​انتخابات در ایران رقابتی نیست/ وضعیت انتخابات در کشور تغییر نخواهد کرد/ خاتمی عقب نشینی نکرده است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در صورتیکه احزاب براساس مرامنامه، اساسنامه و آیین نامه شروع به عضوگیری کنند و اعضا را آموزش دهند و کادرسازی کنند و برای اداره کشور، برنامه داشته باشند و به هنگام انتخابات به مردم برنامه بدهند و کاندیدا معرفی کنند، به نظر من با این شرایط ما شاهد مشکلات نخواهیم بود و اصلاح طلبان هم، از این قاعده مستثنی نیستند.

​انتخابات در ایران رقابتی نیست/ وضعیت انتخابات در کشور تغییر نخواهد کرد/ خاتمی عقب نشینی نکرده است

به گزارش زنهار؛ محمدعلی نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره وضعیت اصلاح طلبان در سال 1400 بیان کرد: رشد، بالندگی، گسترش فعالیت حزبی و رشد احزاب در گرو وجود عرصه سیاسی رقابتی است. اگر عرصه سیاسی در هر کشوری، رقابتی نباشد انتظار اینکه احزاب در آن پا بگیرند انتظار به جایی نیست. در کشور ما عرصه سیاسی که نماد آن انتخابات است، رقابتی نیست. خیلی دور نمی روم انتخابات مجلس یازدهم را در نظر بگیرید با نظارت استصوابی کاندیداهای اصلاح طلبان قلع و قمع شدند. در انتخابات ریاست جمهوری همه کاندیداهای اصلاح طلبان حذف شدند و اصلاح طلبان هم گفتند، در انتخابات حضور نداریم. در پی حمایت از همتی، فعالیت نیم بندی توسط کارگزاران صورت گرفت اما جبهه اصلاحات مصمم به فعالیت نبود. به نظرمن، گذشته این بوده و آینده هم به این صورت خواهد بود؛ تا زمانیکه انتخابات آزاد و رقابتی نداشته باشیم احزاب به معنای واقعی کلمه شکل نخواهند گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در صورتیکه احزاب براساس مرامنامه، اساسنامه و آیین نامه شروع به عضوگیری کنند و اعضا را آموزش دهند و کادرسازی کنند و برای اداره کشور، برنامه داشته باشند و به هنگام انتخابات به مردم برنامه بدهند و کاندیدا معرفی کنند، به نظر من با این شرایط ما شاهد این مشکلات نخواهیم بود و اصلاح طلبان هم، از این قاعده مستثنی نیستند. 

نمازی درباره کناره گیری اصلاح طلبان از قدرت افزود: اصلاح طلبان در حال تلاش و فعالیت هستند؛ من عضو شورای مرکزی کارگزاران هستم. ما فعالیت داریم مرتب هیات رییسه برنامه ریزی می کند، دبیرکل تلاش می کند تا جلسات شورای مرکزی برگزار شود. روزنامه سازندگی با صدها مشکل منتشر می شود.

این فعال سیاسی تاکید کرد که احزاب برای این درست می شوند که  در اداره کشور نقش داشته و در قدرت سهم داشته باشند. اگر این مسئله درست نشود انگیزه ها پایین می آید و رقبتی برای کار نخواهد بود. وقتی احزاب هزینه و وقت می گذارند اما نتیجه ای ندارد برای چه بیایند. احزاب به یک موضوع رسیدند و آن این است که در کشوری که، نظام آن جمهوری است و از طریق انتخابات چرخش قدرت صورت می گیرد این همه حزب در آن نیاز نیست. مثل کشورهای پیشرفته باید سه یا چهار حزب فراگیر داشته باشیم. احزاب هزینه دارند وهزینه باید از طریق حق عضویت پرداخت شود. انشاالله حاکمیت به این جمع بندی برسد و به مردم و احزاب بگوید بعد از این انتخابات، رقابتی خواهد بود. 

او در پاسخ به این سوال که جناح اصلاح طلب خاتمی را دارد اما چرا از پتانسیل او استفاده نمی شود، بیان کرد: تا این جای کار آقای خاتمی مصمم بوده که فعالیت سیاسی را رونق بدهد تا عرصه سیاسی کشور فعال و با نشاط باشد و عقب نشینی نکرده اما شاه کلید فعالیت باید، حول محور احزاب باشد تا به نتیجه برسیم. 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار