آمریکا پاسخ خطیب زاده را داد

سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شد تمام کسانی که به طور مستقیم در مذاکرات وین دخیل بوده‌اند می‌دانند که کدام یک از طرفین پیشنهادات سازنده بر روی میز گذاشتند.

آمریکا پاسخ خطیب زاده را داد

به گزارش زنهار، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی درخصوص مذاکرات وین مدعی شد: اگر ایرانیان می‌خواهند که تحریم‌های ورای برجام برداشته شوند، باید به نگرانی‌های ما ورای برجام رسیدگی کنند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مشکلات دوجانبه استفاده کنند، مطمئنیم که می‌توانیم به سرعت بر سر برجام به تفاهم برسیم و توافق را اجرا کنیم. این ایران است که باید تصمیم بگیرد.

 

وی در ادامه ادعا کرد: تمام کسانی که به طور مستقیم در این مذاکرات دخیل بوده‌اند می‌دانند که کدام یک از طرفین پیشنهادات سازنده بر روی میز گذاشته، می‌دانند که کدام یک از طرفین با حُسن نیت به مذاکره و تعامل پرداخته و می‌دانند که کدام یک از طرفین این کارها را نکرده است.

 

مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران- واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته بود: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد.

 

خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.

 

او افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و اگر آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده‌اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته‌اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان.

 

خطیب‌زاده با بیان این‌که «توافق برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین‌المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد» تاکید کرد: آمریکا  مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

 

خطیب‌زاده گفت: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار