ایران و آذربایجان بر علیه ارمنستان متحد می‌شوند؟

سفیر آذربایجان در ایران از سفر معاون وزیر خارجه ایران به این کشور در روزهای آتی خبر داد و گفت: هم‌چنین در ماه آینده معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران سفر می کند.

ایران و آذربایجان بر علیه ارمنستان متحد می‌شوند؟

به گزارش زنهار، علی علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین تحولات و سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران تهران ـ باکو گفت: سطح روابط ایران و آذربایجان همان‌طور که رییس جمهور گفتند به ویژه در زمان ریاست جمهوری آقای رییسی ارتقاء یافته است. در ملاقات‌هایی صمیمی و دوستانه‌ای که دو رییس‌جمهور در عشق آباد داشتند، دو طرف اعلام کردند که روابط دو کشور به مرحله جدیدی وارد شده است.

وی تاکید کرد، طبق دستور رهبران دو کشور تمام زیرساخت‌ها و بخش‌های مربوطه برای تحکیم روابط اقدام کردند و روابط سیر صعودی دارد.

علیزاده درباره اجرای قرادادهای مشترک دو جانبه و چندجانبه تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی بعد از ملاقات دو رییس جمهور، چند تفاهم مشترک بین دو  کشور امضا شده است که یکی از آنها، قرارداد انتقال سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان است که از خاک ایران می‌گذرد.

سفیر آذربایجان در ایران درباره پیشرفت کار در قرارداد سوآپ گازی تصریح کرد: بعد از امضای قرارداد، از ماه ژانویه کار شروع شده و به خوبی پیش می رود.

در هفتم آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف در حاشیه اجلاس اکو قراردادی سه جانبه توسط وزرای نفت دو کشور امضا شد که بر اساس آن قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد. 

سفیر آذربایجان ادامه داد: دومین قرارداد مشترک ایران و آذربایجان ایجاد منطقه اقتصادی زنگزور شرقی بود. هم‌چنین ایجاد ارتباطات بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی و نخجوان با عبور از اراضی ایران از دیگر تفاهم‌های مشترکی است که در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که این تعاملات نمایان‌گر آن است که روابط دو کشور رو به جلو و در حال توسعه است افزود: در سال‌های گذشته گردش مالی میان دو کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است و در شروع سال جدید این میزان در حال ارتقا است.

علیزاده هم‌چنین خاطرنشان کرد،‌ نقش آذربایجان و ایران در ارتباط با مسایل جهانی نیز بیشتر شده است و ایران و آذربایجان جایگاه‌ محکمی در تعاملات جهانی دارند.

وی درباره تعاملات و رفت و آمدهای سیاسی در ماه‌ها و روزهای آینده با بیان اینکه همیشه رفت و آمدها میان دو کشور در جریان است اظهار کرد: در چند روز آتی سفر آقای مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران به باکو را خواهیم داشت. هم‌چنین در ماه آینده سفر شاهین مصطفی‌اوف معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران در نظر گرفته شده است و سفرهایی در سطح مجالس دو کشور هم در پیش است و رییس مجلس ایران نیز به آذربایجان دعوت شده‌اند. هم‌چنین کنفرانس سازمان کشورهای همکاری اسلامی در آذربایجان را خواهیم داشت و طبیعی است که در این چارچوب رفت وآمدهایی انجام خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار