عوامل فاسد کننده شیر مادر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مادران با وجود داشتن شیر با خصوصیات مناسب اما ممکن است به علل گوناگون در شرایطی قرار گیرند که شیر آنها فاسد شده و قابل استفاده برای نوزاد نباشد.

عوامل فاسد کننده شیر مادر

به گزارش زنهار،  پژمان بختیاری نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بارداری می‌تواند شیر مادر را دچار مشکلاتی کند بنابراین اگر مادری هنگام شیر دهی دوباره باردار شود به دلیل تغییرات هورمونی بدن و تقسیم غذا بین نوزاد و جنین، احتمال آسیب به هر دو بیشتر می‌شود.

او با تاکید بر اینکه غم و غصه از بدترین فاسد کننده های شیر است افزود: مادری که دچار افسردگی بعد از زایمان شده و یا به دلایل مختلف از شرایط محیطی تا درونی مدام غصه می خورد، نمی تواند شیر مناسبی به نوزادش بدهد به همین دلیل لازم است در دوران شیردهی به سلامت روان مادر اهمیت بیشتری داده شود.

این باکتری شناس ادامه داد: خوردن و نوشیدن غذاهای مضر، غذاهای مانده به مدت بیش از سه روز، فست فودها و نوشابه گازدار و ... نیز شیر را فاسد می کند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان به مادران شیرده توصیه کرد: اگر بعد از زایمان فرصت کافی برای پخت و پز پیدا نمی‌کنید و ترجیح می دهید، زیاد به رستوران بروید یا از بیرون غذا بگیرید، مراقب باشید که با این کار شیر خودتان را خراب نکنید.

او ادامه داد: مادران شیرده به جای خوردن فست فود از غذاهای سنتی مانند آبگوشت، سوپ جو و حلیم، که به تقویت شیر آنها کمک می‌کند استفاده کنند.

بختیاری نیا در زمینه ویژگی های شیر مطلوب گفت: رنگ شیر باید کاملا سفید باشد، اگر شیر به تیرگی یا سبزی متمایل باشد نشانه سردی و خشکی آن است و اگر به زردی متمایل باشد نشانه غلبه حرارت و صفراست که هیچکدام برای رشد مناسب نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد: بوی شیر باید خوش عطر و بو باشد؛ اگر بوی ترشیدگی یا بد بو و یا حتی بی بو باشد برای رشد کودک مناسب نیست.

او ادامه داد: طعم شیر اگر تلخ یا شور باشد، نه تنها برای رشد مناسب نیست بلکه نوزاد هم تمایلی به خوردن آن نشان نمی دهد؛ طعم و بوی شیر نیز با توجه به مزاج مادر که تحت تاثیر سبک زندگی اوست تغییر می‌کند.

او گفت: اجزای شیر مادر باید یکنواخت و متشابه باشد در غیر این صورت لازم است مادر برای اصلاح شیر خود با متخصص مشورت کند و از گیاهان کمک کننده به هضم غذا برای یکنواخت شدن شیر استفاده کند.

بختیاری نیا با اشاره به اینکه کف روی شیر نباید زیاد باشد توضیح داد: گاهی شیر مادران در زمان دوشیده شدن کف زیادی دارد که نشانه وجود نفخ زیاد در بدن مادر است و می تواند از طریق شیر به نوزاد برسد و موجب نفخ و کولیک‌های نوزادی شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در این شرایط لازم است با اصلاح تغذیه مادر و تقویت هضم و استفاده از داروهای گیاهی ضد نفخ شیر مادر اصلاح شود.

    دیدگاه شما