مصرف بی‌رویه «ملاتونین» ممنوع

اگر با خوابیدن مشکل دارید، احتمالا اسم «ملاتونین» به گوش‌تان خورده است چون ملاتونین به عنوان مکملی که به تنظیم خواب کمک می‌کند به‌ شکل شربت، قرص و اسپری تنفسی در داروخانه‌ عرضه می‌شود.

مصرف بی‌رویه «ملاتونین» ممنوع

به گزارش زنهار، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، ملاتونین هورمونی است که غده صنوبری مغز انسان می‌سازد. غده صنوبری که به اندازه یک نخود است و درست در وسط مغز انسان قرار داد، مسوول تنظیم خواب است.

بدن انسان به صورت طبیعی شب‌ها ملاتونین بیشتری تولید می‌کند. در واقع همزمان با غروب خورشید و هنگام عصر ترشح این هورمون در بدن افزایش می‌یابد. مقدار نوری که در طول روز به بدن می‌رسد به همراه ساعت بیولوژیک بدن میزان ترشح ملاتونین را تعیین می‌کند.

عملکرد دقیق ملاتونین در کمک به چرخه خواب هنوز ناشناخته است اما مکمل‌های ملاتونین از جمله ترکیباتی‌اند که برای تهیه آن به تجویز پزشک نیاز نیست. به همین دلیل نیز انجمن پزشکی خواب آمریکا در مورد مصرف بی‌رویه آن هشدار داده است.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ملاتونین در کودکان از ژانویه ۲۰۱۲ تا دسامبر ۲۰۲۱ به میزان ۵۳۰ درصد افزایش یافته که در طول همه‌گیری نیز تشدید شده است.

انجمن پزشکی خواب آمریکا در سپتامبر سال گذشته، در یک توصیه‌نامه بهداشتی از والدین درخواست کرد که قبل از دادن ملاتونین به کودکان خود با پزشک مشورت کنند.

دکتر "استفان کوپکی"، متخصص قلب در کلینیک مایو در روچستر، به یاهو لایف گفت: مردم فکر می‌کنند که این مکمل جایگزینی برای بهداشت نامناسب خواب آنها است. اما یک قرص، جایگزین سبک زندگی نمی‌شود.

مطالعات در مورد اثر مصرف طولانی مدت و منظم ملاتونین کافی نیست و باید در مورد مصرف آن محتاط باشید.

دکتر کوپکی پیشنهاد می‌کند که ملاتونین را به عنوان راه حلی برای مواقع خاص در نظر بگیرید، مثلا هنگامی که به منطقه زمانی دیگری سفر کرده‌اید و برای تنظیم برنامه جدید خواب به کمک احتیاج دارید.

همچنین مهم است که عادت‌های خواب خود را اصلاح کنید. به این ترتیب که به یک ساعت خواب منظم پایبند باشید. هرچه به سمت شب نزدیک‌تر می‌شوید، نورهای خانه را کم کنید، زیرا نور زیاد می‌تواند عملکرد طبیعی ملاتونین را مختل کند و یک ساعت قبل از ساعت خواب خود به رختخواب بروید.

    دیدگاه شما