تعجب وزیر روحانی از اظهارنظر اخیر علم‌الهدی

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم سخنان اخیر احمد علم الهدی امام جمعه مشهد را «در باب فضای مجازی و طرح صیانت»نقد کرد.

تعجب وزیر روحانی از اظهارنظر اخیر علم‌الهدی

به گزارش زنهار، محمد جواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت:

لطفا وقت بگذارید و فرمایشات خطیب بزرگوار و محترم جمعه‌ی این هفته مشهد در باب فضای مجازی و طرح صیانت را ببینید.

برای استحضار عرض می‌کنم، آنانی که امروز در شبکه‌های اجتماعی خارجی فعالند، همان مردمی خواهند بود که احتمالا در شبکه‌های داخلی هم فعال خواهند بود.

انتقال پیام در شبکه‌های اجتماعی بر اساس ارتباطات هرمی (مانند صداوسیما) نیست که با اراده‌ای کنترل شود. اگر نزد جنابعالی ادعا کرده‌اند با ملی سازی بسترها قادر به توقف اطلاع‌رسانی‌های به اصطلاح مخرب هستند، لااقل شبکه های اجتماعی را نمی‌شناسند.

در مقطعی مهمترین بستر توزیع فیلم‌های زیرنویس شده زیرزمینی و همچنین فیلترشکن، یکی از پیام‌رسان‌های داخلی بود. سیاست تعرفه رایگان این پیام رسان، هم عامل اصلی مشوق این پدیده بود. کافی است پیام مخرب از نقطه‌ای در شبکه از طریق گروه‌ها یا ارتباط فرد به فرد، وارد شود. توقف انتشار تقریبا غیرممکن است. نمی‌شود بالای سر هر کاربر یک پاسبان گماشت.

این را قبلا در جلسات و نیز مکاتبات رسمی زمان مسوولیت نوشتم، الان هم به صورت علنی عرض می‌کنم؛ اگر دیدگاه برخی عزیزان نسبت به رسانه‌ی نوین اصلاح و بروز نشود، شبکه‌ی ملی موجود در تصور آن‌ها هم پس از استقرار، عاملی ضدامنیت ملی خواهد بود و تا همیشه کاربران یعنی مردم عادی و به خصوص جوانان را در مقابل تریبون‌های رسمی قرار خواهد داد که این قطعا به صلاح کشور نیست.

به نظر می‌رسد افراد موثر و تریبون‌داری که خود کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی نیستند -و عموما با اطلاعات تک بعدی بولتنی و با برداشت‌های ناکاملی که عمدتا از سمت دیگران القا شده است، در خصوص این فضا موضع‌گیری می‌کنند- در نهایت و بر خلاف میل خود، دست اندرکار تبدیل کردن تمام کاربران فضای مجازی به «غیرخودی و تهدید بالقوه» می‌شوند.

فراموش نکنیم که در محضر الهی و در برابر امام عصر ارواحنا له الفدا، پاسخگوی این مسائل هم باید بود. جهاد تبیین حتی می‌تواند تبیین شرایط، الزامات و واقعیت‌های موجود شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین و در یک کلام بولتن‌زدایی از ذهن افراد موثر و بعضا دلسوز هم باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار