نفوذ عجیب مخبر در دولت!/ چه کسی محسن رضایی را حذف کرد؟

نامه نیوز نوشت: قنبری این تصمیم را نتیجه اختلافات درون دولت دانست و گفت : الان موقعیت آقای مخبر تقویت شده و دست برتر را خواهد داشت ، منتها با تیم اقتصادی قوی و کارکشته‌ای را کنار خود داشته باشد که بتواند تصمیمات مناسب بگیرد و کارشناسان است..

نفوذ عجیب مخبر در دولت!/ چه کسی محسن رضایی را حذف کرد؟

به گزارش زنهار، رئیسی اگرچه قبلا در کلام بارها تاکید کرده بود که فرمانده اقتصادی دولت محمد مخبر است، اما در عمل هم این را ثابت کرد. کنار گذاشتن محسن رضایی یعنی معاون اقتصادی رئیس جمهور و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت پیام واضحی دارد و آن هم تقویت جایگاه معاون اول است. این تصمیم از یک سو می‌تواند به انتقاداتی که به خاطر چندصدایی بودن تیم اقتصادی دولت مطرح بود، پایان دهد اما از سوی دیگر این نگرانی را ایجاد می‌کند که از این پس شاهد تصمیمات کمتر کارشناسی شده باشیم!

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی است که این نگرانی را دارد. او گفت: «اینکه معاون اقتصادی دولت در ترکیب کمیسیون اقتصادی نباشد، مساله قابل پذیرشی نیست.»

وی افزود: «شاید برخی بگویند که در حوزه مسائل اقتصادی باید یک صدایی و حاکمیت یک تفکر واحد مطرح باشد اما دقت داشته باشید که افراد مختلفی در داخل حاکمیت تصمیم می‌گیرند که دیدگاه های مختلفی دارند و هنر این است که با وجود دیدگاه های مختلف، به تصمیم خوبی برسیم. تضارب آرا و اندیشه های امر مثبتی تلقی می‌شود و نباید با این شکل عمل کرد و این اختلاف دیدگاه ها را منفی تلقی کرد.»

قنبری ادامه داد: «به هرحال خروجی دیدگاه های مختلف باید تصمیمات واحد باشد. آن تصمیم واحد هم باید چکش کاری شده و نوعی نگاه کارشناسانه از دل آن خارج شود. از این لحاظ به نظر می رسد که حذف افراد از درون تیم اقتصادی سبب شود که آن مسائلی که مربوط به نوع نگاه کارشناسی است، آسیب ببیند و این نگرانی وجود دارد که از این پس، کارهای کارشناسی با مشکل مواجه شود.»

وی تاکید کرد: «قطعا و یقینا هرچه تعداد افراد در فرایند تصمیم گیری بیشتر باشد، روند آن کند می‌شود اما ضریب خطا هم کاهش پیدا می‌کند. در مجموع کاهش اعضای کمیسیون است».

این نماینده پیشین مجلس این تصمیم را نتیجه اختلافات درون دولت دانست و گفت: «آنچه که هست اختلاف وجود داشته که افرادی از درون کمیسیون کنار گذاشته شدند، اینکه در دولت یک تفکر حاکم است به این معنا نیست که این تفکر واحد به معنی یکدست بودن باشد. قطعا اینطور نیست و همین اتفاقات اخیر ناشی از اختلافات در درون بدنه تصمیم گیری است. بهتر این است که در درون دولت دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار بیگیرد تا آسیب تصمیمات کاهش یابد.»

وی درباره تبعات این تصمیم دولت نیز گفت: «الان موقعیت آقای مخبر تقویت شده است. معاون اول بوده و با کنار گذاشتن این افراد، دست برتر را خواهد داشت و در این تردیدی نیست منتها با تیم اقتصادی قوی و کارکشته‌ای را کنار خود داشته باشد که بتواند تصمیمات مناسب بگیرد و کارشناسان است».

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار