رئیسی دست به دامن معجزه شد!

ایلنا نوشت: قنبری گفت: تغییر اقتصادی بدون گشایش در وضعیت تحریم‌ها آن طور که مورد انتظار مردم است رخ نخواهد داد.

رئیسی دست به دامن معجزه شد!

به گزارش زنهار، داریوش قنبری درباره تغییرات در تیم اقتصادی دولت و این‌که آیا این تغییرات منجر به بهبود وضع اقتصادی خواهد شد، گفت: چیزی که هم در دولت آقای روحانی با آن مواجه شدیم و هم امروز در دولت آقای رئیسی با آن مواجه هستیم، این است که تغییر اقتصادی بدون گشایش در وضعیت تحریم‌ها آن طور که مورد انتظار مردم است رخ نخواهد داد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تغییرات در اقتصاد چارچوب خاص خودش را دارد و با دستور دادن و ادعا کردن این چارچوب تغییری نمی‌کند بلکه باید مسیر پیموندن در این چارچوب‌ها ترسیم شود. از سوی دیگر برای رسیدن به موفقیت‌های اقتصادی الزمات خاصی وجود دارد و باید شرایطی فراهم شود، از همین رو یک شرایط باثبات سیاسی که مقصود در اینجا سیاست خارجی است، فراهم شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز سیاست خارجی ثبات چندانی ندارد و این باعث می‌شود فعالان اقتصادی سردرگم باشند و نتوانند با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند. همچنین ما با مسئله تحریم‌ها روبه‌رو هستیم البته لازم است یادآوری کنم حتی اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شوند، قطعا مشکلاتی در ارتباط جهان خارج داریم چراکه مسئله FATF وجود دارد و تا این مسئله حل نشود، بعید است دولت بتواند تحولی ایجاد کند و هر کاری بیهوده است.

قنبری بیان کرد: البته در شرایط فعلی با توجه به حمله روسیه به اوکراین یک مقدار گشایشی در وضعیت فروش نفت و مراودات تجاری ما ایجاد شده است اما این گشایش نمی‌تواند ثبات مورد نظر را ایجاد کند و شرایط ما را بیش از پیش عادی کند؛ چراکه ابتدا باید سیاست خارجی به وضعیت عادی برسد تا بتوانیم با جهان ارتباط برقرار کنیم. همان‌طور که گفتم باید مسئله FATF حل شود و بتوانیم مراودات تجاری داشته باشیم تا این اتفاق نیفتد، نمی‌توان آنچنان امیدوار بود تحولی در عرصه اقتصادی کشور صورت گیرد.

 

وی با بیان این‌که تیم اقتصادی تغییر کند یا نکند کارگشایی نخواهد داشت، اظهار داشت: تا زمانی که شرایط عادی برای مبادلات اقتصادی و تجاری که باید فراهم شود حاکم نشود، تغییر و تحول در تصمیم‌گیران مبنی بر اینکه چه کسی در ترکیب این تیم باشد و یا نباشد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: خبر کنار گذاشتن آقای رضایی از کمیسیون اقتصادی را من هم شنیدم و حالا این که معاون اقتصادی رئیس.جمهور عضو کمیسیون اقتصادی نباشد با جایگاهی که ایشان دارد همخوانی ندارد زیرا هنگامی که آقای رضایی معاون رئیس.جمهور است قطعا باید عضو این کمیسیون هم باشد حالا چه توجیهی می‌تواند این نبودن داشته باشد را باید دید. آنچه که مسلم است آقای رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است و باید در ترکیب کمیسیون اقتصادی حضور داشته باشد.

 

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت برای تغییر و تحولات سر درگم است و من به شخصه منطق این جابه‌جایی را متوجه نمی‌شوم. به فرض افرادی را هم کنار گذاشتند باتوجه به این که شرایط عادی برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم نیست نباید انتظار تحولات مثبت داشته باشیم.

 

قنبری گفت: مهمترین مسئله تحریم‌ها، ارتباط با جهان خارج و رفع موانع FATF و لوایح آن است که سال‌هاست در مجمع باقی مانده است که باید تعیین تکلیف شوند تا ما بتوانیم ارتباط مالی با خارج داشته باشیم زیرا حتی با حل مسئله برجام بازهم بدون حل این مسئله مناسبات تجاری و اقتصادی عادی مدنظر صورت نخواهد گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: بدون وجود شرایط عادی برای تبادلات اقتصادی حتی اگر افراد تغییر کنند یا نکنند، معجزه‌ای اتفاق نخواهد بود و اقتصاد ما تحولی را به خود نخواهد دید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار