توپ شفافیت در زمین دولت/ رئیسی کوتاه می‌آید؟

ایسکانیوز نوشت:روح الامینی گفت: تریبون مجلس همواره باز بوده و برای ایجاد شفافیت باید تریبون‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت نیز باز شود.

توپ شفافیت در زمین دولت/ رئیسی کوتاه می‌آید؟

به گزارش زنهار، عبدالحسین روح الامینی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های ذی‌ربط اظهار کرد: تریبون مجلس شورای اسلامی همواره باز بوده و هست، امیدواریم با این طرح تریبون‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر کلان در کشور هم باز شود.

وی با اشاره به رأی ۷۴ درصدی دو فوریت طرح شفافیت در صحن مجلس افزود: از ابتدا با فراگیری شفافیت، تعمیق و کیفیت آن موافق بودم و اکنون نیز به آن رأی می‌دهم.

این در حالی است که مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی با این عنوان که «چرا به دوفوریت «شفافیت قوای سه گانه رأی ندادم» در انتقاد به تصویب دو فوریت طرح جدید مجلس نوشت: طبق آئین نامه ‎دوفوریت برای جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت است. اگر شفافیت فوری است، طرح ‎شفافیت آرای نمایندگان که ۱.۵ سال قبل مطرح و گزارش نهایی اش چندماه قبل طبق تبصره یک ماده ۱۰۰ در دستور قرار گرفت، باید مطرح می‌شد.

وی همچنین عجله در پیگیری طرح شفافیت قوای سه گانه را اینگونه مطرح می‌کند؟ طرح ابهامات و ایرادات زیادی دارد و فرصت ۷۲ ساعته طرح‌های دوفوریتی برای اصلاحات لازم کافی نیست، امکان دوشوری شدن هم وجود ندارد. اگر یک فوریتی طرح می‌شد شاید رأی می دادم.

نماینده مردم تهران در توئیت خود تصریح می‌کند: اشکالات معاونت قوانین مجلس دهم درباره آن طرح، در پنج مورد درباره طرح مذکور هم خواندنی و همچنان وارد است. مغایرت‌های متعدد با قانون اساسی، قانون آئین نامه داخلی مجلس (نیازمند دوسوم)، آئین نامه‌های داخلی مجمع تشخیص و شورایعالی فضای مجازی و ... ضرورت اصلاحات اساسی مطرح شده است.»

به گزارش ایسکانیوز، حمایت قاطع برخی نمایندگان از طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های تابعه در حالی صورت می‌گیرد که طرح شفافیت آرای نمایندگان پیش از این در مجلس مطرح بود.

طرح مذکور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مکلف به شفافیت آرای خود می‌کرد؛ با این وجود جمعی از نمایندگان طرح دیگری را پیگیری و آن را با ۲۰۰ رأی به هیئت رئیسه تقدیم و دوفوریتش را خواستار شدند.

دو فوریت این طرح در جلسه دوشنبه صحن علنی مجلس با ۱۹۶ رأی موافق تصویب شد. برخی کارشناسان معتقدند در حالی که طرح شفافیت نمایندگان در شرف نتیجه گیری بود، این شائبه بوجود می‌آید که طراحان با هدف از کار انداختن آن اقدام به پیگیری طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های تابعه کرده‌اند.

موضوع دیگر اینکه پیش از این نیز طرح مشابهی با عنوان شفافیت آرای نظام تقنینی از سوی محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم مطرح شده بود که به نتیجه نرسید و اکنون اهالی سیاست این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا جمعی از نمایندگان با علم به این مسئله بار دیگر در همان مسیر گام برمی‌دارند؟

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار