این ویتامین در فصل سرما از ریه‌محافظت می‌کند

ویتامینK برای انعقاد خون ضروری است اما نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد این ویتامین در سلامت ریه‌ها نیز نقش دارد. منابع غذایی ویتامینK متنوع است و می‌توان با گنجاندن آنها در تغذیه روزانه این نیاز بدن را تامین کرد.

این ویتامین در فصل سرما از ریه‌محافظت می‌کند

به گزارش زنهار، ویتامینK یکی از ویتامین‌های ضروری است که بر بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر دارد. مهم‌ترین نقش‌های این ویتامین را باید انعقاد خون و بازسازی سلولی دانست به‌طوری‌که مصرف ناکافی ویتامینK می‌تواند به تاخیر در قطع خونریزی بیانجامد. همچنین، در موارد کمبودهای شدید امکان خونریزی‌های زیرپوستی، بینی و گوارشی نیز وجود دارد. 

ویتامینK و سلامت ریه‌‌ها

براساس مطالعه اخیر، ویتامینK برای مقابله با بیماری‌های انسدادی ریه و آسم موثر است. محققان دانشگاه کپنهاگ دریافته اند افرادی که ویتامینK کمتری دریافت می‌کنند، با کاهش توانایی تنفس مواجه هستند. همچنین، کمبود مزمن ویتامینK می‌تواند به ضعف استخوانی منجر شود و خطر شکستگی استخوانی افزایش ‌یابد.

بدن به چه مقدار ویتامینK نیاز دارد؟

ویتامین K به دو دسته ویتامین K1 و K2 تقسیم می‌شوند. ویتامینK در خوراکی‌های گیاهی و K2 در خوراکی‌های با منشا حیوانی مانند دل و جگر و انواع گوشت‌ها وجود دارد. توصیه می‌شود بزرگسالان روزانه به 70 میکروگرم ویتامینK نیاز دارند. مقدار توصیه ‌شده برای نوجوانان 65 میکروگرم، کودکان 7 تا 10 سال 30 میکروگرم و کودکان 4 تا 6 سال 20 میکروگرم است. 

منابع گیاهی ویتامینK

جعفری: این سبزی یکی از بهترین منابع ویتامینK است. 2 قاشق جعفری تازه ساطوری می‌تواند نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. البته افرادی که از داروهای ضدانعقاد استفاده می‌کنند نباید در مصرف جعفری افراط کنند. 

کلم‌پیچ: کلم‌پیچ از دیگر سبزیجات سرشار از ویتامینK محسوب می‌شود. 60 گرم از این کلم 530 میکروگرم ویتامینK دارد. از کلم‌پیچ می‌توان به‌شکل خام در انواع سالاد یا پخته در سوپ و آش استفاده کرد. کلم بروکلی نیز از این نظر خواص مشابه کلم‌پیچ را دارد. 

اسفناج؛ اسفناج از سبزیجات مغذی زمستانی است که به‌دلیل آهن شهرت دارد. اما مصرف‌‌ آن می‌تواند برای تامین ویتامینK نیز مفید باشد. گرچه اسفناج پخته بیشتر مورد مصرف است اما خام آن ارزش تغذیه ای بیشتری دارد. 

دانه‌های سویا؛ سویا به‌دلیل پروتئین بالا جایگزین گوشت به‌حساب می‌آید. البته این دانه‌ها ارزش تغذیه ای بالایی دارند و به‌عنوان مثال سرشار از ویتامینK هستند. از روغن سویا نیز برای تامین این نیاز بدن می‌توان استفاده کرد. 

چای سبز؛ یکی از خواص چای سبز، کمک به تامین ویتامینK است. البته افرادی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند، بهتر است از چای سبز پرهیز کنند. در کل، نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز نقش مهمی در تامین ویتامینK دارد. 

    دیدگاه شما