رئیسی در این تاریخ با چهره‌های سیاسی دیدار می‌کند!

ایلنا نوشت: دبیرکل حزب سازندگی گفت: به آقای رئیس‌جمهور گفتم آمار رسمی نشان می‌دهد در سال اول دولت اول آقای روحانی یعنی سال ۹۲، تورم ۳۶ درصد بود و سال قبل از خروج آمریکا از برجام، تورم به ۹ درصد رسید یعنی ایران در سال ۹۶ شاهد تورم یک رقمی بود.

رئیسی در این تاریخ با چهره‌های سیاسی دیدار می‌کند!

به گزارش زنهار، حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران، درباره جلسه شنبه شب شخصیت‌های سیاسی با رئیس‌جمهور که در جلسه چه پیشنهادهایی به رئیس دولت ارائه کردید، گفت: شخصیت‌هایی که در این جلسه حضور داشتند،‌ هرکس از زاویه خود، از اولویت‌هایی که برای اداره دولت و کشور داشتند، صحبت کردند. بنده در زمان چهار دقیقه‌ای که فرصت داشتم، به آقای رئیس‌جمهور گفتم، موفقیت شما آرزوی ما است. این آرزو تعارف نیست و برای آن دلیل داریم. دلیل آن است که ما در گذشته رقیب شما بودیم و در آینده هم رقیب شما خواهیم بود. علت آنکه برای شما آرزوی موفقیت داریم، این است که رقیب ما، شما یا جناح اصولگرای همراه شما نیست. رقیب ما یاس و سرخوردگی ملت ایران است. اگر دولت شما موفق شود گره‌ای از مشکلات کشور را باز کند تا فضای زندگی برای مردم بهتر شود، خود به خود رقیب ما ( یاس و ناامیدی مردم) در آینده ضعیف خواهد شد.

 

وی افزود:‌ در ادامه به آقای رئیس‌جمهور گفتم، مهم‌ترین مسئله‌ای که دولت با آن مواجه شده، مسئله کنترل تورم است. آمار رسمی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که پایه پولی ۳۱ درصد و نقدینگی ۴۰ درصد رشد کرده است. این آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ مردم باید تورم بالای ۳۵ درصد را تحمل کنند. این درحالی است که طبق گفته حضرتعالی،‌ کشور در هفته‌های اخیر، ۴ سال تورم ۴۰ درصد را پشت سر گذاشته است و معنای این تورم ۴ ساله و بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد آن است که تورم پیش رو حداقل ۳۵ درصد خواهد بود و به این معنا است که صد تومانی سال ۱۳۹۷، قدرت خرید امروز آن ۱۸ تومان شده و تا پایان امسال به ۱۲ تومان خواهد رسید. بنابراین مسئله تورم مهم بوده و باید به آن پرداخت.

 

مرعشی در ادامه تصریح کرد: مسئله مهم دیگر،‌ ریشه این تورم، ناترازی در بودجه دولت و ناترازی در ترازنامه بانک‌ها است. بنابراین تیم اقتصادی شما نتوانسته به اندازه دو سال پایانی دولت آقای روحانی بر بانک‌ها و کنترل بانک‌ها برای تولید نکردن نقدینگی مسلط شود.

 

دبیرکل حزب کارگزاران گفت: بخش دوم صحبت‌هایی که در آن جلسه به آقای رئیس‌جمهور گفتم مربوط به احیای برجام و رفع تحریم‌ها بود. آمار رسمی نشان می‌دهد در سال اول دولت اول آقای روحانی یعنی سال ۹۲، تورم ۳۶ درصد بود و سال قبل از خروج آمریکا از برجام، تورم به ۹ درصد رسید یعنی ایران در سال ۹۶ شاهد تورم یک رقمی بود.

 

وی ادامه داد: با پیچیده شدن روابط خارحی میان ایران و آمریکا، خروج آمریکا از برجام و ظلمی که آمریکا به اقتصاد ایران کرد، تورم بار دیگر به بالای ۳۵ تا ۴۰ درصد رسید. راه حل این مشکل آن است که باید تمهیداتی اتخاذ شود تا نتیجه نهایی حاصل شود. با احیای برجام و کنترل کسری بودجه و بانک‌ها در خلق نقدینگی، باید این تورم را کنترل کرد. اگر تورم کنترل نشود نمی‌توانید با تعزیزات، دستور به اقتصاد و فرستادن بازرس به بازارها، نرخ‌ها را کنترل کنید.

 

مرعشی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از این دیدار رئیس‌جمهور با شخصیت‌های جناح‌های سیاسی چیست، گفت: آقای رئیس‌جمهور بخشی از سیاسیون را دعوت کردند تا نظرات را بشنوند. اما قاعدتا این دیدار می‌تواند از موضوع تکریم احزاب و سیاسیون بوده و هم ناشی از نیاز دولت از شخصیت‌ها برای گرفتن مشورت باشد. این دیدارها به هر شکلی که باشد خوب است. انتظار من این است که باید از بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چهره‌های موثرتری دعوت می‌شدند. هرچند برای شروع این دیدارها خوب بود اما ترکیب عمومی جمع ناقص بود.

 

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا این دیدارها می‌تواند ادامه‌دار باشد یا خیر گفت:‌ بر اساس تجربه‌ای که داریم، دیدار بعدی به ماه رمضان سال آینده موکول خواهد شد.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار