یک خبر جدید از مذاکرات برجامی/ مردم به نتایج برجاتم امدوار باشند؟

قرن نو نوشت: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت : دیگر کسی نمی‌تواند جلوی فروش نفت ایران و انتقال ارز به داخل کشور را بگیرد، تنها موضوع باقی‌مانده ممانعت از سرمایه‌گذاری در داخل ایران است که همین موضوع نیز با توافقات شکل گرفته با «روسیه» و «چین» جبران خواهد شد

یک خبر جدید از مذاکرات برجامی/ مردم به نتایج برجاتم امدوار باشند؟

به گزارش زنهار، تیم دیپلماسی حسن روحانی همواره از وجود یک گروه فشار داخلی در مسیر توافق «برجام» صحبت می‌کرد و معتقد بود که عده‌ای به هر طریق ممکن نمی‌خواهند نتیجه مطلوبی از دل مذاکراتی برجامی برای کشور حاصل شود.

آغاز موج جدید حملات برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نزدیک به تفکر «جبهه پایداری» به تیم مذاکره‌کننده فعلی در وین حاکی از آن است که این جریان به طور کل با موضوع برجام مخالف است و برای او تغییر دولت‌ها و استراتژی مذاکرات نیز تفاوتی ندارد.

در همین رابطه یک عضو شاخص در حزب موتلفه اسلامی نظر دیگری دارد و می‌گوید نمایندگان منتقد تیم مذاکره‌کننده در وین که دلایل مخالفت خود با روند مذاکرات را از پشت تریبون مجلس مطرح می‌کنند، نیت بدی ندارند و تلاش می‌کنند مطالبات عمومی از مذاکرات را به گوش تیم «باقری‌کنی» برسانند.

البته او تأکید می‌کند باید نمایندگان منتقد در انتخاب واژگان در قبال تیم مذاکره‌کننده دقت بیشتری داشته باشند و تنها خطوط قرمز و منافع ملی را به تیم حاضر در وین یادآوری کنند.

 

انتقاد مجلس از باقری‌کنی تناقضی با مطالبات مردم ندارد

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا،  در خصوص علل حملات مجلسی‌ها به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین، اظهار کرد: انتقادات برخی نمایندگان مجلس از تیم مذاکره‌کننده ایران در وین تناقضی با مطالبات عمومی در زمینه برجام ندارد.

وی گفت: مردم و به تبع آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مطالبات صددرصدی خود از تیم مذاکره‌کننده را به صورت شفاف انتقال دهند تا اگر آقای باقری نتواست تمامی خواسته‌های مردم را دنبال کند، حداقل تا 80 درصد از خواسته‌های مردم در برجام را محقق کند.

 

مجلس نباید مقابل تیم مذاکره‌کننده باشد

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به فشار «کنگره آمریکا» به تیم مذاکره‌کننده آمریکایی، بیان داشت: شاهد هستیم که کنگره آمریکا حتی اعلام می‌کند که نباید مذاکرات ادامه پیدا کند و امتیازی نیز به ایران داده نشود، اما همین رفتار نیز نوعی از استراتژی سیاسی است که کشورها دنبال می‌کنند تا ضمن مطالبه صد درصدی از طرف مقابل؛ قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان نیز افزایش پیدا کند.

ترقی تأکید کرد: نباید نگران برخی مواضع از داخل مجلس در قبال تیم مذاکره‌کننده باشیم، بلکه آقای «باقری» در مقام مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین از همین مواضع به عنوان یک قدرت «چانه‌زنی» بیشتر بهره بگیرد.

 

نقد تیم مذاکره‌کننده با واژگان صحیح باشد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از نمایندگان مجلس در قبال تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه از الفاظ تند و غیرمنطقی استفاده می‌کنند، ابراز داشت: تیم مذاکره‌کننده ایران باید بر مطالبات کشور پافشاری کرده و از خطوط قرمز ترسیم شده نیز نباید عدول کند، اما منتقدان این تیم نیز وظیفه دارند نقد خود را با واژگان صحیح بیان کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تشریح تاکتیک‌های مذاکراتی، بیان داشت: کسانی که امروز در مجلس شورای اسلامی از مذاکره‌کنندگان انتقاد می‌کنند، در نهایت با تیم مستقر در وین یک هدف مشترک دارند. در آمریکا نیز نمایندگان «سنا» و «کنگره» نظرات متفاوتی در قبال مذاکرات بیان می‌کنند؛ اما در نهایت آنها نیز به دنبال حفظ منافع کشور خود در برجام هستند.

 

 ترقی : فشار مجلس به تیم مذاکره‌، قدرت چانه‌زنی را افزایش می دهد / مردم به نتایج برجام امید نبندند

ترقی گفت: نمایندگان مجلس موظف هستند بر قوانین مصوب خود در خصوص مسائل هسته‌ای پافشاری کنند و بر همین اساس به تیم مذاکره‌کننده فشار بیاورند تا آنها نیز بتوانند در حین مذاکرات از منافع کشور دفاع کنند. اما نباید فراموش کنیم این رفتار مجلس برخلاف تاکتیک مذاکرات نیست و به نوعی مجلس و تیم مذاکره‌کننده با یک هدف مشترک عمل می‌کنند.

 

علت تعلل در رسیدن به توافق در مذاکرات وین

وی در مواجهه با این پرسش که چرا مذاکرات احیای برجام به نتیجه نمی‌رسد، اظهار داشت: غربی‌ها نمی‌توانند پافشاری تیم ایران بر منافع ملی و حفظ خطوط قرمز طرف ایرانی را بپذیرند. 

ترقی ادامه داد: غرب از یک طرف در برابر روسیه و فشار جنگ اوکراین قرار گرفته و از سوی دیگر؛ با پافشاری تیم ایرانی بر منافع خود مواجه است، که همین دو موضوع موجب تأخیر غرب در تصمیم‌گیری شده که این موضوع نیز یک امر طبیعی است.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: غرب تصور نمی‌کرد دولت سیزدهم تا این حد بر خطوط قرمز خود پافشاری کند و اگر بهره اقتصادی از برجام دریافت نکند، زیربار مذاکره نرود.

 

طرف غربی مجبور به پذیرش شروط ایران است

وی تصریح کرد: طولانی شدن مذاکرات به ضرر طرف غربی است، زیرا ایران در حال پیگیری فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود است و در نهایت اگر ایران از خطوط قرمز غربی‌ها در مسائل هسته‌ای عبور کند، آنها مجبور به پذیرش خواسته‌های ایران خواهند شد.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا فرسایشی شدن مذاکرات ضررهای اقتصادی به کشورمان تحمیل نخواهد کرد، بیان داشت: طرف غربی می‌داند که تحریم‌ها در عمل هیچ تأثیری ندارد و به این موضوع اعتراف کرده است. در صحنه داخلی نیز دولت سیزدهم توانسته به طور کامل خود را از گره زدن اقتصاد به برجام رها کند.

 

چین و روسیه بخشی از تحریم‌ها را جبران می‌کنند

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: دیگر کسی نمی‌تواند جلوی فروش نفت ایران و انتقال ارز به داخل کشور را بگیرد، تنها موضوع باقی‌مانده ممانعت از سرمایه‌گذاری در داخل ایران است که همین موضوع نیز با توافقات شکل گرفته با «روسیه» و «چین» جبران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که بتوانیم در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها گام برداریم، کشور از منافع آن سود خواهد برد.

 

فعالیت‌های اقتصادی را از برجام جدا ببینیم

ترقی در مواجهه با این پرسش که چرا تاثیر این عدم وابستگی به برجام در زندگی مردم مشخص نشده، گفت: باید یک بازه زمانی سپری شود تا تأثیرات مثبت اقدامات دولت سیزدهم را در زندگی مردم مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه مردم به لحاظ روانی رونق اقتصادی خود را به برجام گره زده‌اند. باید به طور کل فعالیت‌های اقتصادی را از نتیجه برجام جدا ببینیم و به هیچ عنوان به نتایج مذاکرات توجه نکنند.

 

مردم به نتایج برجام دل نبندند

ترقی در پایان گفت: اگر مردم احساس کنند که دیگر نباید امیدی به برجام داشته باشند، قطعا یک رونق اقتصادی در کشور رخ خواهد داد. از طرف مقابل طرف غربی نمی‌تواند تحریم‌ها را به عنوان یک اهرم فشار علیه کشورمان استفاده کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار