری که این هفته آغاز خواهد شد به ایران، آلمان، انگلیس و کشورهای اروپایی دیگر خواهد رفت و درخصوص احیای توافق هسته ای ایران و امنیت انرژی در اروپا رایزنی خواهد کرد.

این منبع گفته است که امیر قطر ابتدا به تهران می رود و بعد از آن راهی کشورهای اروپایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا رویترز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که محور اصلی گفت‌وگوها تمیم بن حمد در سفر به تهران "پر کردن حفره" مذاکرات هسته‌ای خواهد بود که از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است.

رویترز نوشته است: هدف سفر این است که طرفین توافق هسته‌ای با ایران را "به حد وسط جدیدی" برسانند.

 از سوی دیگر حمید رضا دهقانی، سفیر ایران در قطر پیشتر اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به تهران در آینده نزدیک را تایید کرده و با انتشار عکسی از یک هواپیما قطری و استفاده از هشتگ سفر امیر قطر به تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود : «و اینک دیدار در تهران».

همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این خصوص گفت: این سفر به زودی انجام می‌شود و در جریان این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش آقای رئیسی رئیس جمهور به دوحه انجام می‌شود. قرار است در آینده و بعد از این سفر آقای رئیسی به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه سفر کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار