چرا پیک پنجم کرونا طولانی شد؟

شدت و واگیری سویه جدید کرونا از مهم ترین عوامل طولانی شدن پیک پنجم کرونا محسوب می شود.

چرا پیک پنجم کرونا طولانی شد؟

به گزارش زنهار؛ صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی تهران در برنامه تیتر شب اظهار کرد: مسیر بیمارستان از نظر بهبود بیماران کرونایی در حال طی کردن وضعیت ثبات است. طی دو روز گذشته تعداد مراجعین در حال کاهش است، اما اطمینان به ثبات این موضوع نداریم. در واقع تجمعاتی که هفته گذشته رخ داده، نتایج آن را باید تا پایان این هفته مشاهده کنیم. تا کنون با افزایش مشخصی رو به رو نبوده ایم و تا آخر هفته احتمال مبتلایان به کرونا افزایش داده می‌شود.

او در ادامه افزود: مهم‌ترین علت طولانی شدن پیک پنجم سویه جدید ویروس کرونا است که با واگیری و شدت بسیار بالا رو به رو شده ایم. خوشبختانه مرگ و میر به نسبت تعداد بستری و ابتلا افزایش پیدا نکرده که دلیل آن واکسیناسیون افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای است.

شیوع مبتلایان کرونایی در پیک پنجم با افزایش زیادی روبه روست

در ادامه برنامه تیتر شب اسدی فوق تخصص ریه بیان کرد: شیوع و میزان ابتلا در پیک پنجم با افزایش بسیار زیادی رو به رو هست، اما نسبت به ابتلای بسیار زیاد با توجه به فراهم شدن کلینیک‌های روزانه و درمان‌های سرپایی و واکسیناسیون بیماران پرخطر؛ میزان مرگ و میر افزایش چشمگیری نداشته است. البته این موضوع نسبت به میزان بالای ابتلا یعنی حدود ۳۰ هزار نفر در روز گفته می‌شود.

او در ادامه افزود: نسبت به یکسال گذشته سن ابتلا پایین‌تر آمده که این موضوع خاصیت سویه جدید کرونا است. در سویه‌های قبلی عده‌ای با علائم گوارشی و عده‌ای دیگر با علائم تنفسی رو به رو بودند؛ اما در سویه جدید بیماران را با علائم مخلوط شبه سرماخوردگی و گوارشی و درنهایت درگیری ریه مشاهده می‌شود.

شاه عباسی رئیس بیمارستان فیاض بخش تهران در ادامه برنامه تیتر شب اظهار کرد: طی روز‌های اخیر با کاهش جزئی آمار و تعداد مراجعین رو به رو هستیم. همچنین خوشبختانه تعداد بستری‌ها هم تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

او در ادامه افزود: در واقع با توجه به نهفتگی دو هفته‌ای بیماری، زود است که در مورد تاثیر محدودیت‌ها صحبت کنیم؛ ضمن این که متاسفانه این محدودیت‌ها با جدیت بالا رو به رو نبود. همه ما سفر‌ها و جاده‌ها را مشاهده کردیم. این کاهشی که مشاهده می‌شود حالت طبیعی سینوسی پیک است. امیدواریم در هفته‌های آینده نتیجه این سفر‌ها و تجمعات با صعود آماری مواجه نشویم.

شاه عباسی بیان کرد: تخت‌های آی سیو این بیمارستان تقریبا تکمیل است؛ این در حالی است که حتی بخش سی سی یو به این قسمت اضافه شده است. در واقع نسبت به پیک‌های قبلی میزان ابتلای شدید به خصوص در سنین پایین افزایشی است.

رئیس بیمارستان فیاض گفت: از همه مردم خواهش می‌کنم هر گونه سرماخوردگی ساده را جدی بگیرند و خود را قرنطینه کنند. افزایش آمار حتی در کودکان دیده می‌شود و می‌توانند ناقلان زیادی برای این بیماری باشند. در صورت ابتلای خانوادگی کودکان را به خانواده های یک دیگر منتقل نکنند؛ چرا که می‌توانند بدون علامت و ناقل باشند.

او در ادامه افزود: مردم به تست‌های فوری خیلی مطمئن نباشند؛ چرا که ۳۰ درصد نتایج منفی و کاذب مشاهده شده است و پزشک متخصص باید این موضوع را تشخیص دهد.

روند کاهش مراجعه کنندگان کرونایی به بیمارستان ها در مشهد

قلیان معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره آخرین وضعیت کرونایی مشهد در برنامه تیتر شب اظهار کرد: وضعیت مراجعه سرپایی در طول یک هفته گذشته به صورت کند در حال کاهش است و مراجعین بیمارستان هم که تعداد آن‌ها به ۹۰۰ نفر در روز رسیده بود؛ الان به ۷۵۰ نفر در روز تثبیت شده است.

او در ادامه افزود: متاسفانه رسوب و تعداد بیمار بستری موجود همچنان در حال افزایش است و تخت‌های آی سیو هم روزانه ۴۰ نفر در کل استان به آن‌ها اضافه می‌شود. مجموع واکسیناسیون در گروه‌های هدف و در کل استان حدود ۲۹ درصد پیشرفت داشته است. در صورتی که سرعت واکسیناسیون بیشتر شود در موج‌های بعدی و مهرماه می‌توانیم سطح ایمنی جامعه را بالاتر ببریم و عوارض و فوتی‌ها را کاهش دهیم.

قلیان گفت: سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این استان طی دو هفته اخیر با کنترل جدی مرز‌های ورودی استان؛ بهتر شده است و میانگین رعایت به ۷۰ درصد رسیده است. الته میزان تخلف و عدم رعایت‌ها هم به نزدیک ۴۵ درصد رسیده است.

او در ادامه افزود: موضوع کمبود اکسیژن با حمایت همه سازمان‌ها خوشبختانه مرتفع شده است. مشکلی که در هفته آینده ممکن است با آن درگیر باشیم، کمبود تخت‌های آی سیو خواهد بود.

سرماخوردگی مرتب احتمالا کروناست

اسدی فوق تخصص ریه در ادامه برنامه مطرح کرد: بیشتر مردم زمانی که با علائم رو به رو می‌شوند؛ عموما اصرار می‌کنند این علائم به دلیل خوابیدن جلوی کولر و حمام کردن است. اگر علائمی دارید که در گذشته با آن‌ها موجه نبودید و مرتبط با سرماخوردگی رو به رو هستید؛ به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده اید. برای تشخیص پرخطر یا کم خطر بودن آن بهتر است به پزشک مراجعه کنیم تا تصمیم بر همین اساس گرفته شود.

او در ادامه افزود: در صورتی که ما فردی هستیم که فاکتور‌های خطر مانند دیابت، کبدچرب، اضافه وزن، وقفه خواب و فشار خون و بیماری‌های زمینه‌ای را داریم؛ پر خطر محسوب می‌شوید و به حساب خوابیدن زیر باد کولر یا آلرژی میوه‌های تابستان نگذارید.

اسدی بیان کرد: مردم باید با ارائه شرح حال کامل به تشخیص پزشکان کمک کنند. خواهش می‌کنیم در صورت پیدا شدن علائم، کودکان خود را به عنوان حاملان ویروس پیش پدر و مادر یا نزدیکان خود نفرستید.

    دیدگاه شما