تفاوت برجام دولت قبلی و فعلی در 8 کلمه است/در حال از دست دادن زمان به نفع کاسبان تحریم هستیم

یک چهره اصلاح‌طلب می‌گوید: تحریم همه جانبه، فروخته نشدن نفت، صورت نگرفتن مبادلات ارزی و قرار گرفتن خانواده‌ها تحت فشار، نتایج داخلی امضا نشدن برجام است و نتیجه بین‌المللی آن هم تضعیف جمهوری اسلامی است.

تفاوت برجام دولت قبلی و فعلی در 8 کلمه است/در حال از دست دادن زمان به نفع کاسبان تحریم هستیم

به گزارش زنهار؛ اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در واکنش به اعتراضات اخیر قشرهای مختلف اعم از آتتش‌نشان‌‌ها، کارکنان قوه قضائیه و معلم‌ها به خبرنگار سیاسی مُنیبان گفت: اصولاً این قبیل اعتراضات مانند آتش زیر خاکستر هستند به این معنی که این موارد همیشه وجود دارند اما گاهی فرصت بروز و ظهور پیدا می‌کنند و در این شرایط وضعیت اضطراری پیش می‌آید. لذا در این شرایط برای حل این قبیل اعتراضات، ایجاد فرصت برای گفتگو درون خود نهادها و دستگاه‌ها است به این معنی که اگر نهادها با یکدیگر گفتگو کنند، بسیاری از مسائل حل می‌شود. در حقیقت باید در موقع مقتضی پاسخ خواسته‌های معترضین داده شود.

وی افزود: در حقیقت زمانی که اعتراضات مورد بررسی قرار بگیرند، مشاهده می‌شود که شرایط همه معترضین بد نیست، البته در میان آنها عده‌ای وجو دارند که شرایط نامناسبی دارند و یا در حق آنها اجحاف شده و نظام هماهنگ پرداخت اعمال نشده است. به عبارت دیگر شکل‌گیری اعتراضات یک فرصت محسوب می‌شود و به این ترتیب افرادی که شرایط بهتری دارند هم به این اعتراض می‌پیوندند.

بروجردی با اشاره به راه‌حل‌های موجود برای برخورد با معترضین و در نتیجه کاهش اعتراض‌ها تصریح کرد: اولین راه حل در مواجه با اعتراضات گفتگو است و دومین مورد، نظام هماهنگی پرداخت و اجرای آن است که اگر به خوبی اجرا شود، بسیاری را متقاعد می‌کند.  در رابطه با اعتراضات نکته دیگری نیز وجود دارد، در حال حاضر شرایط معیشتی مردم بسیار سخت است کما اینکه اعتراضات و گفته‌های مردم حول محور اقتصاد قرار دارد اما جنس اعتراضات فرهنگی و ناشی از بی‌عدالتی غیراقتصادی نیست بلکه معترضین اقتصاد را مدنظر قرار می‌دهند که از طریق آن بتوانند خواسته‌های دیگر خود را هم اعلام کنند.

این چهره اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: اگر دولت بتواند بر وضعیت قیمت‌ها نظارت و آن را کنترل کند، به برقراری آرامش کمک می‌کند. در حال حاضر همگان در اعلام خواسته‌های خود هستند و این تبدیل به اپیدمی شده است به این معنی که هر دستگاهی می‌گوید چرا من نه؟ لذا قوه قضائیه بلند می‌شود، کارگر برمی‌خیزد، معلم بلند می‌شود، البته همانطور که ذکر شد ممکن است حق برخی از آنها نباشد اما به تأثی از دیگران اعتراض می‌کنند.

بروجردی با تاکید بر گزاره گفتگو جهت حل اعتراضات اظهار کرد: بنابراین اگر یک رویه واحد گرفته و اتخاذ شود و با معترضین گفتگو شود، شرایط آرام‌تری به وجود می‌آید. واقعیت امر این است که ما در حال حاضر در شرایط نابه‌سامان اقتصادی قرار داریم که دولت باید اقدامی در این راستا انجام دهد و تغییر و تحولی ایجاد کند که برجام یکی از گزینه‌های ایجاد تحول است. اگر با دولت قبل همراهی صورت می‌گرفت و برجام امضاء می‌شد شاید این اعتراضات در حال حاضر وجود نداشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: حضور افرادی که در حال حاضر همه امور را سیاسی ارزیابی می‌کنند و در حقیقت به دنبال منافع اقتصادی خود هستند، ما را به اینجا می‌رساند که امروز معلوم نیست برجام امضا شود یا خیر. در حالی که در دولت قبل شرایط به نوعی بود که می‌شد برجام امضا شود. در واقع این رویه که به دیده اتهام به طرف مقابل نگاه کنیم و تصور  می کنیم که می‌خواهند ما را گول بزنند، خدعه کنند و علیه ما موضع بگیرند، نتیجه نمی‌دهد و نفعی برای مردم ندارد.

مدیر سابق کتابخانه ملی ایران با اشاره به موضع مجلس در برابر برجام خاطرنشان کرد: مجلس باید عاقل باشد. کما اینکه مصوبه مبنی بر طرح اقدام راهبردی یک عامل بسیار مهم برای امضا نشدن برجام در مقطع زمانی خودش بود و بعد از آن هم مقاومت‌های افرادی که نمی‌خواهند مردم شرایط خوب را تجربه کنند، در مورد امضا نشدن برجام بسیار موثر بود. برخی فکر می‌کنند مقاومت در برابر امضا نشدن برجام می‌تواند سود داشته باشد چرا که وقتی همه چیز تحریم شود، آنها هم منافع خود را دارند و به فکر مردم نیستند. بنابراین برای حل مشکل مردم باید فکری کرد که به ازای آن ثبات و آرامش در جامعه به وجود آید.

بروجردی درباره پتانسیل دولت سیزدهم جهت گفتگو با معترضین و به نتیجه رساندن برجام افزود: در حال حاضر اطلاعاتی در مورد توافقات صوت گرفته در دست نیست اما آنچه مطلع هستیم این است تفاوت برجام در دولت قبل با دولت فعلی در 8 کلمه است. به این معنی که برجام مورد بحث در مذاکرات فعلی وین همان برجامی است که زمان ظریف تصویب شد و برای اجرا رفت، و در حال حاضر 8 کلمه این برجام تغییر کرده و این کلمات هم کلمات کلیدی نیست.

وی در پایان یادآور شد: ما در حال از دست دادن زمان هستیم که این قضیه به نفع سرمایه‌داران و کاسبان تحریم و به ضرر مردم است. تحریم همه جانبه، فروخته نشدن نفت، صورت نگرفتن مبادلات ارزی و قرار گرفتن خانواده‌ها تحت فشار، نتایج داخلی امضا نشدن برجام است و نتیجه بین‌المللی آن هم، تضعیف جمهوری اسلامی است. در مجموع باید عقلانیتی وجود داشته باشد که نشان دهد ما براساس اصولی پیش می‌رویم، البته ظریف بیش از هر فرد دیگری هم منافع ملی را در این اصول لحاظ می‌کرد و هم ادبیات دیپلماسی را خوب می‌دانست و به راحتی می‌توانست عزت و اقتدار ایران را حفظ کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که در مذاکرات سرافکندگی برای طرف ایرانی وجود دارد و اگر برجام تصویب شود، موردی متفاوت از گذشته نخواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار