واکنش تند محسن هاشمی به اظهارت اخیر نماینده مجلس علیه مرحوم هاشمی رفسنجانی

جماران نوشت:محسن هاشمی گفت: محرومیت‌زدایی در دولت سازندگی در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

واکنش تند محسن هاشمی به اظهارت اخیر نماینده مجلس علیه مرحوم هاشمی رفسنجانی

به گزارش زنهار، در مصاحبه ای که اخیرا با سردار اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و فرمانده پیشین قرارگاه ثارالله داشتیم، وی در بخش هایی به بیان نظراتش در مورد تفکرات و عملکرد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته و انتقاداتی را هم مطرح کرده بود.

وی گفته بود: «بعد از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه، آقای هاشمی در نماز جمعه و مصاحبه ها مردم را به یک زندگی دنیایی دعوت کرد. برای خانواده های شهدا، ایثارگران و کسانی که با کلام امام به صحنه آمده بودند و حالا حضرت آقا رهبر شده بودند، اینکه باید آن لباس ها را در بیاوریم و به پیشرفت و توسعه کشور فکر کنیم سنگین بود و باید بگوییم اعتراضات بیشتر در این وادی بود.

نظر ایشان این بود که یک جمهوری اسلامی عین آلمان و ژاپن درست شود که ما فقط به دنیای مردم فکر کنیم. در صورتی که حضرت امام و خود حضرت آقا که رهبر شده بودند، نظرشان رسیدگی به مستضعفین بود. ما نمی گفتیم زیربناها و زیرساخت ها درست نشود. هیچ موقع مردم این را نمی گفتند. مردم می گفتند این روشی که دولت دنبال می کند چیزی نیست که امام و رهبری می خواهند».

در همین خصوص، محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس سابق شورای شهر تهران، نظرات خود را اعلام کرد.

وی در مورد این‌که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌خواستند ایران را به مدل توسعه یافتگی آلمان و از ژاپن تبدیل کنند و این دیدگاه و مدل توسعه با مواضع امام‌خمینی و مقام‌معظم رهبری تطبیق ندادند، گفت: در رابطه با مدل توسعه مدنظر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تاکنون بحث‌های مبسوطی مطرح‌شده کتاب‌های مختلفی منتشر شده و ایشان در سخنرانی‌ها گفتگوها و نوشته‌های خود، به‌ کرّات به این‌موضوع پرداختند و مدل مطلوب توسعه مدنظر خودشان را تبیین کردند و این مدل در چارچوب برنامه اول توسعه پنج‌ساله جمهوری اسلامی که در سال شصت و هفت به تصویب رسید و اتفاقاً توسط دولت مهندس موسوی تهیه‌شده بود و توسط آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دولت سازندگی اجرا شد و همچنین برنامه دوم توسعه که توسط دولت سازندگی تهیه شد و در این دولت و دولت اصلاحات اجرا شد، مدل توسعه مطلوب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای ایران و جمهوری اسلامی تبدیل به قانون شد.

رئیس پیشین شورای شهر تهران افزود: همچنین در سال ۱۳۸۳ سیاست‌های کلان توسعه کشور در چارچوب چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت و تحت مدیریت و با نظر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تصویب و با تأیید رهبری ابلاغ شد که هم‌اکنون هم این چشم‌انداز درواقع بالاترین سند توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

بین دیدگاه آیت‌الله هاشمی‌ و امام‌خمینی و رهبری اختلاف مبنایی وجود ندارد

محسن هاشمی یادآور شد: این‌که گفته شود که مدل توسعه‌ای مطلوب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با دیدگاه‌های امام‌خمینی و رهبری فاصله دارد، سخن دقیقی نیست، چرا که برنامه اول توسعه جمهوری اسلامی در زمان امام‌خمینی و با نظارت و رهبری ایشان تصویب و قانونی شد و برنامه توسعه دوم و همچنین سند چشم‌انداز بیست‌ساله در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای تصویب نهایی و ابلاغ و اجرا شده و بر این اساس، نمی‌توان گفت که بین دیدگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و امام‌خمینی و رهبری فاصله جدی و اختلافی مبنایی وجود دارد.

آیت الله هاشمی رفاه را حق طبیعی مردم ایران می دانست

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: اما این‌که محتوای مدل توسعه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر چه اساسی است را می توان به بحث کارشناسی گذاشت و تحلیل و نقد کرد. ایشان همان‌طور که مکرراً در سخنرانی‌ها و نوشته‌ها و گفت‌وگوهایی که داشتند بیان کردند، به‌دنبال تحقق رفاه و معیشت بدون مشکل و اختلال در زندگی مردم بودند و این‌را یک حق اولیه و طبیعی مردم ایران می‌دانستند که مانند مردم کشورهای توسعه‌یافته جهان از حداقل امکانات و معیشت، از تغذیه مسکن، بهداشت، آموزش و امنیت و همچنین خدمات فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند تا بتوانند امور معنوی دینی و انسانی متعالی خود را بدون دغدغه دنبال بکنند.

 محسن هاشمی خاطرنشان کرد: لازمه چنین شرایطی این بود که کشور در یک دوره پرشتاب توسعه، در یک دوره سازندگی، در یک دوره رونق اقتصادی قرار بگیرد تا منابع لازم برای تأمین زندگی مردم ایجاد اشتغال، تحقق صادرات غیرنفتی، کاهش وابستگی کشور به واردات و تولید سرمایه و فناوری و علم فراهم بشود.

وی با بیان برخی آمارها یادآور شد: به‌همین خاطر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در طول هشت سال دولت سازندگی با وجود خرابی‌های انبوه ناشی از جنگ و همچنین قیمت پایین نفت و درآمدهای ناچیز نفتی در طول دوره سازندگی توانست که بنیان و اساس یک توسعه پایدار و توسعه شتابان را بگذارد و در دوره اصلاحات هم همین روند با تیم اقتصادی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ادامه پیدا کرد و همان‌طور که در آمارهای رسمی کشور ذکر شده است: در طول شانزده‌ساله دوره سازندگی و اصلاحات ایران برای نخستین‌بار یک دوره با تداوم رشد اقتصادی حدود شش درصدی را سپری کرد و ما توانستیم که استانداردهای زندگی، استانداردهای صنعتی، استانداردهای تولید در کشور را بهبود ببخشیم. البته در این دوره در سال ۱۳۶۹ یعنی سال دوم دولت سازندگی، برای اولین‌بار تا امروز، ایران رشد اقتصادی دورقمی و تورم یک‌رقمی، که لازمه یک اقتصاد سالم و پایدار هست را تجربه کرد و اگر این روند که شانزده‌ساله ادامه داشت در سال ۸۴ متوقف نمی‌شد، قطعاً ما امروز به اهداف محقق شده در سند چشم‌انداز بیست‌ساله و حتی فراتر از آن دست پیدا می‌کردیم چراکه درآمد نفتی در دوره بعد از آن شانزده سال بسیار افزایش پیدا کرد و درواقع چندین برابر متوسط سال‌های دولت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یعنی دولت سازندگی شد.

لایحه مبارزه با فقر در دولت آیت الله هاشمی تدوین شد

محسن هاشمی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با جماران بیان کرد: این‌که گفته شود که «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای رسیدگی به مستضعفان و محرومان اولویت جدی قائل نبودند»، هم یک بیان غیرصحیح است. ایشان بیشترین توجه را به محرومین داشتند و در دولت ایشان لایحه مبارزه با فقر تدوین شد و به تصویب رسید و بیشترین میزان فقرزدایی در دولت سازندگی صورت گرفت.

محرومیت‌زدایی در دولت سازندگی در تاریخ ایران بی‌سابقه است

وی تاکید کرد: محرومیت‌زدایی که در این دولت انجام شد در تاریخ ایران بی‌سابقه است، رسیدن خدمات ضروری مثل آب برق گاز بهداشت و آموزش به همه اقصی نقاط کشور، به‌خصوص مناطق محروم در دولت ایشان یک دستاورد تکرار نشدنی هست و حتی در ابعادی نظیر واکسیناسیون و بهداشت عمومی ایران توانست که رتبه اول را در جهان با تأیید سازمان ملل بدست بیاورد.

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: در بخش آموزش، نهضت مدرسه‌سازی یک جهش تکرار نشدنی را بدست آورد، در بخش ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری و فقر، ما تونستیم موفقیت‌های بسیار بزرگی را بدست بیاریم و این‌ها چیزی نیست که از حافظه تاریخی مردم پاک بشود و هنوز هم از زیرساخت‌هایی که در دولت سازندگی و راه‌هایی که احداث شد برای مناطق محروم کارخانجاتی که در مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته کشور احداث شد موجود است و مردم از آثار و خدماتش بهره‌مند هستند.

محسن هاشمی یادآور شد: البته یک تفاوتی بین دیدگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مورد آرمان‌های انقلاب و ارزش‌ها با جریان‌های افراطی حالا چه در دهه اول انقلاب و چه در دهه‌های بعد وجود داشته‌است که ایشان معتقد بود ما نباید آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های انقلاب را به گونه‌ای تعریف می‌کنیم که برای تحقق آن‌ها معیشت مردم دچار اختلال و بحران شود و مردم نتوانند حداقل زندگی را داشته باشند و دچار دغدغه ذهنی بشوند.

ایشان معتقد بود که نباید بین توانمندی جمهوری اسلامی و معیشت مردم ایران، با اهداف ایدئولوژیک و انقلابی دوگانگی ایجاد کرد

وی گفت: براساس این نگرش ایشان تئوری و دکترین «ام‌القری» را  در سیاست خارجی مطرح کرد که خلاصه نظریه ایشان این بود که جمهوری اسلامی ام‌القری جهان اسلام است و هر چه که در راستای منافع ملی و تقویت جمهوری اسلامی و رسیدن جمهوری اسلامی به توانمندی‌های اقتصادی فرهنگی‌اجتماعی و دفاعی بهتری باشد، این در چارچوب ارزش‌ها و اهداف و آرمان‌های انقلاب و اسلام است و نباید بین توانمندی جمهوری اسلامی و معیشت مردم ایران، با اهداف ایدئولوژیک و انقلابی دوگانگی ایجاد کرد که تحقق یکی به نابودی و اختلال در دیگری بینجامد.

جریان‌های افراطی کماکان از محبوبیت آیت‌الله هاشمی‌ نگران هستند

محسن هاشمی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که جریان  افراطی و دلواپس چه در دهه‌های ابتدای انقلاب و چه در سال‌های اخیر با تحریف بدنبال تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و وجهه ایشان بوده است، اما این تخریب‌ها عمدتاً به سود و به محبوبیت بیشتر ایشان انجامید؛ به‌نحوی‌که در انتخابات خبرگان که آخرین انتخابات زندگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود ایشان با یک رأی بی‌سابقه‌ای از سوی مردم مواجه شد و بدرقه کم‌نظیر ایشان توسط مردم در تهران هم نشان‌دهنده اوج محبوبیت ایشان بود و تخریب‌های فعلی هم نشان می‌دهد که جریان‌های افراطی از محبوبیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی کماکان نگران هستند.

این فعال سیاسی در بخش پایانی مصاحبه به جماران گفت: این‌که در این شرایط دشوار اقتصادی که مردم در تامین معیشت اولیه و نیازهای اولیه خودشان با مشکل مواجه هستند گفته شود که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌خواستند ایران به ژاپن و آلمان تبدیل بشود بیش‌از آن که تخریب آقای هاشمی باشد، تبلیغ ایشان است و به محبوبیت بیشتری منجر می شود.

آیت الله هاشمی بین ابعاد رفاهی و توسعه اقتصادی با توان‌مندی‌های دفاعی هیچ تضادی نمی‌دید

محسن هاشمی تصریح کرد: البته که ایشان بین ابعاد رفاهی و توسعه اقتصادی با توان‌مندی‌های دفاعی با تعالی فرهنگی و رشد علمی و فرهنگی جامعه هیچ تضاد و دوگانگی نمی‌دید و می‌خواست کشور به یک رشد پایدار توام با عدالت و توازن برسد و در همه ابعاد به ایرانی مقتدر توانمند و سربلند تبدیل شود، این هدفی نیست که هیچ زاویه و تضادی با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب قانون اساسی دیدگاه‌های امام و رهبری و مبانی اسلامی داشته باشد و اتفاقاً آموزه‌های اسلامی تاکید بر اینکه «لا معاش له لا معاد له» یعنی تا معیشت و زندگی مردم تأمین نشود، آخرت آنها تامین نمی‌شود و جامعه باید به سمت تعادل به سمت توازن به سمت میانه‌روی سوق پیدا کند تا از بحران و اختلال در امور خودش خارج شود.

وی در پایان افزود: و امیدواریم که با اراده و همت مردم و توجه مسئولان به مبانی انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی کشور از شرایط دشوار فعلی خارج بشود و بتواند که یک زندگی آرام و بدون دغدغه را برای مردم ایجاد کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار