با این غذا دیگر کرونا نمی گیرید

این روزها تقریبا همه خانواده ها با ترس از ابتلای به کرونا زندگی می کنند و در این میان به نظر می رسد اثر محافظتی رژیم غذایی در برابر کووید برای کسانی که در مناطق محروم زندگی می کنند بیشتر باشد.

با این غذا دیگر کرونا نمی گیرید

به گزارش زنهار، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوردن غذاهای گیاهی سالم خطر ابتلا به کووید و شدت آن را کاهش می دهد. بر اساس این تحقیقات به نظر می رسد اثر محافظتی یک رژیم غذایی گیاهی سالم در برابر کووید برای کسانی که در مناطق محروم زندگی می کنند بیشتر باشد.

دکتر جوردی مرینو، نویسنده اول این مطالعه، درباره این موضوع گفت: گزارش‌های قبلی نشان می ‌دهد که تغذیه نامناسب یک ویژگی مشترک در میان گروه‌ هایی است که به طور نامتناسبی تحت تأثیر این همه‌ گیری قرار گرفته ‌اند، اما داده ‌هایی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و خطر و شدت کرونا وجود ندارد. تحقیقات پیشین همچنین نشان می دهد که تغذیه خوب تاثیر مستقیمی بر کاهش بیماری های عفونی دارد.

مطالعات نشان داده است، تکثیر کروناویروس ‌های رایج انسانی مانند 229E و SARS-CoV-1 با تجویز لینولئیک یا آراشیدونیک اسید به بیماران متوقف شده ‌،همچنین مطالعات دیگری نیز ارتباطی بین مکمل های غذایی خاص و مواد مغذی با کاهش خطر ابتلا به عفونت کووید پیدا کردند.

اعضای این تیم مطالعاتی در طول سال ۲۰۲۰ تغذیه و مواد مصرفی ۵۹۲ هزار و ۵۷۱ فرد ساکن در بریتانیا و ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند. برای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی، از شرکت کنندگان در مورد عادات غذایی آنها قبل از همه گیری سوال شد.

این مطالعاتی همچنین تیم از یک سیستم امتیازدهی استفاده کرد که شامل دسته‌های غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ ها، ماهی‌ های روغنی، چربی و محصولات قندی بود.

بر این اساس ناسالم ترین گروه غذایی امتیاز ۱ و سالم ترین گروه ۳  امتیاز کسب کردند. محققان با بررسی این حجم گسترده اطلاعاتی دریافتند کسانی که کیفیت رژیم غذایی بالایی دارند کمتر در معرض بیماری جدی و عوارض سنگین ناشی از کووید ۱۹هستند.

در این میان شرکت کنندگان در بالاترین بخش امتیاز رژیم غذایی ۹ درصد کمتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند و در صورت ابتلا نیز ۴۱  درصد کمتر  احتمال دارد به  نوع شدید این بیماری مبتلا شوند.

دکتر مرینو در این رابطه گفت: این یافته‌ ها در طیف وسیعی از تحلیل‌های حساسیت که سایر رفتارهای سالم، عوامل اجتماعی تعیین‌ کننده سلامت و نرخ انتقال ویروس جامعه را به حساب می‌آورد، سازگار بود.

دکتر اندرو چان، یکی از دیگر نویسندگان مطالعه فوق در تکمیل گفته های همکارش افزود: اگرچه ما نمی‌توانیم از اهمیت واکسن زدن و استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ داخلی غافل شویم ولی نتایج مطالعه ما نشان می‌ دهد که افراد می‌ توانند با توجه به رژیم غذایی خود خطر ابتلا به کووید ۱۹ و عوارض شدید بیماری را دهند.

علاوه بر این، تأثیر منفی رژیم غذایی نامناسب بر سلامتی هنگامی که با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین همراه باشد، حتی بیشتر است.

دکتر مرینو در خاتمه توضیحاتش گفت: یافته‌های ما فراخوانی به دولت ‌ها و ذینفعان برای اولویت ‌بندی رژیم ‌های غذایی سالم و تندرستی با سیاست‌ های تأثیرگذار است، در غیر این صورت ما در خطر از دست دادن چندین دهه پیشرفت اقتصادی و افزایش قابل ‌توجه در نابرابری‌های بهداشتی هستیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی GUT منتشر شده است. 

    دیدگاه شما