افزایش بیماران قلبی و عروقی در ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال دچار کم تحرکی هستند که باعث می‌شود به شمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی افزوده شود.

افزایش بیماران قلبی و عروقی در ایران

به گزارش زنهار به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاحیه هشتمین همایش بین المللی قلب و عروق اظهار کرد:رتبه اول مرگ‌ومیر در ایران مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است در حالی که تمام عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی باعث کنترل و پیشگیری است.

او در ادامه گفت: زندگی شهری، کم تحرکی، چاقی، مصرف زیاد نمک، پرفشاری خون، مصرف سیگار و قلیان از بیشترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال دچار کم تحرکی هستند که باعث می‌شود به شمار مبتلایان به این بیماری‌ها افزوده شود.  

وی افزود: فشار خون یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ ۳۰ درصد جمعیت ایران مبتلا به پرفشاری خون هستند؛ با افزایش سن، آمار ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش می‌یابد به طوری که در کشور ما ۵۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به پرفشاری خون هستند. اگر فشار خون افراد در محدوده ۱۲ روی ۸ میلی‌متر جیوه باقی بماند میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

فرشیدی اذعان داشت: ابتلا به دیابت از دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی است. حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور ما به دیابت مبتلا هستند که دیر متوجه افزایش قند خون خود می‌شوند و بالا رفتن قند خون نیز باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. بالا بودن چربی خون نیز از علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ارتقا و تامین سلامت جامعه مهمترین وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و پیگیری طرح‌های ارائه شده در نظام سلامت موجب شناسایی و درمان به موقع مبتلایان و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. آمار بیماری‌های قلبی رو به افزایش است، اما در حال حاضر با اجرای طرح سلامت خانواده در وزارت بهداشت در تلاش هستیم که تا دو سال آینده، بیماران دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را شناسایی و درمان کنیم.

وی در انتها گفت: به شهروندان توصیه می‌کنم مصرف سیگار و قلیان را ترک کنند و با حذف نمک و شکر از وعده‌های غذایی، پیاده‌روی و ورزش منظم ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به تعویق بیاندازند.

در ادامه محمدعلی یوسف نیا، فوق تخصص جراحی قلب و عروق اذعان داشت: با توجه به روند رو به افزایش مبتلایان بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده‌ای نزدیک نیاز داریم پزشکان جوان زیادی وارد تخصص در جراحی قلب شوند.

وی افزود: تعداد فارغ التحصیلان رشته جراحی قلب در دهه ۶۰ تا ۷۰، ۶۰ نفر و در دهه ۷۰ تا ۸۰، ۱۱۰ نفر و اکنون ۲۵۰ جراح قلب داریم که از این تعداد ۲۰ جراح بازنشسته هستند و بیش از ۲۰ نفر نیز مهاجرت کردند.

یوسف نیا ادامه داد: به ازای هر یک میلیون جمعیت اکنون فقط ۲.۳ جراح قلب داریم و این مقدار در آینده‌ای نزدیک در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

وی در انتها اظهار داشت: با توجه به قوانین حاکم بر رشته جراحی قلب و پزشکان این حوزه، اکنون این رشته تخصصی نیاز دارد تا با نگاهی کارشناسانه، عمیق و دقیق نسبت به تربیت نیرو‌های جوان برنامه‌هایی را اتخاذ کند.

    دیدگاه شما