پیش‌بینی هولناک یک نمایده از وضعیت آب کرمان و خوزستان!

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: فقط ۲۰ سال تا رسیدن به مرز فقر آبی فاصله داریم طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سرانه آبی کشور تا دو دهه دیگر کفاف ۱۰۶ میلیون نفر جمعیت را نمى‌دهد.

پیش‌بینی هولناک یک نمایده از وضعیت آب کرمان و خوزستان!

به گزارش زنهار، معین الدین سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بی آبی فلات ایران گفت: فقط ۲۰ سال تا رسیدن به مرز فقر آبی فاصله داریم طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سرانه آبی کشور تا دو دهه دیگر کفاف  ۱۰۶ میلیون نفر جمعیت را نمى‌دهد، این یعنی هشدار جدی برای بحران خشکسالى که حتی برای مصارف آب  شرب هم باید شاهد جیره بندی باشیم.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس استانداردهای بین المللی زمانی که سرانه آب به زیر استانداردهای جهانی برسد به مفهوم بحران آبی در کشور است، این روزها که سرانه آبی کشور تقریبا به ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر مکعب رسیده است مخازن آب زیر زمینی با کسری شدیدی مواجه شده‌اند و با پدیده فرونشست زمین در اقصی نقاط کشور روبرو هستیم.

تهی شدن چاه‌ها و مخازن آبی کشور

وی ادامه داد: اگر شرایط به همین وضعیت پیش برود آینده آبی کشور نه تنها در شهرهای جنوبی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان رو به بحران خواهد بود، بلکه در اکثر شهرهای کشور چاه‌ها و مخازن زیرزمینی تهی خواهند شد.

سعیدی تاکید کرد: حقیقت جغرافیایی کشور را باید بپذیریم، فلات ایران در ناحیه خشک جهانی قرار دارد و متوسط بارش آن سالانه حدود250 میلیمتر است به طوری 25 درصد خاک ایران در مناطق فراخشک،40درصد در مناطق خشک و 25 درصد در مناطق نیمه خشک  قرار داد که اگر این میزان بارندگی را به مسافت 1 میلیون و 647 هزار میلیارد متر مکعب تقسیم کنیم ؛ تقریبا حدود 400 میلیارد متر مکعب بارندگی سالانه است که بخشی از این آبها به دریاها جاری می‌شوند و از دسترس خارج خواهند شد و تنها 120 میلیارد مترمکعب باقی می‌ماند که رقم تجدیدپذیر منابع آبی هستند؛ هر چه این میزان کمتر شود سرانه آب نیز کمتر خواهد شد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به آمار و ارقام اعلامى مبنى بر کاهش آب یادآور شد: گزارشی که در قالب پژوهش از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد هشدار بی آبی فلات ایران را تا ۲۰ سال آینده اعلام مى‌کند، مردم برای جبران بی آبی مجبور به حفر چاه‌های آب‌ بیشتری هستند و ذخایر چاه آب‌های زیرزمینی بیشتری را مصرف می‌کنند، برای مبارزه با فقر آبی باید راهکارهای اساسی در نظر بگیریم.

حل مشکل بی آبی کشور یک مسئله چند وجهی است

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: حل مشکل بی آبی کشور یک مسئله چند وجهی است و تنها برعهده وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نیست، باید در کنار فراموشی ولخرجی، آب وزارت کشاورزی فکری به حال بی آبى فلات ایران داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزى مجلس شوراى اسلامى تصریح کرد: همه آحاد جامعه در مدیریت بی آبی کشور نقش دارند و باید در کنار اطلاع رسانی از میزان سرانه آب به بهترین شکل ممکن استفاده شود، براساس تعاریفی که از سرانه مصرف آب وجود دارد افزایش جمعیت و حتی سالمندی کشور هم روی آن  تاثیر دارد.

افزایش جمعیت در میزان سرانه آب تاثیر خواهد داشت

وى در ادامه بیان کرد: اگر معادله افزایش جمعیت در میزان سرانه منابع آبی کشور تاثیر داشته باشد باز نمی‌توانیم از رشد جمعیت پیشگیری کنیم، اما باید دیدگاه‌ها و سیاست‌های کشور را از موازی بودن عملکرد دستگاه‌ها به سمت یکپارچگی فعالیت آنها سوق دهیم، افزایش جمعیت با توجه به منابع کشور منابع باید صورت پذیرد، اگر به موضوعات محیط زیستی همه جانبه  و کلی بنگریم و بی آبی فلات ایران تنها مختص به یک یا دو استان همچون سیستان و بلوچستان و کرمان نیست بلکه تمام اکثریت شهرها همچنان درگیر آن هستند؛ با تمام این تفاسیر نباید از راهکارهای پیشنهادی همچون احداث  آبخیزداری و آبخوانداری غافل شویم.

عضو فراکسیون محیط زیست  مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: همانگونه که سال گذشته شاهد بحران بی آبی از خوزستان تا اصفهان بودیم، امسال نیز با عدم رعایت مصرف و تدبیر کارساز شاهد تکرار این بحران خواهیم بود، آنچه امروز در قالب پژوهش منتشر می‌شود یک مسئله جدی است که می‌تواند در آینده نزدیک تبدیل به یک فاجعه و بحران غیر قابل جبران شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار