اصلاح‌طلبان مخالف برجام شدند؟

نامه نیوز نوشت : مقدم گفت : ماجرای حذف ارز ترجیحی از جمله همین مواردی است که با هماهنگی دولت و مجلس همراه نبود و اگر بود این همه گردن هم نمی‌انداختند.

اصلاح‌طلبان مخالف برجام شدند؟

به گزارش زنهار، انتقاداتی که اخیرا برخی از طیف‌های اصولگرایی نسبت به تیم مذاکره کننده و روند مذاکرات می‌کنند، این روزها با استقبال قابل توجه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب همراه شده است. آنها این انتقادها را شروع شکاف بین اصولگرایان تلقی کرده و به این امیدوار هستند که با ادامه این رویه زمینه مناسب را در راستای ترمیم سرمایه اجتماعی خود فراهم کنند. حال آنکه کارشناسان و تحلیلگران معتقدند باید اختلاف نظرهای بین طیف پایداری و دولت در زمینه مذاکرات را فارغ از مسائل جناحی در چارچوب نگاهی که آنها سابقا هم به برجام داشته و مواضعی که پیش‌تر هم ابراز کرده‌ بودند، بررسی کرد.

بیژن مقدم فعال رسانه‌ای اصولگرا از جمله همین افراد است. او حل و فصل پرونده هسته‌ای را مهم‌ترین کار دولت در سال جدید می‌داند و به آینده مذاکرات نیز خوشبین است. مقدم در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به فرض اینکه توافق حاصل شود از دو ناحیه با آن مخالفت خواهد شد. بخشی از آن از سوی جریان اصلاح‌طلب است که در گذشته به دلایلی حامی رییس‌جمهور بود اما الان از آنجا که مخالف دولت و شخص رییس‌جمهور هستند به بهانه‌هایی توافق را مورد تردید و سوال قرار می‌دهند. بخش دوم هم بخشی از اصولگرایان هستند که حتما به عنوان منتقدان این توافق در برابر دولت و تیم مذاکره‌کننده موضع‌گیری می‌کنند کما اینکه الان هم این کار را شروع کرده‌اند.»

او شکل‌گیری برخی انتقادات نسبت به عملکرد دولت را طبیعی دانسته و گفت: «چندماه از شروع به کار دولت گذشته و زمان مناسبی برای ارزیابی کارآمدی است لذا حتما باید تکلیف برخی وزرا و معاونان ضعیف روشن شود. ممکن است که در این زمینه با برکناری‌هایی مواحه باشیم و بحث‌هایی بشود که من این کار را قابل دفاع و ضروری می‌دانم. نیازی نیست که اگر افرادی توان کشیدن بار مسوولیت را ندارند تا سه سال بعد با دولت همراه باشند و بهتر است که در همین سال اول کنار گذاشته شوند.»

 

مقدم همچنین گفت: «نکته دیگر پاسخ به انتظارات عمومی بعد از یک‌سالگی دولت است. به طور طبیعی در حوزه‌های مختلف مطالباتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود. مطالبات اقتصادی مثل کاهش تورم یا افزایش درآمدها و … در این گروه قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند امسال خود را با این مسائل مواجه بداند.»

 

این فعال سیاسی اصولگرا احتمال رویارویی مجلس و دولت که این روزها از سوی برخی مطرح می‌شود را خیلی پررنگ نمی‌بیند. او گفت: «طبیعی است که اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و هم اینک هم در موضوعات مختلف شاهد آن هستیم. اصلا هر موضوعی که در مجلس مطرح می‌شوند از آنجا که اجرای آن برعهده دولت است می‌تواند با حواشی همراه باشد. آنچه که به عنوان استراتژی بین دولت و مجلس مطرح است، این است که بتوانند اختلافات خود را تا حد ممکن کم کنند اما در عین حال حواس‌شان است که برخی افراد خود عامل تنش هستند و قدرت یا رسانه بیرون از مجلس هم دارند و از این طریق کارهایی را می‌کنند. اشتباهات دو طرف هم به حواشی اضافه می‌کند. ماجرای حذف ارز ترجیحی از جمله همین مواردی است که با هماهنگی دولت و مجلس همراه نبود و اگر بود این همه گردن هم نمی‌انداختند. بنابراین بین دولت و مجلس افراد و رسانه‌هایی هستند که به تنش‌ها می‌افزایند اما استراتژی اصلی دو قوه کاهش تنش‌هاست، حداقل یکی از فلسفه‌های وجودی جلسات روسای سه قوا کاهش تنش‌هاست.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار