تولید واکسن ایدز و خداحافظی با بیماری منحوس!

دانشمندان به روش‌ها و فرمول‌هایی دست یافته‌اند که پیش از هرزمان دیگری آن‌ها را برای ساخت واکسن قطعی بیماری HIV امیدوار کرده است

تولید واکسن ایدز و خداحافظی با بیماری منحوس!

 به گزارش زنهار، پژوهشگران به تازگی مطالعاتی روی ۴۸ فرد بزرگسال سالم انجام داده‌اند که هرکدام از آن‌ها دو دوز واکسن یا دارونما (مادۀ غیرفعال) مصرف کرده بودند، محققان در این پژوهش علمی متوجه شدند که واکسن آزمایشی HIV قادر به القای پاسخ سیستم ایمنی است، این پاسخ جهت ایجاد ضدویروس‌های خنثی کننده ضرورت دارد.

براساس نتایج به دست آمده در این پژوهش علمی از ۳۶ شرکت کننده‌ که واکسن دریافت کرده بودند، سلول‌های نادر سیستم ایمنی در  ۳۵ نفر افزایش قابل توجهی داشت، این سلول‌ها نقش اساسی در ساخت آنتی‌بادی‌ها ضد گسترش HIV دارند.

بیش از چهار دهه است که دانشمندان در تلاش هستند تا واکسنی اثرگذار برای HIV تولید و عرضه کنند، آن‌ها در این مسیر گاهی بسیار امیدوار بودند و مواردی هم پیش آمده که ناامیدی بر محققان مستولی شده است. این بیماری سخت به دلایل زیادی یکی از دشمنان سرسخت سلامتی انسان است، مسائلی مانند سرعت بالا در جهش و ساخت سویه‌های جدید هنگام انتقال میان فردی یکی از موضوعاتی است که انسان را در برابر این بیماری آسیب‌پذیر می‌کند.

معمولاً انسان برای تولید واکسن جهت پیشگیری از وقوع بیماری‌های ویروسی مانند سرخک، آنفلوانزا یا کووید به روش تحریک بدن برای تولید آنتی‌بادی متوسل می‌شود. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌های کوچک و تخصصی هستند که توانایی شناسایی مهاجم، چسبیدن به آن و خنثی سازیش را دارند.

پژوهشگران در این رابطه اضافه می‌کنند که متاسفانه روش‌های سنتی برای پیشگیری از بیماری HIV کارساز نبوده است، آن‌ها در بخشی از تلاش‌های خود موفق شدند که آنتی‌بادی‌های متناسب با این بیماری را تولید کنند اما متاسفانه این پروتئین‌ها از خنثی کردن ویروس HIV عاجز ماندند.

پرفسور «جولیانا مک الراث» مقیم سیاتل آمریکا که محقق ارشد این پژوهش علمی است عنوان می‌کند که علت عدم موفقیت دانشمندان طی سال‌های اخیر برای تولید واکسن HIV سخت بودن واقعی این کار است.

البته اینطور نبوده که هیچ پیشرفتی در روند کار صورت نگیرد، طی یک دهۀ گذشته دانشمندان موفق شدند تا افرادی را شناسایی کنند که مبتلا به HIV هستند اما در عین حال بدن آن‌ها توان  تولید bnAbs  برای مبارزه با این بیماری و خنثی سازی سویه‌های زیادی از HIV را دارد؛ چرا که می‌تواند پروتئین‌های ویژۀ این بیماری را حتی زمانی که جهش یافته‌اند، شناسایی کند.

چالش اصلی دانشمندان عدم توانایی عمومی بدن برای تولید bnAbs در زمانی است که ویروس HIV به طور گسترده به بدن انسان حمله می‌کند به همین جهت پرسش اصلی پژوهشگران این است که آیا می‌توان تا بدن انسان را به وسیلۀ واکسیناسیون به این کار ترغیب کرد؟

پژوهشگران طی سال‌ها بررسی علمی دربارۀ نحوۀ دقیق تعامل میان bnAbs و ویروس HIV، نسل جدیدی از  واکسن‌‌ها را جهت درمان این بیماری ایجاد کردند که در حال طی مراحل مختلف توسعه تا رسیدن به مرحلۀ آزمایش بالینی هستند.

محققان در یکی از جدید برنامه‌های علمی خود، واکسن جدیدی تحت عنوان eOD-GT۸ ۶۰mer را آزمایش کردند به این امید که گام موثری در پیشگیری از HIV انجام شود، مادۀ این واکسن نوعی از ایمونوژن مهندسی شده است که می‌تواند پاسخی ایمن کننده در برابر ویروس بدهد، ایمونوژن مذکور جهت تحریک و گسترش برخی از سلول‌های B کمیاب که پتانسیل تولید bnAbs ضد HIV را دارند، کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگار برنا از بین ۳۶ داوطلبی که واکسن دریافت کردند، کسی دچار عوارض جدی نشد و فقط یک نفر بود که بدن وی پاسخ در انتظار محققان جهت ایمن شدن در مواجهه با ویروس HIV را نداد.

خانم مک‌الراث خاطرنشان می‌کند که واکسن مذکور فقط شروع این تلاش علمی محسوب می‌شود و تقویت کننده‌های بیشتری احتیاج است تا سلول‌های پیش ساز به  bnAbs تغییر حالت دهند و مقاومت مناسبی در بدن برای مواجهه با HIV ایجاد کنند.

    دیدگاه شما