علت سکوت اصلاح‌طلبان اعلام شد!

بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند و نمی توان فقط دولت را دانست . اگر بررسی دقیق تری شود، شاید سهم نهادهای خارج از قوه مجریه در ایجاد وضعیت فعلی ، به مراتب بیشتر از دولت پیشین بوده است .

علت سکوت اصلاح‌طلبان اعلام شد!

به گزارش زنهار،  تورم و گرانی ، به حدی مردم را تحت فشار قرار داده که نه فقط منتقدان دولت بلکه فعالان سیاسی همسو با رئیسی نیز صدای انتقاد خود را بلند کرده اند و دامنه انتقادها از وضعیت موجود حتی به تریبون های نمازجمعه شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز رسیده است .

 

تفاوت دو گروه منتقدان ،آنجاست که رقبای رئیسی ، ریشه گرانی ها را ناکارآمدی دولت می دانند و به آینده ، خوش بین نیستند اما همسویان رئیس دولت سیزدهم ضمن پذیرش تنگنای تامین معیشت مردم ، هنوز بر این باورند که رئیسی و کابینه او ، قادر به مهار گرانی و کاهش نارضایتی های مردمی خواهد بود.

 

خبر آنلاین در گفت و گویی با علی شکوری راد، دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح طلب ، به بررسی عملکرد دولت و فضای سیاسی و اجتماعی کشورما پرداخته که در ادامه می خوانید :

 

شخص رئیسی حاشیه سازی کمتری داشته است

 

حدود ۸ ماه از آغاز فغالیت دولت آقای رئیسی می گذرد ، میزان مقبولیت اجتماعی ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

آقای رئیسی چون با برخی موضوعات خیلی درگیر نشده ، حاشیه سازی کمتری داشته است،اگرچه ، گاهی بخاطر ادبیات و نحوه بیان موضوعات ، حاشیه هایی برای شان به وجود آمد ولی از آنجا که در مورد برخی مسایل ، خصوصا نسبت به عملکرد دولت گذشته خیلی ، مستقیم بحث نکردند و جلوه نسبتا آرامی داشته اند که این ویژکی برای برخی، مطلوب تلقی می شود .

 

اما اگر بخواهیم دولت ایشان را بررسی کنیم باید ابتدا یادآور شویم ، آنچه برای مردم ، مهم و ملاک قضوت است، وضعیت معیشت شان آنهاست و بقیه مسایل ، فرعی تلقی می شوند .با این معیار ، کمتر کسی را می توان یافت که واقعیت تلخ بدتر شدن وضعیت معیشت مردم و گرانی بسیار افسار گسیخته را انکار کند یا سخنانش درباره بهتر شدن اوضاع با اقبال عمومی مواجه شود.

 

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالا ها و بخصوص دارو به شدت رو به افزایش است، با توجه به شغل خودم ، نمونه ای را مثال می زنم . هزینه «سی تی اسککن» بیمار با بیمه ۵۰تا ۶۰ هزار تومان است ولی دارویی که برای گرفتن «سی تی اسکن» مصرف می شود ، دولت ۷۰ هزارتومان آن را می دهد ولی قیمت این دارو ۲۵۰ هزار تومان است و بیمار می بایست تفاوت قیمت را از جیب خود بپردازد که با توجه به تنگناهاهای مالی و معیشتی مردم ، رقم بالایی است. البته ،این مورد ، فقط یک نمونه از مشکلاتی است ، وگرنه ، مردم با موارد زیادی از گرانی ها حتی در تامین ضروریات زندگی شان درگیر هستند.

 

نارضایتی در بطن جامعه ، بالاست

 

متاسفانه ، روند امور هم چشم انداز روشنی ندارد و شواهد و نشانه ها از وخامت بیشتر وضعیت خبر می دهند . همین الان هم با نارضایتی گسترده مردم مواجه هستیم که آمیخته به غافلگیری پی در پی از افزایش قیمت های روزانه است . اعتراض ها و انتقادهای مردم ، نمود رسانه ای چندانی ندارد و آنان برای رساندن پیام اعتراض خود ، به خیابان نیامده اند، اما نارضایتی در بطن جامعه ، بالاست و درک آن ، نیاز به دقت و تلاش زیادی ندارد اما عجیب است که مسئولان حاکمیت و دولت ، صدای بلند نارضایتی های فراگیر مردمی را نمی شنوند یا جدی نمی گیرند . باید توجه کنیم ، صبر مردم ، بی حد و مرز نیست بلکه سقفی دارد دارد و اگر فشارهای اقتصادی و معیشتی از مرز تاب آوری حداکثری مردم عبورکنند،آنگاه مشخص نیست با جه واکنشی روبرو خواهیم شد.

 

رئیسی و دولت او به سوژه نقد شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند

 

در این میان ، آقای رئیسی هم همانند هر انسان دیگری ، قوت و ضعف های شخصی خاص خود را دارند اما وضعیت موجود باعث شده اظهارنظرهای مثبت درباره ایشان ، اندک و حجم انتقادها بیشتر باشد. بازتاب این وضعیت را می توان در شبکه های اجتماعی دید که نقد شخص ایشان و دولت شان به یکی از سوژه های اصلی این شبکه ها تدیل شده است. . این انتقادها ، گاهی در رسانه های رسمی نیز دیده می شود و تعداد منتقدان عملکرد دولت که از همسویان و حامیان آقای رئیسی هستند نیز افزایش قابل توجه ای داشته است . این نگاه انتقادی، در محافل و جلسات خصوصی ، خیلی بیشتر از چیزی است که در سطح رسانه ها و شبکه مجازی دیده می شود .

 

به گرانی اشاره کردید ،آقای رئیسی بارها فرمان کنترل قیمت ها و حتی بازگشت نرخ ها به دوره قبل از گرانی های اخیر را داده اند. مهار دستوری گرانی را چقدر ممکن می دانید؟

 

آقای رئیسی ، تاکنون در سطح یک رئیس جمهور تصمیم گیر و قدرتمند ، ظاهر نشده اند. البته کاراکتر ایشان به شکلی است که همه حس کنند ، سکان دار دولت ،آقای رئیسی هستند و تصمیم گیری های اساسی توسط خود ایشان گرفته می شود . اما برداشت من این است که ایشان در دولت ، خیلی نقش آفرین نیست یا حداقل ، بروزو ظهور عملکردی شان ، این تلقی را ایجاد می کند که گرداننده دولت ، شخص آقای رئیسی نیست.

 

«دست های پنهان» و «عوامل پشت پرده»، فرافکنی است

 

تجربه گذشته جهان و ایران ، نشان می دهد که مشکل اقتصاد با دستور دادن و بگیر و ببند حل نمی شود و این خطایی تکراری است که برخی دولت ها گرفتار آن می شوند.. آنها بر اساس گزارشات دریافتی متوجه می شوند افزایش قیمت ها عامل ایجاد نارضایتی شده ، بنابراین درصدد کنترل قیمت ها برمی آیند و هنگامی که موفق نمی شوند ، انگشت اتهام را به سمت «دست های پنهان» و «عوامل پشت پرده» ، نشانه می روند و حتی دستور شناسایی ، بگیر و ببند و برخورد با دست های پنهان را صادر می کنند که فرافکنی است زیرا تجارب زیادی داریم که این رویکرد ، اوضاع را بدتر می کند.

 

به هرحال ، مردم در حالت صبر و انتظار قرار دارند تا ببینند نتیجه برنامه ها و دستورهای مکرر آقای رئیسی چه خروجی مثبت یا منفی ای خواهد داشت . هرچند، دستورهای ایشان تا الان باعث گره گشایی اقتصادی نشده و آنچه مردم با پوست و گوشت خود حس می کنند ، دشوارتر شدن تامین معیشت و ناامیدی به آینده است.

 

اگر نارضایتی مردم ، فراگیر است ، چرا اصلاح طلبان مدافع منافع مردم نیستند و اغب ، سکوت کرده اند؟

 

بخشی از آنچه شما سکوت اصلاح طلبان نامیدید ، ناشی از بی فایده بودن نقدها و اعتراض ها به دولت است . علت دیگر ، این است که فضای سیاسی کشور از نقد عملکرد دولت اشباع شده است . سوای رسانه های رسمی ، مردم در شبکه های اجتماعی، به دقت ، کارنامه دولت را رصد و نقد می کنند و به خوبی درحال دفاع از منافع خود هستند . بنابراین ، نقادی مداوم و پر تعداد دولت از سوی اصلاح طلبان ضرورتی ندارد اما هرگاه ، تحول مهمی رخ داده اصلاح طلبان ، فردی یا گروهی و از تریبون های در دسترس شان، نقدها و مواضع خود را اعلام و همواره کنار مردم بوده اند.

 

ریسی فضای کشور را دو قطبی می کند

 

نکته دیگر ، این است که برخلاف آقای رئیسی که با بیان سخنانی مانند ضرورت حذف بانیان وضع موجود، خواسته یا ناخواسته ، فضای کشور و جامعه را دو قطبی می کنند، تلاش اصلاح طلبان ، پرهیز از دو قطبی کردن جامعه است و نمی خوهند با تندتر کردن فضا ، رنج مردم را بیشتر کنند.

 

بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند

 

چرا منتقد تاکید آقای رئیسی برای ضرورت حذف بانیان وضع موجود هستید؟

 

دلیل ، مشخص است. چون بانیان وضع موجود ، مجموعه حاکمیت هستند و نمی توان فقط دولت را مقصر دانست . اگر بررسی دقیق تری شود، شاید سهم نهادهای خارج از قوه مجریه در ایجاد وضعیت فعلی ، به مراتب بیشتر از دولت پیشین بوده است .

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار